[AR] [LO] Hoe leer je een paard longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horsiej

[LO] Hoe leer je een paard longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 21:17

HeeeeJ
Ik en Lisa(xgin_exx) hier op bokt hebben 5 vzpaarden.
Nu wil ik die leren longeren, maar ik weet niet hoe
Dus ik wil graag een makkelijke en goede manier!
om die paarden te leren longeren wie weet iets?
Alvast bedankt! Enne tips zijn ook welkom.
xxxxxx horsiej

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:21

Heb je lang ervaring?
Mijn oude verzorgpony kon niks met longeren, maar was erg slim en op een gegeven moment had ik hem dan ook met veel geduld en belonen een beetje fatsoenlijk leren lopen aan de longe.
Hoe oud zijn de paarden?

Als je nog niet veel ervaring hebt, kun je beter eventjes wat vrijheidsdressuur gaan proberen, dan kun je later leren longeren.
Ik heb het trouwens zo gedaan; ik aan de longe, mijn vriendin/vader naast het paard, en dan liep hij op een gegeven moment op stemcommando's.
Heb het ook eens zonder longeerlijn geprobeerd, maar dat lukt niet in een wei.

Hoe denkt de eigenaar erover, dat je wil longeren?

horsiej

Re: [LO] Hoe leer je een paard longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 08:59

Dat weet ik nog niet,
maar ik denk wel dat ze het goed vind
Maar bedankt voor je reactie!
We zijn met zn 2e ik en Lisa(xgin_exx)
Dus dat moet geen probleem zijn.
Nog meer tips?

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:08

Zet een stukje af met lint, dus ga niet in één groot stuk land/bak ofzo longeren. En wat vooral heel belangrijk is; goed belonen en consequent zijn! Doe het verder niet te vaak en te lang, want het is best belastend en wordt dan ook saai voor het paard. Het is misschien ook wel leuk om het niet telkens op dezelfde manier te doen, zorg voor wat afwisseling (De ene keer met hoofdstel, dan met bijzet, of met halster, en af en toe balkjes lopen ofzo). Verder is het inderdaad goed om in het begin iemand mee te laten lopen, en veel overgangen te doen, dan heeft hij goed z'n aandacht bij jou.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:00

longeren begint idd met het afzetten van een stukje bak of weiland, zodat je een duidelijke volte maakt. Daarnaast heb je een goede longeerlijn en een goede zweep nodig (niet om te slaan, maar meer als aanwijsstok).

Zet het paard op de linkerhand, neem je longeerlijn in je linkerhand en je zweep in je rechterhand met de punt schuin omhoog. Drijf het paard rustig van je af, draai kleine rondjes met het dier mee maar kom achter het paard aan. Je staat ten hoogte van de achterhand van je paard en volgt vanaf die plek de beweging. (veel problemen met omdraaien ed worden voorkomen door op de juiste plek te staan!)

Gebruik duidelijke stem- en zweepcommando's. Bijvoorbeeld voor een versnelling; let op, draf! (waarbij je stemhulp kort is en omhoog gaat, de zweep laat zakken totdat hij in het gezichtsveld komt van je paard). Voor langzamer gebruik je bijvoorbeeld: let op, stap-pen hoooooo (waarbij je stemhulp rustig is en omlaag gaat, je zweep kan je vor het paard brengen onder de longeerlijn door.)

Als een paard nooit gelongeerd is kan je rustig beginnen met de stemcommando's aan de hand. Deze later combineren met een rondje lopen aan het halstertouw en zo rustig uitbouwen tot longeren. Succes!

warren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:01

Joh! Denk je effe een paar tips te krijgen op "papier" en dan te kunnen longeren?
Het klinkt alsof je absoluut niet weet hoe het moet. Een paar tips gaan je niet helpen.
Neem een cursus, vraag een deskundige of ga lekker wat anders doen (poetsen en uitmesten of zo).

monya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:44

Kijk eens op onze website voor het aanbod in longeerworkshops. Leuk, leerzaam en niet al te prijzig!

horsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 20:40

@ warren:
Zoo sorry hoor maar als je commentaar wil geven doe dit dan graag vriendelijk! Ik heb je een pb gestuurd!

hannatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:37

ik zou zegen als je met zijn tween bent dat de een meeloopt en de ander met de longe in het midden staat

als je dubbele longe gebruikt is dit ook een stuk fijner voor het paard

groetjes

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:32

Heb je zelf ervaring met longeren? Probeer anders of je met een ervaren paard van iemand eerst mag oefenen. Verder sluit ik me aan bij MissHaffie, leer het paard de stemcommando's, laat een helper het paard op de volte leiden zodat het paard leert dat hij om jou heen moet, en niet naar je toe mag komen enzo. Mijn vroegere vz pony hebben we het ook op die manier geleert. Zorg er vooral voor dat er een ervaren persoon bij is om jou eventueel te helpen!

OlympicOrry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:29

Als je hem correct wil leren aan de longe lopen zou ik ook een stukje bak of weiland afzetten!Dan Kan hij niet weg snap je.Maar aangezien jullie met z'n tweeen zijn zijn jullie al een hele stap voorruit met z'n twee ben je namelijk handiger als alleen omdat als je een paard longeert toch op enkele dingen moet letten.Jij houd de longe vast en een longeerzweep en je vrieding houd het paard bij zijn halster of hoofdstel vast.Begin met rustig circeltjes te stappen en neem het langzaam aan een beetje op.Maar probeer je longeerwerk een beetje te variëren bevoorbeeld balkjes lopen ofzow dan word het niet te saai voor je pony of paard.Maar vraag wel eerst aan de eigenaresse of ze er akkoord meej is.Nou Ik hoop dat het je lukt veel plezier ermee!groetjes pescootje