[AR] (VD) Zeil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe moet ik mijn paard over een zeil laten lopen

1)Slaan met die handel, ik moet hem eroverheen dwingen
Geen stemmen
2)Rustig en ongedwongen
2 (100%)
3)Geen mening
Geen stemmen
4)Geen van beiden
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 2

Velvet_Kathy

(VD) Zeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 21:42

Hoi,
Ik wilde mijn paard over een zeil laten lopen maar hij bleek er erg bang voor te zijn. Toen had ik 2 opties, een meisje in de bak zei dat ik hem eroverheen moest dwingen en dat hij anders lastig zou worden. Ik zelf wilde hem er gewoon op een rustige ongedwongen manier overheen laten lopen door hem zijn voer op het zeil te geven. Nu zou ik heel graag willen weten wat medebokkers ervan vinden.

kayleigh88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:05

het heet niet voor niets VRIJHEIDSdressuur;) ik zou 'm als ik jouw was niet dwingen vooral niet als hij echt bang is...

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 01:10

met dwingen maak je je paard alleen maar banger. je moet zorgen dat hij je zo vertrouwt dat hij er naast je makkelijk overheen loopt. het is OK als hij het eng vindt. het paard dwingen omdat hij anders denkt gewonnen te hebben is onzin. het makkelijkst is om het zeil gewoon in de paddock/ bak te leggen en het paardje los te laten. zorg dat er geen eten is daar, zodat hij niet afgeleid wordt. wedden dat hij het zelf wel onderzoekt? ga er vervolgens zelf middenop staan met wat lekkers, en hij zal vanzelf naar je toekomen. kost wat geduld, dat wel. maar hij zal het leuker vinden om zo met je te werken dat als je hem eroverheen dwingt. daar zal hij ook niks van leren, hooguit dat hij jou niet moet vertrouwen in een angstige situatie... bedenk maar eens wat dat langs de kant van de weg kan opleveren. prima dat je eerst meerdere meningen hebt gevraagd dan naar die vriendin te luisteren. ik leer mijn paarden alles zonder geweld en met geduld, en ik heb nooit ergens problemen mee. mijn paard is soms nog bang voor vrachtwagens, maar ook dat gaat steeds beter. mijn pony is helemaal nergens bang voor, die is zelfs meegeweest naar de makrt in de binnenstad, vond ze prachtig!

maar goed, lekker werken aan dat vertrouwen, dan kunnen jullie de wereld aan!

Mortischa

Re: (VD) Zeil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 08:43

Als je hem dwingt zal hij je daarna niet meer vertrouwen.
Hij moet het doen uit zichzelf,onder leiding van jou..
Dus NIET pushen,en geef hem het idee dat ie rustig de tijd mag nemen om de stap te zetten.

Vergelijk het anders eens met mensen:
Je gaat met een vriendin naar het zwembad.
Jullie gaan samen naar de 5 meter duikplank.
Jij staat met je vriendin samen op die plank te beslissen of je nu wel of niet durft.
Plotseling geeft die vriendin jouw een harde duw,en je valt van de 5 meter duikplank.
Zou jij nu met diezelfde vriendin nog een keer op die 5 meter duikplank durven te staan??
Nee,want je vertrouwd haar niet meer..ze zal je weer van de plank kunnen duwen,dus je kijkt wel uit...

Snap je?
Zo voelt een paard zich ook als ie iets spannends moet doen,en je trekt of duwt hem er dan overheen...

Velvet_Kathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 14:03

Fijn dat jullie het met me eens zijn, ik voelde me er erg onzeker over omdat dat meisje dus zo'n beetje 10 mensen tegen mij had opgestookt dat ik een softy was en hem niet durfde "aan te pakken''. Ik heb wel voet op stuk gehouden en ben nu met hem bezig het aan te leren door middel van het loszetten in de paddock en dan leg ik het zeil in het midden met een beloning erop en ga ik er iedere keer overheen lopen. Hij durft nu al af en toe over het zeil te lopen. Ik denk ook dat jullie gelijk hebben, want mijn paardje is een arabier en ik denk dat hij helemaal over de rooie zou gaan als ik hem zou ''aanpakken''. Ik vind zoiezo de term aanpakken nergens op slaan, want ik wil ook het liefst zo geweldloos mogelijk met mijn paard omgaan. Het betekent ook veel voor me dat ik nu zie dat er mensen zijn die het met me eens zijn. Mijn mening is: waarom zou je geweld gebruiken als het zonder geweld eigenlijk misschien nog wel veel beter gaat. Door jullie ben ik er van overtuigd dat het toch goed is dat ik hem niet heb gedwongen. Heel erg bedankt. Nieuwe reacties zijn natuurlijk altijd welkom, want ik vind het best interessant om te horen hoe anderen met dit soort dingen omgaan.

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:42

Mooi geformuleerd hierboven

Mijn pony kan dit nu ook,hij was echt een bangebroek niet normaal,had zelfs bang van een voerbak
Ik een zeil gepakt,mijn pony en wortels gepakt en zo een uur met hem aan het zeil gezetten.Hij aan de ene kant ik aan de andere.Ik wist gewoon dat ik hem niet mocht onderbreken want dan zou hij zich weeral gewonnen voelen.Na zelf een paar wortels gegeten te hebben en wat gelonkt sprong hij er helemaal over

Nu kan hij er rustig overstappen (al goed )

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:05

je paard ziet JOUW als de "kudde merrie! (baas/alfa)
hij houd je daarom ook altijd in het oog!
hij/zij kijkt naar jouw bewegingen, het minste dat jij twijfdelt, wees maar zeker dat hij/ zij het ook voelt! en je mag er ook zeker van zijn dat ie dan NIET!! over dat "ding" gaat lopen.
hij gaat linken leggen!
je paard kan niet zeggen "oh ik loop over dat raar "ding" en ik krijg een snoepje " nee dat kan hij niet, hij legt linken!
hij gaat denken ,
ZEIL aangenaam!
hij linkt het niet met de beloning!
dus altijd "raar ding...aangenaam".
paarden houden niet van druk!
dus je legt het zeil in de bak, en laat je paardje los, hij gaat automatisch een beetje op "onderzoek " uitgaan.
dan ga je regelmatig over het zeil lopen..
en omdat hij je altijd in het oog houd, gaat hij denken
"mijn "leider" durft erover, ik ga dat ook doen"
zo komt hij dichter en dichter
je kan je paard ook leiden tot voor het zeil, dan hou je een beetje druk
als je paard een stap voorwaarts zet laat je de druk ONMIDDELIJK los!
dat is ook een beloning!
sommige hebben de neiging om te dit te doen:
je paard zet een stap OH IK GA VLUG WAT TREKKEN DAN ZET HIJ ER MEER!
fout!!!!
dan is alles terug weg, je moet zijn vertrouwen winnen en je zal zien
dat alles goed komt!

hopelijk heb je er wat aan
xx

Amytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:08

Jouw optie lijkt me het beste,
je paard hoeft je nooit ergens voor te dwingen!

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:01

idd niet dwingen
joppe wou eerst ook niet over het zeil
wat ik heb gedaan:
halstertouw gewoon loshangen (Wel vasthouden!) en gewoon zelf vol zelfvertrouwen over het zeil heen lopen.. dan een paar keer en toen deed hij het
nu is hij er niet meer bang voor

*edit: eigenlijk hetzelfde als hafjesbokker had gezecht

fjordjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:57

je kan ook je paard los in de bak laten lopen met het zeil en er iets lekkers opleggen misschien is dat wel interessant

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:52

veel laten kijken en onderzoeken en zodra hij het vertrouwen heeft gaat hij er wel dichterbij en voetjes erop etc. ik ga mijn pony binnenkort ook eens zeiltjes leren kennen. ik denk dat als ik ooit een zeil ontmoet met m'n pony dat we omgekeerd staan

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 01:04

toevallig lag er laatst een zeil midden op het erf van de stallen... een knaloranje. dus hup, wij proberen of ze erover wilden. no problemo! Faram en Flicka, allebei er zó overheen, zonder de minste aarzeling! ik ben toch zó trots op mijn mormeltjes! dat is nou vertrouwen, dan krijg je alles voor elkaar!

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 12:13

hmm ik heb zo'n zelfde iets.
Loes geeft nog nooit hindernisbalkjes gezien. en nu sinds kort heb ik er een paar tot me beschikking. Maar ze vind die dingen echt eng.
Als ik met dr aant freestyle ben en ik lag een balkje neer op de grond, dan rent ze dus gewoon met een grote boog om heen.
leg ik er 2 naast elkaar (dus extra breed dat ze mij omver moet lope om er niet overheen te hoeven), dan wil ze dr wel overheen. maar moet ik er wel echt bij blijve en dr aanmoedigen.

hoe zoude jullie dit aanpakke, dat ze het minder eng vind?

ik heb dus al geprobeerd haar er overheen te 'dwingen' (noujah dat is niet helemaal t goede woord. maar iig dat ze minder vrijheid heeft voor haar eigen mening/initiatief). en dan vertrouwt ze me ook wel, om dr overheen te springen. Maar ik zie liever dat ze het ook echt leuk vind er over heen te springen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 22:03

Ja, vorig jaar ben ik met mn paard met de sinterklaasoptocht meegeweest. vond ze nog best spannend; drumband voorop, dan koets met sinterklaas en dan wij. Gelukkig ging het na een poosje prima.
Dit jaar was het weer en ze had 1 ding heel goed onthouden: dat die rare zwarte pieten hele lekkere pepernoten hebben!!

als ik haar vorig jaar met veel dwang en geweld erachteraan had gejaagd, had ze nu hele andere herinneringen gehad.