[AR] [LO] Longeren, hoe beste de lijn bevestigen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myrtje_

[LO] Longeren, hoe beste de lijn bevestigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 19:14

heyy

Ik moest laatst een pony longeren...
Dus ik haal de lijn door het binnenste bit en maak het last aan het buitenste bitring. Zo heb ik het dan geleerd.
Toen ik eenmaal bezig was, kwam een vriendin van me naar me toe en die zei dat je de lijn ook aan het binnenste bitring vast kan maken, de lijn over het hoofd laten lopen, en via en kinriem weer terug laten lopen.
Dus ik nu mijn vraag: Hoe kun je het beste een longeerlijn aan een hoofdstel vastmaken??

Alvast bedankt!!
Myra

Sharon_91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 20:46

He ik heb mijn longeerlijn op de laatste manier vast en vind het ook de beste omdat je zo het bit niet door de mond kan trekken.
Afbeelding

Gewoon zo dus door de binnenste ring heen, over het hoofd en dan het knipje aan de buitenste vastmaken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:00

Yep, zo doe ik het ook.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:08

Ik maak 'm meestal aan de bitring en de neusriem vast.
Of dubbele longe.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:13

Beide manieren kunnen, met de laatste manier oefen je ook druk uit achter de oren en dat is voor heftige paarden wel handig.
De eerste methode is niet 'fout' ofzo, omdat je hem door beide ringen hebt trek je het bit niet door de mond.

kiekpjot

Re: Longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:45

je kan het door de ene bitring doen en dan achter zijn oren en vast klikken aan het ander bitring sommige doen ook aan een kant vastklikken maar dat is niet zo slim teminste zeggen ze ook tegen mij die eerste manier als je het zo doet dan heb je meer controle over je pony/paard/shet

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:58

Allebij de manieren kunnen
Ik gebruik ze allebij en de paarden doen het er goed mee.

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 22:59

heyy..
Bedankt voor jullie snelle reacties!!
Ik ben er nu were mee geholpen, die 2e methode ga ik morgen een even uitproberen..

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:04

oke wat ik geleerd heb :

-Als je heb door je binnenste bitring heenhaalt, en aan de buitenste vast maakt. Dan oefen je alleen druk uit op 1 bitring. Niet goed dus
-Als je het op de manier doet achter de oren langs. Dan heb je hetzelfde effect. Plus dat je je paard 'de verkeerde kant op trekt'
-Dan kan je hem door je binnenste bitring doen, en dan aan je longeersingel (mocht je die gebruiken) en de redenering hierbij is stelling naar binnen Maar dan trek je je paard dus ook om.

En dan de juiste manier (voor mij )

Je haalt hem door de binnenste bitring, daar haal je hem nog een keer doorheen. Zodat hij er dus OMheen zit. En dan klip je hem vast aan de buitenste. Zo heb je druk op beide bitringen.

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:06

VMR --> UZ

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 23:17

@ Kath_: Als je druk op de lijn zet, dan gaat de lijn toch vast zitten aan het bnnenste bitring?? omdat de lijn zeg maar eromheen is 'gedraait'
Of heb ik nu helemaal mis..??

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:57

een goed passend bitstukje kan natuurlijk ook. er zijn meer manieren nogelijk, de twee die je beschrijft kunnen allebei, ze zijn geen van beiden fout. het werkt alleen verschillend in, dus voor het ene paard zal de ene methode geschikter zijn dan de andere.

Wicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 00:59

merrieveulen schreef:
een goed passend bitstukje kan natuurlijk ook. er zijn meer manieren nogelijk, de twee die je beschrijft kunnen allebei, ze zijn geen van beiden fout. het werkt alleen verschillend in, dus voor het ene paard zal de ene methode geschikter zijn dan de andere.

Een goed passend bitstukje kan zeker niet. Die horen in de prullenbak (Als je aan bitstukje gebruikt, zet je slechts druk op de buitenste bitring)

Wat wil je bereiken met longeren? Als je je paard rondjes slingert om hem door de beweging te laten gaan, prima. Knoop hem vast aan een halster en slingeren maar.

Ga je longeren om het dier dressuurmatig te laten werken, dan gebruik je hoofdstel, longeersingel en een manier van bijzetten. Op het moment dat het dier correct bijgezet staat, kan je prima alleen de longeerlijn bevestigen aan de binnenbitring.

Bij alle bevestigingen aan de buitenbitring moet je nagaan of je bij teveel druk de stelling van het paard niet verstoord. Bij slechts een van de bovengenoemde methodes is dat niet (of in mindere mate) zo, dat is de methode met een slag om de binnenbitring.
Achter het hoofd langs is, zeker voor een wat heftig paard, soms erg pijnlijk omdat er veel zenuwen pal achter de oren zitten.
Terug naar de zijkant van de longeersingel geeft veel trekkracht (als een paard sterk is) maar vraag veel kunde om te zorgen dat het dier blijft "sporen" op de volte en niet scheef gaat lopen. Bij een paard wat zich sterk maakt, kan je ook de longeerlijn tussen de voorbenen door naar beneden onderaan de longeersingel bevestigen.

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 10:01

Nou, ik wil bij het paard die ik longeer de druk een beetje laten voelen, dat ze haar hoofd omlaag houdt tijdens het lopen. Daarbij maak ik dus gebruik van een longeersingel en bijzetten. Maar daarbij vroeg ik em dus af op welke manier het longeren het handigste, en meest effectieve is.
Wat bedoel je precies met een goed passend bitstukje?

Natural_Ride

Re: Longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:54

ik doe altijd het longeer touw door de binnenste bitring en dan van onderen door de neusriem en dan vastmaken aan het touw zelf en dan ervoor een knoop dat het touw niet te strak kan aanschuiven. doeidoei ik hoop dat dit helpt!

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:02

bitstukjes zijn echt een ramp!!ze zijn veel te groot voor mijn paardje dus hij schuift naar onder en gaat in de mond zitten als er een beetje druk op komt. Als ik longeer met touwtjes of pessoa dan doe ik een touwhalster over het hoofdstel. dan zit ik hem niet in de mond te trekken als ze een hups opzij doet. doet ze heel braafjes

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:32

l0ve_ricard0 schreef:
@ Kath_: Als je druk op de lijn zet, dan gaat de lijn toch vast zitten aan het bnnenste bitring?? omdat de lijn zeg maar eromheen is 'gedraait'
Of heb ik nu helemaal mis..??

Als je hem om de binnenste heendraait, en dan vastmaakt aan de buitenste, heb je druk op beide probeer maar is

Dat vind ik de beste manier.

Als je hem maar aan 1 bitring vastmaakt, en je paard springt een keer opzij, trek je wel het bit door zijn mond

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:35

Niet als je 'm ook vastmaakt aan de neusriem

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 22:57

dat klopt