[AR] [LO]Pony ineens steigeren tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_isaatje_

[LO]Pony ineens steigeren tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 17:02

hallo,
vanmiddag was ik mijn pony (E-pony) aan het longeren, wat ik wel vaker doe maar niet heel vaak (ongeveer eens in de drie weken) en eerst deed hem links om wat heel goed ging. Maar toen wou ik hem even rechts om hebben en toen begon hij ineens te steigeren. Het leek alsof hij gewoon wou spelen, maar spelen met een vriendje dat 70x zo zwaar is als ik vind ik ook neit echt fijn.

Toen dacht ik nou dan gooi ik hem wel helemaal los, want dat doe ik best vaak en dat doet hij altijd wel braaf. Maar telkens als ik hem even aan wou sporen met de zweep dan begon hij weer te steigeren.

Toen heb ik mijn zus erbij gehaald, en die dacht van nou dat zal toch wel neit zo erg zijn. Zij wou hem ook opjagen, maar toen kwam hij weer om hoog. En toen ze weg wou lopen naar de bakrand kwam hij haar keihard achterna! Daarna hebben we nog geprobeerd onze andere pony erbij te zetten om te kijken of dit hielp, en of hij nu misschien weer wou gaan luisteren, maar ook dit hielp niet.

Toen andere pony er weer uit, en toen was ik eigenlijk van plan om hem weer te pakken en op stal te zetten. Maar nu krijg ik hem ook niet meer te pakken. Dus nu staat hij nog in de bak en ik moet (van mijn moeder) wachten tot mijn vader thuis is en dan pakt die hem wel, want anders is het te gevaarlijk.

Heeft iemand advies over wat ik nu moet doen?

Alvast bedankt.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:28

Mischien heeft hij ergens last van in zijn lijf.
Als hij het vaker blijft doen laat hem den even na kijken door de da of een osteopaat daar heb ik goede evaringen mee.

Het kan ook zijn dat je pony je aan het uitproberen is.
Als dat het geval heeft hij nu van je gewonnen en probeert het de volgende keer weer.

Dan moet je hem toch dwingen om door te gaan.

Laat ook eens zijn gebit na kijken kan het ook in zitten met wisselen of haken kunnen ze erge last van hebben.

succes

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:44

je heb hem nu indd van je laten winnen en er is een kand dat hij je dit de volgende keer weer flikt.
als hij niks lichaamelijks heeft loopt hij je gewoon uit te proberen.
hou hem aan die longeerlijn en flikk doorlaten lopen.
probeer hem niet de kans te geven om te gaan steigeren.
en als die dit doet ff tikje met de zweep geven. maar probeer hem gewoon niet te laten winnen.

LadyVal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:37

ik heb dit ook gehad tijdens het longeren van mijn merrie.. tijdens het beleren.
ik heb het eerst geprobeert met m'n verzorgster,
de 1 de longeerlijn en de ander zorgt ervoor dat ze goed doorloopt met de zweep.
dat hielp nog niet.
toen heb ik gevraagd of de boer het van me over wilde nemen.
die heeft haar toen de eerste keren gelongeert,
die is groter en daar heeft ze dus ook meer respect voor.
bij hem deed ze het niet.
later ben ik er bij gaan staan en zo heb ik het weer overgenomen.
maar bij haar was het dus niet dat ze het eerst wel goed deed,
zij deed dit vanaf het begin en vond het een leuk spelletje.
nu doet ze het niet meer.
als die van jou het nu ineens wel doet en eerder niet,
kan het zijn dat ie ergens last van heeft,
of je toch wil uitproberen.
wat dravergekkie en ardo_iggy zeggen begrijp ik niet helemaal.
het is namelijk gevaarlijk om gewoon door te gaan terwijl zo'n beest je niet ziet staan.
dan kun je wel denken 'ik ben de baas',
maar dat heeft in dit geval geen zin.
tuurlijk moeten ze even weten wie de baas is als het gaat om dollen,
maar het moet wel veilig gebeuren.
ze hoeven maar 1 x boven op je te steigeren...

_isaatje_

Re: [LO]Pony ineens steigeren tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 20:25

Heel erg bedankt voor de reacties.
Het is wel zo dat toen ik mijn pony voor het eerst kreeg (ongeveer 1 1/2 jaar geleden) toen kon ik hem ook niet longeren. Hierbij heb ik toen hulp gekregen van mijn instructrice, en toen ging het een hele tijd goed.

Het kan dus zijn dat hij zijn oude gewoontes weer heeft opgepikt. Als het dus morgen nog steeds zo is (ik ga het dan nog een keer proberen) dan ga ik dinsdag met hem longeren bij mijn instructrice.

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:42

nou ligt er aan als hij niet op je afstijgert en jij er met je gedachte bij blijft.neem aan dat je longeerzweep in j hande heb dus kan je hem wel ff proberen te corigeren.(hiermee bedoel ik niet in elkaar ramen) als je naast je paard loopt en hij steigert ren je toch ook niet weg :S
die van mij heeft ook wel is de neiging om te bokken naar me moet ik dan maar gelijk stoppen...
ik neem het risico weet wat ik doe en als het te link word stop ik wel maar ga ik dus echt wel wat anders met hem doen.

LadyVal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:41

@dravergekkie: ik neem aan dat isaatje niet de bak uit vlucht wanneer het paard niet op haar gericht steigert.
je kunt dat nog zoveel zwepen bij de hand hebben,
maar die zien ze in zo'n bui niet.
ik had je er graag bij gehad toen ik dit soort problemen met longeren had,
dan had ze je als dummy gebruikt ben ik bang.
en een beetje dol in het rond bokken is ook weer iets anders dan een gerichte bok naar jou,
ik neem aan dat je dan niet op je plek blijft staan.

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:20

dan heeft ze weekend nog geflikt gerichte bokke op mij zewas erg druk ik blijf staan hoogstens stap achteruit maar toch echt die longeerzweep erachter.

_isaatje_

Re: [LO]Pony ineens steigeren tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 17:21

Nee mijn paard steigert echt op me af. En juist als je er met de zweep achter aan wil, draait hij zich om en steigert op je af.

Wel doet hij het (volgens mij niet gemeen), hij was trouwens gister met rijden (bij mijn verzorgster) heel braaf dus misschien had hij gewoon teveel energie en uitte hij dit op deze manier.

Natuurlijk moet hij er geen gewoonte van maken maar als het bij deze ene keer blijft..