Likken maar geen contact zoeken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Likken maar geen contact zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 13:20

Kyra (mijn paard) is de laatste tijd erg aan het uitproberen.
Als ze weer in zo'n fase zit ga ik altijd weer veel freestyle en is ze er zo weer uit
Gisteren ging ik dus freestyle en kwam ik iets tegen waarvan ik nou niet weet hoe ik het moet plaatsen.
Zal proberen het goed uit te leggen.

Ik ging haar dus los longeren, waar ze erg veel zin in had (was ook het weer) lekker veel galopperen, vraag me altijd af waar ze de energie vandaan haalt.
Maar goed, voor dat ik het doorhad was ze zeker al een half uur aan het rennen, ik was inmiddels gestopt met aanwijzingen geven enz enz.
In de hoop dat ze rustiger werd en naar mij toe kwam om mij daarna te gaan volgen.
Dit deed ze niet... maar ze likte wel
Ze kwam soms even dichterbij om vervolgens toch maar niet te komen?
Wat moet ik daaruit nou opmaken?
Likken is toch een teken van onderdanigheid?
Waarom zoekt ze verder dan geen contact met me?
Hoop dat iemand me meer info kan geven.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:31

Likken kan een teken zijn van onderdanigheid, maar dat hoeft niet.
Mijn eigen paard toont soms heel even onderdanigheid, maar 2 seconden later kan het ook alweer over zijn. Hij verkent gewoon zijn grenzen, en heeft er dan belang bij dat ik die grenzen duidelijk stel.

Het kan heel goed zijn dat jij onbewust met je lichaam hebt aangegeven dat je paard niet dichterbij mocht komen natuurlijk, zonder dat je het zelf in de gaten had.

josien

Re: [NH] Likken maar geen contact zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:35

Even kort freestyle is niet om iets op te lossen maar om je band met je paard te versterken. Zoals jij het nu zegt klinkt het als een join-up waar ik zelf zeker geen voorstander voor ben.

Waarom komt hij niet. Als ik zo lees licht het aan jouw lichaamstaal of gedachten. Hij wil wel, maar besluit elke keer om het toch maar niet te doen.

Om het paard te laten komen mag je helemaal niks van hem verlangen en zeker niet dat het moet komen. Het paard moet alle ruimte krijgen om zelf te komen. Als dit niet zo is dan komen 9 van de 10 paarden niet. Ga dus even met iemand praten enz en je zult zien dat hij zo naast je staat.

Het likken is inderdaad onderdanigheid, maar wil je dat. Ik zelf vind het heel erg naar als een paard onderdanigheid aan mij betoont. Ik ben geen boeman en wil ook niet dat het paard mij zo ziet.

sas00

Re: [NH] Likken maar geen contact zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 12:55

Bedankt voor jullie reactie's.
Even voor de duidelijkheid, ik wil geen onderdanigheid van mijn paard maar ik wil wel dat ze weet wie de leider is.
Dit wil ik niet dwangmatig doen vandaar dat ik voor freestyle kies.
Ik denk anders ook niet dat men hiervoor zou kiezen.

En dan nog even over mijn lichaamstaal (ik vind het vrij apart dat josien kan lezen hoe mijn lichaamstaal is...beetje raar)
Maar goed, misschien zou dat iets beter kunnen alhoewel ik erg veel boeken heb gelezen en workshops van emiel voest heb bijgewoond.
Het is dus niet zo dat ik zomaar wat doe.
Tuurlijk weet ik dat mijn lichaamstaal het belangrijkste is maar daar ging de vraag ook niet echt over.
Alhoewel het natuurlijk wel verband met elkaar kan hebben.
Je hoeft dit verder niet te zien als een aanval want zo is het zeker niet bedoelt.
En tuurlijk kon het aan mijn lichaamstaal liggen maar volgens mij is dat zeker niet zo.
Het gaat nu even vooral om de lichaamstaal van mijn paard.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:02

Het een is niet los te zien van het ander.
Ik weet zelf maar al te goed dat jouw lichaamstaal soms anders over kan komen dan hoe je het bedoelt, hoeveel boeken je er ook over gelezen hebt (ik heb ook een uitgebreide boekenkast, en toch doe ik het ook weleens fout )

Wat je ook kunt proberen de volgende keer, is niet kijken of je paard komt, maar zelf een stapje achteruit doen, en dan kijken wat je paard doet.

Maar volgens mij is het bij freestyle op zich juist toch de bedoeling om wel hulpen te blijven geven? Als je paard dan maar door blijft scheuren, reageert ze dus niet op jouw hulpen.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:45

Verplaatst naar NA

unamie

Re: Likken maar geen contact zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:12

lijkt mij dat je dan te sterk met je hulpen doorkomt

ik had een heel gevoelig en bloederig paard die heel onderdanig was maar soms niet durfde te komen bij een join up als je te wild met je touw zwaaide
bij haar was die poespas allemaal niet nodig want ze reageerde al op de kleinste aanwijzing
misschien kun je proberen je hulpen wat te doseren

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:22

Als je je paard aan blijft kijken, kan dit als bedreigend worden ervaren. Draai je om en kijk naar de grond, loop desnoods weg om de druk wat te verlagen.

Verder vind ik freestylen, join-up ed toch echt niet iets om zomaar maar mee te nemen als je je paard beweging aan het geven bent. Sowieso kan longeren erg verwarrend werken als je nh aan het doen bent...

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:56

Cassidy schreef:
Als je je paard aan blijft kijken, kan dit als bedreigend worden ervaren. Draai je om en kijk naar de grond, loop desnoods weg om de druk wat te verlagen.

Verder vind ik freestylen, join-up ed toch echt niet iets om zomaar maar mee te nemen als je je paard beweging aan het geven bent. Sowieso kan longeren erg verwarrend werken als je nh aan het doen bent...

Sorry ik ben groen en snap dit niet? groetjes ceesje

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:36

@ Ceesje, lees deze topics even door.

viewtopic.php?f=21&t=211071

viewtopic.php?f=13&t=482699

viewtopic.php?f=99&t=500764&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Als je het dan nog niet snapt kun je me een PB-tje sturen. Als ik dan de tijd heb om het allemaal nog eens haarfijn uit te leggen, wil ik dat met alle plezier voor je doen. Intussen kun je in bovenstaande topics met daarin ook links naar andere topics al heel veel informatie vinden, over freestylen, join-up, methode Monty Roberts en andere benaderingen van Natural Horsemanship.
Veel leesplezier toegewenst.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 01:31

Likken hoeft niet altijd een teken van onderdanigheid te zijn , een paard likt en kauwt ook als hij iest aan het verwerken is.

Sommige paarden likken en kauwen pas als je hem naar je toe vraagt, dus op het laatste moment , waarschijnlijk verandert er dan iets in je lichaamstaal dat een paard dan pas ziet wat je nou eigenlijk van hem wil.

Is best moeilijk dat likken en kauwen , sommige paarden laten lang op zich wachten , maar tot hoever ga je dan??
Je kan niet eeuwig doorgaan tot ze een teken van samenwerking/vertrouwen laten zien .

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:11

Sommige paarden komen gewoon moeilijk naar je toe als je ze eertst lang (en een half uur rondrennen schreef je, dat is heel lang) weggedreven hebt. Kan je haaar van hand laten veranderen op lichaamstaaL Draait ze buitenom weg of naar binnen? Kan je haar laten halthouden op de circel? Tempoveranderingen?
Wat kan helpen is zoals iemand al schreef uit het midden gaan zodat ze makkelijker naar je toe kan komen, of als je haar kan laten halthouden zelf naar haar toe gaan, even aaien ed en dan haar met je mee laten komen.
Het likken en kauwen is volgens mij niet alleen een teken van onderdanigheid, maar kan ook betekenen dat ze iets aan het verwerken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:14

sas00 schreef:
Kyra (mijn paard) is de laatste tijd erg aan het uitproberen.
Als ze weer in zo'n fase zit ga ik altijd weer veel freestyle en is ze er zo weer uit
Gisteren ging ik dus freestyle en kwam ik iets tegen waarvan ik nou niet weet hoe ik het moet plaatsen.
Zal proberen het goed uit te leggen.

Ik ging haar dus los longeren, waar ze erg veel zin in had (was ook het weer) lekker veel galopperen, vraag me altijd af waar ze de energie vandaan haalt.
Maar goed, voor dat ik het doorhad was ze zeker al een half uur aan het rennen, ik was inmiddels gestopt met aanwijzingen geven enz enz.
In de hoop dat ze rustiger werd en naar mij toe kwam om mij daarna te gaan volgen.
Dit deed ze niet... maar ze likte wel
Ze kwam soms even dichterbij om vervolgens toch maar niet te komen?
Wat moet ik daaruit nou opmaken?
Likken is toch een teken van onderdanigheid?
Waarom zoekt ze verder dan geen contact met me?
Hoop dat iemand me meer info kan geven.

Zoals anderen het ook al aangaven, is likken niet altijd een teken van onderdanigheid. Het kan ook een teken van verwerken zijn en ook bereidheid om mee te werken.
Dat Kyra niet naar je toe kwam nadat je gestopt was met aanwijzingen geven, kan komen omdat jouw signalen (lichaamstaal) haar wellicht niet uitnodigden om naar je toe te komen. Het komt echt heel nauw met je lichaamstaal; het zijn ook niet alleen je handen, armen, benen, knieën, schouders, stand van je bekken e.d., maar ook je focus (waar kijk je naar en hòe kijk je; is je blik zacht?) en vooral ook je energie, ademhaling en je eigen 'mind' (hoe voel je je, waar denk je aan, wat wil je, wat vraag je werkelijk etc.). Op één of andere manier kreeg Kyra blijkbaar een signaal van "nee, (nog) niet komen!" en/of voelde het voor haar nog niet veilig om te komen.
Ken je iemand die eens naar jou kan kijken wanneer je met Kyra aan 't freestylen bent? En/of kan iemand je filmen? Dat kan heel leerzaam zijn!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:07

Ik heb een keer gehad dat ik een jonge hengst aan het longeren was, op een gegeven moment draaide hij ineens om en trok de lijn uit mijn hand. Daarop bleef hij om me heen galloperen, hij bleef maar rennen en rennen. Dus ik ho, rustig, braaf enz. Ik ken het idee van een join up, dus ik denk, laat ik me klein maken, misschien komt hij dan wel. Paard ondertussen zwaar bezweet, likken enzo, maar niet komen. Al dook ik helemaal in elkaar, hij kwam niet. Dus ik dacht, laat ik de bak maar uit gaan, wie weet komt hij dan tot rust. (Als je dit paard losgooide dan kwam hij altijd meteen naar je toe, dus daarom vond ik het nog vreemder) Op het moment dat ik uit de cirkel stapte en naar de bakrand toe liep stopte hij met rennen en kwam direct achter me aan! Ik was zo verbaasd. Maar misschien is dat bij jouw dus wel hetzelfde, mocht het nog eens voorkomen, loop dan uit de cirkel weg.