vervelend aan de achterbenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Monet

vervelend aan de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 23:01

hallo
Mijn probleem: Als ik de achterbenen van mijn pony op wilde tillen ging ze schoppen. En gericht ook. Ze is behandeld door een manueel therapeut, hij heeft alles losgemaakt. Volgens hem zou het gewoon met veel oefenen weer goed kunnen komen. Ze schopt nu niet meer zo, maar ze maakt nog wel een beweging in die richting, maar niet meer gericht.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Miss_Monet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 10:16

Niemand? Het hoeft niet met manueel therapie te maken hebben hoor

Malima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:41

mijn pony vind het ook niet fijn als ik zijn achterbeen op til maar dat komt door de evenwicht.

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:35

Een goede hoefsmid kan je vaak behulpzame tips geven. Is ook het makkelijkst, aangezien die de pony zelf ook kent, en je vanaf huis kan begeleiden.

Isis

CrazyCat

Re: vervelend aan de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:02

Ik had/heb hetzelfde probleem met mijn jonge merrie van 2 1/2.
Toen ik haar net had eind augustus kreeg ik tijdens het voetje vragen linksachter en hele rake trap tegen mijn scheen. Ze schopte echt gericht.
Ze heeft i.v.m. een flinke wond door prikkeldraad als anderhalf jarige een week in de kliniek moeten staan. Dit is voor haar duidelijk traumatisch geweest. Ik heb echt langzaam met geduld haar vertrouwen moeten winnen, vooral met het been dat destijds gewond was.

Ik heb elke dag geoefend met voetjes geven en heb de eerste paar keren niets gedaan met de hoeven alleen voetje gevraagd en een beetje haar been geaaid tot ze rustig werd. Pas weer neer zetten als ze rustig is en dat heeft prima gewerkt.

Wat ik ook vooral niet moet doen is de voet van de grond af optillen, maar echt wachten tot ze haar voet geeft. Als ze er namelijk niet klaar voor is merk ik het meteen al is ze naar mij niet meer schopperig.

De bekapper heeft het nog wat zwaarder met haar, maar dat zal ook wel beter gaan als ze hem leert kennen.

Veel geduld en veel oefenen dus dan komt het vast net als bij ons wel goed.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:17

CrazyCat schreef:
Ik had/heb hetzelfde probleem met mijn jonge merrie van 2 1/2.
Toen ik haar net had eind augustus kreeg ik tijdens het voetje vragen linksachter en hele rake trap tegen mijn scheen. Ze schopte echt gericht.
Ze heeft i.v.m. een flinke wond door prikkeldraad als anderhalf jarige een week in de kliniek moeten staan. Dit is voor haar duidelijk traumatisch geweest. Ik heb echt langzaam met geduld haar vertrouwen moeten winnen, vooral met het been dat destijds gewond was.

Ik heb elke dag geoefend met voetjes geven en heb de eerste paar keren niets gedaan met de hoeven alleen voetje gevraagd en een beetje haar been geaaid tot ze rustig werd. Pas weer neer zetten als ze rustig is en dat heeft prima gewerkt.

Wat ik ook vooral niet moet doen is de voet van de grond af optillen, maar echt wachten tot ze haar voet geeft. Als ze er namelijk niet klaar voor is merk ik het meteen al is ze naar mij niet meer schopperig.

De bekapper heeft het nog wat zwaarder met haar, maar dat zal ook wel beter gaan als ze hem leert kennen.

Veel geduld en veel oefenen dus dan komt het vast net als bij ons wel goed.

Bemoedigend om dit te horen mijn veulen gedraagt zich hetzelfde, groetjes ceesje

Marrietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:10

Ik help mensen die paarden met dit probleem hebben. Je kunt dit er wel uit trainen. Als je meer wilt weten neem dan contact met mij op.
Gr. Marrie

Miss_Monet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 18:55

Marrietje schreef:
Ik help mensen die paarden met dit probleem hebben. Je kunt dit er wel uit trainen. Als je meer wilt weten neem dan contact met mij op.
Gr. Marrie

whaha, weetje...
Je bent al bij ons geweest
Maar toen was ik er zelf niet, mijn pa en ma waren er. Wij wonen in de Achterhoek, Westendorp en heten Woolschot van de achternaam. Heel erg bedankt, nog!
Het gaat heel erg goed met haar, steeds beter!

Marrietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:50

Leuk om te horen. Je hebt een leuk gevoelig paardje hoor. Succes met oefenen en een goede jaarwisseling toegewenst
Gr. Marrie

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:56

Op het moment dat het paard opzij of naar achter trapt trekt hij eerst zijn been in. Door de hoef inplaats van naar achteren naar voren te vragen sta je buitenschot en kun je rustiger het been blijven vast houden. Deze houding is voor paarden geheel niet onaangenaam en wanneer het paard zijn been netjes opgetild houd kun je rustig het been meer naar achteren laten zakken.

Zoals gezegt niet zelf optillen het been, maar leer het paard eerst zijn been op te tillen en werk zo stapje voor stapje verder. Natuurlijk heel veel belonen en er lekken de tijd voor nemen.

Begint je paard enkel te trappen als je het been naar achteren doet dan zit waarschijnlijk zijn heup vast. Een ostepaat enz kan dit voor je oplossen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:49

josien schreef:
Op het moment dat het paard opzij of naar achter trapt trekt hij eerst zijn been in. Door de hoef inplaats van naar achteren naar voren te vragen sta je buitenschot en kun je rustiger het been blijven vast houden. Deze houding is voor paarden geheel niet onaangenaam en wanneer het paard zijn been netjes opgetild houd kun je rustig het been meer naar achteren laten zakken.

Zoals gezegt niet zelf optillen het been, maar leer het paard eerst zijn been op te tillen en werk zo stapje voor stapje verder. Natuurlijk heel veel belonen en er lekken de tijd voor nemen.

Begint je paard enkel te trappen als je het been naar achteren doet dan zit waarschijnlijk zijn heup vast. Een ostepaat enz kan dit voor je oplossen.

Ja en wat als een paard gaat liggen?

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:53

Gaat het paard liggen of valt hij om?

Dit probleem moet ik zien om te weten wat er mee te doen. Er moet een goede oorzaak zijn want een paard gaat zeker niet zomaar liggen om ergens onderuit te komen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 17:55

paardje is behandeld door een osteopaat , met zoals nu het nu lijkt een goed resultaat In de geleidelijkheid ga ik weer beginnen met oefenen om voeten te geven. ( ze gaat inmiddels niet meer liggen)