[AR] [LO] overbouwde tinker longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Soxx

[LO] overbouwde tinker longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 23:14

Ik heb een vrij jonge Tinkermerrie van 3,5 jaar, die achter nog overbouwd is, ik weet dat ze nog gaat groeien, maar zou gaarna een longeertip krijgen om hier aan te werken, ze loopt ook sterk op de voorhand. javascript:smiley(';)')
Knipoog
Laatst bijgewerkt door Lielle op 05-12-05 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:16

Groei kan je niet met training bevorderen. aangezien jou paard op deze leeftijd nog overbouwd is zal ik rustig aan met haar doen. geef haar de kans uit te groeien.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:38

ja inderdaad, je kan wel met haar gehoorzaamoefeningen doen vanaf de grond, dat helpt niet haar overbouwdheid, maar kan je toch iets met haar doen. je kan haar natuurlijk wel longeren, maar tijdens het longeren nog niet veel met haar trainen, wel lekker in beweging houden, ze moet inderdaad nog even uitgroeien. anders zou ik het ook niet weten.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:26

Ik zou een paard van 3,5 dat nog overbouwd is en nog veel moet groeien niet longeren. Geef haar de kans verder uit te groeien. Het ene paard is met zijn 3,5 jaar er aan toe ingereden te worden en het andere is er pas met zijn 4 - 4,5 aan toe. Grondoefeningen en wandelen kun je natuurlijk wel doen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:48

longeren beweging geven toch wel, dan loopt ze enkel maar rondjes, maar niet met longeersingel enzo

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:26

Niet teveel aan doen. Tinkers zijn pas op hun zevende uitgegroeid, dus moet je met dit soort paardjes heel rustig aan doen. Geef hem de tijd om te groeien. Ga veel heuvelop en af wandelen, dat is goed voor de spieren en daar krijg je een leuke verstandhouding van met je paardje

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:27

RT -> UZ

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:03

Je moet vooral met koudbloedrassen uitkijken dat je ze niet te vroeg al teveel gaat laten doen. Ze zien er fors uit, en lijken dus vaak ouder, maar het zijn vaak meer baby's dan warmbloeden hoor! Lekker een jaar wachten met inrijden zou ik sowieso nog doen. Toevallig heb ik op een ponyclub gereden waar ze de tinkers pas beleerden op hun 5e jaar, omdat ze er eerder geestelijk nog niet aan toe waren (als zo'n beest in zijn pubertijd doorkrijgt dat ie sterker is dan jij heb je een probleem met zo'n 650kg. zwaar beest). Tot die tijd mochten ze lekker de wei op, lekker spelen en eten en kind zijn.

Je kan haar best af en toe longeren om haar lekker in beweging te houden, maar ik zou haar voornamelijk nog gewoon lekker losgooien met andere paarden erbij als dat kan, goed voor je paardjes sociale contacten
Verder zou ik veel grondwerk doen om de spieren vast een beetje op te bouwen. Ga lekker wandelen ofzo En eventueel kan je erover denken om haar voor de kar te beleren, dan kan ze alvast één en ander meemaken en is ze netjes verkeersmak tegen de tijd dat jij met haar wil gaan buitenrijden.

Veel plezier!