[AR] [VD]Probleempjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Welshcob

[VD]Probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 19:29

Omdat het winter begint te worden en het ook steeds viezer weer is en steeds rapper donker ga ik niet veel kunnen rijden. Daarom dacht ik om met VD te beginnen zodat ik nog iets te doen had. Ik had al vanalles doorgelezen op websites en ben er met volle moed aan begonnen. Ik had gelezen dat ze eerst de basis moest kennen, dus ben ik nu begonnen met mijn verzorgpony achterwaarts te leren lopen. Ik dacht dat ik het na een 2tal keer er wel in zou hebben maar niet dus. Mijn pony snapt het niet! Als ik herhaald achter zeg met het minste beetje druk op de halstertouw gaat ze netjes achter. Maar als ik alleen mijn stem gebruik op dezelfde manier staat ze daar maar gewoon niks te doen. En had ik gereden met halster, en toen ik halthield (door gewoon zwaar te gaan zitten) liep ze constant naar achter . Ik denk dat ze een beloning wilt of zo. Toen ik een keer met haar een les had gesprongen, sprong ze aan de rechterkant de hele tijd mis aan, dus zette ik haar terug in draf en liet haar dan weer in een hoek aangalopperen. Sindsdien als ik haar goed laat doordraven maakt ze zo van die galophupjes in de hoeken, en ze leert het maar niet af, wat ik ook doe...
Ze leert dus ontzettend snel, maar gebruikt het niet wanneer ik het wil.
Ze zit ook de hele tijd aan me met haar snuit, als ik nu aan het borstelen ben, haar iets op de grond aan het leren ben, of als ik aan het rijden ben. En dit vind ik soms zo vervelend! En hoeveel keer ik ook nee of een (zacht) boksje tegen haar snuit geef, ze blijft het doen...
Het is een lang verhaal, maar ik zit er wel mee, ik krijg soms zo de zenuwen van mijn verzorgpony

Francien_

Re: [VD]Probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:17

Ik denk dat je gewoon rustig moet blijven. Anders een goede instructrice vrragen? Verder heb ik niet echt een geweldige tip

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 02:32

ik vind het helemaal gillen dat paardje ha ha ha, dat is een slimmerd, ik denk dat clickertraining wel eens heel geschikt zou kunnen zijn, veel succes!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 15:13

Welshcob, je bent veeeeel te ongeduldig.

Ook al is je pony slim, dan kun je nog niet verwachten dat hij iets in twee keer wel zal leren. Het beste is er helemaal geen tijd voor te stellen. Duurt het lang, heb je toch lol gehad, gaat het snel, nog mooier.

Als je met vd begint, moet je goed begrijpen dat je pony ook moet leren om te leren. Hij moet leren om een link te leggen tussen je hulp (stem in dit geval) en beloning. En dat kost tijd.
Wanneer hij dat voor een ding geleerd heeft, in jouw geval het achterwaarts gaan, zal het bij de volgende stap makkelijker zijn.

Dat hij op druk van het halstertouw achteruit gaat, betekent dat hij DAT snapt. Je bent dus al een eind op weg. En hij wil graag voor je werken.
De volgende stap, dus dat hij zonder aanraking achteruit gaat, komt vanzelf als je maar blijft oefenen. Maar niemand kan zeggen wanneer je pony het ineens snapt. (Het is wel het mooiste moment bij het trainen, dat AHA! effect bij het paard!)

Gewoon blijven oefenen, je geduld bewaren en er plezier in blijven houden. En dan komt het goed.

PS. Is je pony trouwens een welshcob? Ben er fan van, en wel nieuwsgierig

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:41

mijne word ook een beetje opdringerig omdat hij donders door heeft dat als hij wat doet hij een beloning krijgt, hij heeft nou een poosje door wat ik bedoel met het buigen.. nu heeft hij dus ook een paard keer als ik aan het poetsen ben de neiging om te gaan buigen.. ik heb er voor gekozen het volledig te nergeren dus ook niks te zeggen (het zeggen van nee is toch weer aandacht van je paard, en op dat moment doet hij het dus om aandacht te krijgen)
hij had heel snel door dat het dus niet de bedoeling was om iets te doen als het niet gevraagt word..

als hij goed wakker is loopt hij makelijk op stem achteruit, als hij het niet doet maak ik mezelf vaak wat groter dat hij zo iets heeft van okee ik luister al.. gewoon geduld en duidelijk laten weten wat je wil..

Welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 18:45

randalinpony schreef:
Welshcob, je bent veeeeel te ongeduldig.

Ook al is je pony slim, dan kun je nog niet verwachten dat hij iets in twee keer wel zal leren. Het beste is er helemaal geen tijd voor te stellen. Duurt het lang, heb je toch lol gehad, gaat het snel, nog mooier.

Als je met vd begint, moet je goed begrijpen dat je pony ook moet leren om te leren. Hij moet leren om een link te leggen tussen je hulp (stem in dit geval) en beloning. En dat kost tijd.
Wanneer hij dat voor een ding geleerd heeft, in jouw geval het achterwaarts gaan, zal het bij de volgende stap makkelijker zijn.

Dat hij op druk van het halstertouw achteruit gaat, betekent dat hij DAT snapt. Je bent dus al een eind op weg. En hij wil graag voor je werken.
De volgende stap, dus dat hij zonder aanraking achteruit gaat, komt vanzelf als je maar blijft oefenen. Maar niemand kan zeggen wanneer je pony het ineens snapt. (Het is wel het mooiste moment bij het trainen, dat AHA! effect bij het paard!)

Gewoon blijven oefenen, je geduld bewaren en er plezier in blijven houden. En dan komt het goed.

PS. Is je pony trouwens een welshcob? Ben er fan van, en wel nieuwsgierig

Je hebt gelijk! Dankje
De pony die ik nu verzorg is geen welsh cob, maar de paarden die op dezelfde stal staan zijn wel welsh cobs
De merrie heet River Ladi Da en de hengst heet David's Cymro Lywid (ofzo). Misschien dat je ze zou kennen?:D

Welshcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 18:46

Buxy schreef:
mijne word ook een beetje opdringerig omdat hij donders door heeft dat als hij wat doet hij een beloning krijgt, hij heeft nou een poosje door wat ik bedoel met het buigen.. nu heeft hij dus ook een paard keer als ik aan het poetsen ben de neiging om te gaan buigen.. ik heb er voor gekozen het volledig te nergeren dus ook niks te zeggen (het zeggen van nee is toch weer aandacht van je paard, en op dat moment doet hij het dus om aandacht te krijgen)
hij had heel snel door dat het dus niet de bedoeling was om iets te doen als het niet gevraagt word..

als hij goed wakker is loopt hij makelijk op stem achteruit, als hij het niet doet maak ik mezelf vaak wat groter dat hij zo iets heeft van okee ik luister al.. gewoon geduld en duidelijk laten weten wat je wil..

Ok, Dankje voor de tips! Ik dacht zo van: als ze al niet tegoei achterwaarts kan lopen, hoe gaat dat dan worden als ik haar wil leren liggen en van die dingen. Maar als ik het zo lees ben ik veel te ongeduldig!

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:33

haha ja volgens mij ook.. en volgens mij moet je voorlopig nog helemaal niet aan liggen en dat soort dingen gaan denken.. stapje voor stapje.. en de stapjes niet te snel achter elkaar laten gaan..

Shivatjuh01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:14

Ik ben ook ongeduldig
Maar mijn pony weet dat, dus als hij niet doet wat ik
wil wordt ik boos en dan merkt hij dat aan me. Of hij
doet wat ik wil daarna. Of hij geeft aan dat we maar
even moeten stoppen, en later verder gaan. We zijn
allebei gewoon TE koppig

Om op het probleem terug te komen:
Clickertraining is inderdaad een goed idee! Dan weet
je pony wanneer hij een beloning krijgt en wanneer
niet. Verder raad ik je aan je geduld zo ver mogelijk
te bewaren en anders even een tussenpauze te
nemen en daarna verder te gaan Suc6!

Welshcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 11:42

Shivatjuh01 schreef:
Ik ben ook ongeduldig
Maar mijn pony weet dat, dus als hij niet doet wat ik
wil wordt ik boos en dan merkt hij dat aan me. Of hij
doet wat ik wil daarna. Of hij geeft aan dat we maar
even moeten stoppen, en later verder gaan. We zijn
allebei gewoon TE koppig

Om op het probleem terug te komen:
Clickertraining is inderdaad een goed idee! Dan weet
je pony wanneer hij een beloning krijgt en wanneer
niet. Verder raad ik je aan je geduld zo ver mogelijk
te bewaren en anders even een tussenpauze te
nemen en daarna verder te gaan Suc6!

Ik denk dat clickertraining ook een heel goed idee is. Weten jullie misschien waar je zo'n clicker kan kopen en hoeveel het ongeveer kost?

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:28

Op oa mijn site staat wat info over clickertraining www.jauke.tk en ook in de sticky boven in dit forum staan wat links naar sites over clickertraining. Je hebt bijv niet perse een clicker nodig voor clickertraining. Ook hier is veel over clickertraining te vinden > http://www.cremebrulee.be/inge/welkom.html Succes ermee!

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:30

Amable: je site doet het niet!

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:27

Hmmm, nu nog niet? want ik krijg hem wel gewoon en er staat ook een nieuwe reactie in het gastenboek. Dus er is nog iemand die er op kon. Laat je nog even weten?

CaroSJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:47

Amable wat heb jij een super mooi paardje

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:07

Dank je wel