[AR] liverpoolstang met rubber bekleden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

[AR] liverpoolstang met rubber bekleden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 23:46

Sommigen zeggen dat ik de liverpoolstang (rechte, paard heeft het bit 2 keer ingehad met de gladde kant, argentaan) moet bekleden met zo'n rubber bandage omdat dit zachter zou zijn.
Maar dan wordt het bit ook dikker. En mijn paard heeft geen grote mond. Het bit lijkt nu prima te liggen en te passen.
Waarom heb je je stang juist wel of juist niet bekleed met zo'n rubber bandage?
Met rijden hou ik ook niet van rubber bitten omdat deze stroef en vaak te dik zijn.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 01:12

Als je paard goed op je bitje loopt zou ik er niets aan veranderen.

Het bit wordt idd een beetje dikker. Verder is het een soort latex (beetje anders als het rubber van het bit dat jij bedoelt), maar ook dit is in een droge mond nogal stroef. Schuimt je paard goed dan geeft dit spul geen problemen. Daarnaast vind ik dat spul snel viezig worden (net als zeempjes om het bit). Zoals ik al zei loopt je paard goed dan niets veranderen

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:06

ik heb gehoord dat als je het niet vaak genoeg vervangt het vreselijke ontstekingen kan veroorzaken

dan kun je beter een stukje zeemleer eromheen naaien

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:37

Wij hebben er een stukje zeem omheen genaait. Zeker in het begin altijd, nemen ze het bit wat makkelijker aan. Het is wat zachter en warmer dan zo een ijskoud stuk ijzer in je mond.

Maar als hij er goed op loopt zonder, niets aan veranderen.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:43

Een kennis van mij vertelde dat ook laatst, dat zij op haar menlessen een stukje zeemleer erom heen moest naaien.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:29

Zeemleer zou kunnen idd, gebeurd veel. Maar als het paard goed loopt op het bit zou ik er niets aan veranderen.

Nouvel

Re: [AR] liverpoolstang met rubber bekleden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 00:28

Ik had er in het begin ook altijd latexbandage omheen, omdat ik het idee had dat het dan zachter en dus prettiger voor haar was.

Maar zij had ook geen grote mond, en haar tong zat haar ook vaak in de weg, dus dat werd alleen maar erger als het bit dikker werd...

Ik ben toen over gegaan op een dunnere lichtgebogen stang zonder latex, en daar deed ze het veel beter op!

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:41

wij hebben bij 1van onze jonge paarden een stuk zeemleer erom heen gedaan maar dan heb je wel minder te vertellen!

hel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:52

Wij hebben er een rubber bandage omheen, puur en alleen omdat de pony vrij gevoelig is in de mond. en anders vrij snel wondjes krijgt.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:18

Als je paard het er goed op doet, waarom zou je het dan veranderen?

Mijn pony's lopen prima zonder.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:56

Wij hadden het eerst ook om de stang heen, dan nemen ze het bit wat makkelijker aan en gaan ze er beter op kauwen. Maar omdat het idd zo snel goor wordt hebben we het eraf gehaald en ik merk geen verschil!

Shirlemiep

Re: [AR] liverpoolstang met rubber bekleden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 19:22

Ik heb er ook latex bandage omheen en daar loopt mijn tinker heel erg goed op,ze kauwt en schuimt wat af.Zonder bandage probeert ze de hele tijd haar tong over het bit te doen en met bandage is ze meer geconcentreerd en focust ze zich op het rubber.

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 00:49

ik heb ook latex eromheen, maar gewoon een klein laagje. Dat van mij zit er al een jaar om en nog super schoon en niet klef plakkerig, denk vooral een kwestie van goed afspoelen na het rijden denk ik. Bij onze nieuwe jonge pony ga ik zeemleer proberen, puur omdat ik niet zo'n hele rol latex nodig heb en omdat dit ook wat dunner is...

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:56

Ik gebruik het niet om de stang van Flan. Flan doet het goed zonder dus heb nooit de behoefte gehad het te proberen. Als ze t goed doet zou ik het gewoon zo laten...

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:09

Ik heb geen rubber er om heen.
Ik vind het bit er te dik van worden. Mijn shetjes hebben kleine mondjes en dus vind ik dat een te groot nadeel.
Daarbij vind ik het vies. Het is niet makkelijk schoon te maken.
Ik heb ook nog niet de behoefte gehad om het bij deze pony's te proberen dus of ze er beter op gaan lopen weet ik niet.

Whild

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:38

Bij het menhoofdstel hadden we eerst zo'n rubber dingetje eromheen, maar dit ging na een tijdje een beetje los en toen hebben we het er maar vanaf gehaald omdat ze er in zou kunnen stikken.

En zoals Laura2span al zei; het is inderdaad niet gemakkelijk schoon te maken

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:29

Hoezo is het niet makkelijk schoon te maken?Na het rijden spoel je het even af en klaar is kees!En als het een beetje los gaat zitten dan vervang je het voor ene nieuw stukkie latex.Heel simpel.Een bijkomend voordeel vind ik dat mijn pony nu met koud weer niet een steenkoud ijzer ding in haar mond krijgt,latex voelt nl niet koud aan.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:42

Omdat er plooitjes in zitten zeg maar en daar gaat dan vuil tussen zitten.

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:20

Valt reuze mee hoor!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:18

Nee hoor Laura dat valt reuze mee. Tenminste bij mijn zeemleertje dan...
Na het rijden even afspoelen en voor het rijden ook. Hartstikke schoon.

Rowie_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:36

hoeveel kost zon latex bandage en kun je dit gewoon bij de ruitershop halen?

ik wil als het niet meer zo glad is mijn knollie ook eens voor de kar gaan zette! Hij heeft er nu 3 jaar niet meer voor gestaan en ik wil echt gaan mennen met hem. Heb al een paar keer alleen met het tuig op gedaan maar aangezien hij een rubber bitje gewend is was de liverpool erg wreed voor hem en het leek hem zelf pijn te doen dus ik moet het wel zachter maken voor hem.

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 08:37

Dat latex kost maar en paar euro voor een rolletje.Je koopt het bij de ruitersportzaak.Ik vind het ideaal.En zo'n rolletje latex daar kun je meerdere keren mee doen.

cheyentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:50

het nadeel van zeem is dat je het eerst weer zacht moet laten worden voor gebruik.. wij hebben tegenwoordig ook van die latex die je op rol koopt.. is ook een stuk goedkoper dan zeem, maar als je paard goed loopt zou ik het lekker zo laten!!