[AR] Bochtentechniek oefenen zonder kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

[AR] Bochtentechniek oefenen zonder kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 21:28

Sinds kort ben ik aan het mennen. Voor mij is het nogal lastig om een bocht goed in te schatten. Ik moet nog erg wennen aan het draaipunt en daardoor heb ik met enige regelmaat toch een stoeprandje te pakken.

Nu wil ik dit graag oefenen. Ik heb zelf geen aanspanning en ben dus op zoek naar een mogelijkheid om dit te oefenen zonder kar.

Wie heeft er tips?

A10

Re: [AR] Bochtentechniek oefenen zonder kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:10

Ow dat had ik in het begin ook

Ik zou er met de lange lijnen achter gaan lopen en voltetjes lopen,alleen dan in het vierkant, dus later gaan sturen. Zo rijd je een volte in de vaardigheid nl ook, gewoon een kwestie van opsturen.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 23:56

Zoiets had ik inderdaad ook al in gedachten ja . Wat staanders neerzetten en daar ipv het paard, mezelf netjes omheen sturen .

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 09:38

Draai de bocht pas als je voorwielen bij de bocht zijn, zo moet je uitkomen. Zonder kar lijkt me moeilijk oefenen. Anders dressuur rijden aangespannen en wat kegeltjes.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 09:46

Jammer alleen dat je niet goed gelezen hebt NApie.
Apple heeft geen aanspanning, dus die kan geen dressuur en kegeltjes rijden
Ik ga dus meer met Albertine mee

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 12:03

Door een paar meter achter je paard te gaan lopen kun je aardig je bochten techniek oefenen door om kegeltjes of staanders heen te krullen. Je moet gewoon zelf de wagen spelen zeg maar .

Verder is het heel belangrijk dat je paard niet naar binnen valt in een bocht, dit is vaak de reden dat mensen stoeprandjes raken. Het contact met de buitenleidsel is dan vaak verloren, waardoor je paard de bocht omvalt zeg maar. Probeer dus verbinding met de mond te houden met BEIDE leidsels en "gooi" je buitenleidsel niet helemaal los.
Succes met oefenen

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:20

Ik denk dat je het vrij lastig zonder kar kan oefenen omdat de kar toch is waar je moeite mee hebt.
Je kan er wel achter gaan lopen maar jij reageert toch anders dan je kar.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:43

Het is natuurlijk ook niet zoals in het echt, maar het opsturen etc kun je toch mooi proberen zo. En als je geen kar hebt moet je toch wat als je wilt oefenen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 15:19

Zowiezo áltijd de buitenbocht nemen en veel doen. Dan wordt het een gewoonte om die buitenbocht te nemen.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:36

Wat wel moeilijk is zonder kar vind ik dat de leidsels op de kont van je paard 'steunen' waardoor ik het idee heb dat het sturen nog moeilijker wordt dan het al is.

Ik ben momenteel ook vooral zelf aan het oefenen zonder kar, gewoon erachter lopen. Paard kent het allemaal heel goed, maar ik zit nog regelmatig in de knoop, dus oefen eerst zonder kar en in de bak voordat ik de weg op ga met kar.

Het is wel grappig, mijn paard is een echte spiegel, soms geef ik zulke verwarrende hulpen dat het paard stil gaat staan en omkijkt van: Ik wil het je best leren, maar nu snap ik écht niet meer wat je nou wilt echt heel komisch
Van de week ging ik de weg op, wilde ik keren en kreeg ik hem niet meer recht, dus hij bleef maar rondjes lopen, echt heel grappig, maar was blij dat er geen kar achter hing, want dat had ik in de sloot gelegen.

Maargoed, lekker erachter lopen tot ik mooie figuren kan maken in de bak, daarna pas naar buiten

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 16:13

Zoiets ben ik dus ook van plan inderdaad .

Fijn mn rondjes lopen in de bak .

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:53

Is nog goed voor je ook

_Cindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:09

Fietsen? Heb wel eens van iemand gehoord die met fietsen een beetje ging doen net alsof je aan het mennen bent, met hoe je de bocht neemt enzo.

Heb je al menles? Verder kun je ook gewoon eens aan een menner vragen of je eens mee mag op de bok.

Of je kunt a la fleche (schrijf je dat zo) rijden. Maar een paard is natuurlijk niet het zelfde als een kar.

Verder is het natuurlijk net waar je gevoel bij ligt. Ik kan bijv voor geen meter springen. Ik kan het wel een beetje want ik heb er les in gehad, maar kan niet goed uitrekenen wanneer ik naar voren moet gaan. Maar mennen had ik wel meteen te pakken, zit in me familie

Dus gewoon oefenen, oefenen, oefenen, les nemen, maar dat wordt wel moeilijk denk ik zonder aanspanning?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:50

Heel leuk hoor à la Fleche rijden, maar ik denk niet dat het te vergekijken valt en makelijker is als mennen en je hebt ook nog twee paarden nodig

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 17:51

En nu weet ik als leek niet wat 'A la Fleche' rijden is .

Je zit op het ene paard en laat de ander voor je uit lopen?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:12

A la Fleche;
Je zit op een paard Daarvoor loopt nog een paard, die je ook bestuurd, met enkelspanleidsels. Een soort tandem-aanspanning. Maar dan zit je op het achterste paard, ipv. op de wagen.

A la Fleche is denk nog wat moeilijker, aangezien je 2 paarden moet sturen, maar het is wel een beetje hetzelfde idee. Eigenlijk zou je je achterpaard dan niet moeten sturen. Maar om die een goede bocht te laten lopen, moet je voorpaard een grotere bocht maken...

Maar denk niet echt dat dat de manier is om het mennen te oefenen.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 22:29

Dat lijkt me ook nogal een ingewikkelde manier om mn bochtentechniek te oefenen . En vooral ook heel veel lol voor de toeschouwers .

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:33

Dan zou je het inderdaad daarvoor moeten doen

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 10:55

Kn je het niet oefenen met een Barbie of Playmobil aanspanning? Mag je daar nog even geoorloofd mee spelen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:51

Ja ,maar dan trek je het paard vooruit, en het gaat er juist om dat je went dat jij het laatse draaipunt bent

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:30

Ik zou het wel erg leuk vinden als je ons uitnodigt Apple, als je gaat oefenen met barbie-paardjes en á la fleche

mriekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:00

met het Barbie paard krijg je natuurlijk wel een idee... vind het niet eens zo slecht bedacht, verder is het volgens mij een kwestie van veel doen...

als je er toch achter aan gaat wandelen (met de lange lijnen) zou je ook een kruispunt van balken kunnen maken...