[AR] [LO] bevestiging van longeerlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

[LO] bevestiging van longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 14:21

Gisteren Jorrit voor het eerst gelongeerd met een enkele lijn en de pessoateugel.

Het ging niet zo lekker en dat viel me wat tegen. Eerst bokte hij heel erg om verlost te raken van het "bontje". Ik kreeg het idee dat hij zich toen wat pijn had gedaan in de mond. Ik wil er even bij zeggen dat ik niet heb getrokken alleen maar wat heb tegengehouden.
Hij raakte ook een beetje in paniek.

Ik had de lijn door de bitring aan mij kant gedaan, daarna over zijn hoofd en aan de andere kant aan de bitring vastgemaakt.

Mijn paard longeerde ik altijd door de lijn via de binnenste bitring aan de buitenste bitring te bevestigen. Nooit problemen gehad.

Hebben jullie nog ander tips over het bevestigingen van de longeerlijn?

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:18

Misschien verstandig om de volgende keer dat je de pessoa teugel gebruikt, de lijnen naar de mond niet vast te maken. Zodat hij even kan uitbokken naar dat bontje tot hij doorheeft dat het toch niet werkt, en dan pas de lijnen naar zn mond bevestigen. Als hij dan namelijk gaat bokken, krijgt hij tenminste niet elke keer die klap in zn mond die hij nu wel gehad heeft. Dat komt het vertrouwen niet ten goede.
Wat je ook kunt doen is de longeersingel om doen, en dan alleen een bandage achter zn kont langs spannen, zodat hij van voor geheel niet tegengehouden wordt. Zo leert hij wennen aan het "enge" ding achter zn kont.
Wat de bevestiging van de longeerlijn betreft, ik zou willen aanraden om een longeerhulpstukje aan te schaffen waar je de lijn aan vastmaakt. Of natuurlijk een hoofdstel gebruiken voor je pessoa, en een halster omdoen en daar de longeerlijn aan vastmaken.
Hooi dat je er wat aan hebt.
Groetjes, lacuna

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:11

Ik doe het ook altijd zoals jij het doet.Vindt ik persoonlijk de beste methode.

Wicky

Re: [LO] bevestiging van longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:11

Ik hou niet van bevestigen aan de buitenbitring. Daarmee kan ik vanaf de binnenkant met een enkele longe niet lekker werken aan de stelling die ik wel wil op de volte. Als ik namelijk teveel druk op mijn lijn zet met een bevestiging naar de buitenbitring, verbreek ik zelf de stelling naar binnen en zal het dier nooit lekker gaan lopen op de volte (ik ben namelijk degene die dat vanuit het midden verhinderd dan).

Als ik tegendruk heb (van touwtjes, bijzetteugels of idd passoa)gebruik ik alleen de binnenste bitring. Bij het (los)werken zonder dat het dier is bijgezet bevestig ik de longeerlijn door de binnenbitring, door de neusriem terug naar de longeerlijn. (dit om te voorkomen dat ik de buitenbitring tussen twaalf snijtanden vandaan moet vissen)

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:37

Ik doe de longe meestal door de binnenste bitring en dan naar de singel. Laats heb ik op de praktijkschool iets nieuws geleerd. Die meneer deed hem door het bit en dan onder de neusriem en dan weer vast. De neusriem mag niet te strak zitten. als je dus 'trekt' trek je eerst aan de neusriem en als dat geen effect heeft en je dus harder 'trekt' trek je ook aan het bit. Zo heb je niet continu alleen druk op het bit, maar heb je in gevallen dat t echt nodig is weer wel. Dat is dan dus t voordeel boven het halster. Alleen opletten dat je de neusriem niet helemaal scheef trekt, want dan ben je natuurlijk fout bezig

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 10:23

@ Woodstock: dat ga ik ook eens proberen

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:25

bit longeerstukje geeft verkeerde druk op de mond. tip van woodstock is beter of via binnen ring aan de singel, dan wel bijzetten met touwtjes of bijzetteugels