[AR] [LO] waarbij oppassen met dubbele longe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[LO] waarbij oppassen met dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:04

Aangezien ik voorlopig eventjes niet kan rijden, wil ik de komende tijd gaan longeren.

Nu is het probleem dat paco met een enkele longeerlijn niet te houden is. Hij flipt dan compleet door, trekt, hangt, oftewel, flipt..

Nu was me aangeraden om het eens met dubbele longe te proberen.
Vandaag dus gedaan, en ik moet zeggen, hij reageerd er echt super op. Hij was heel rustig en licht in de hand enzo, was dus erg tevreden!

Nu vroeg ik me af of ik ergens extra voor moet oppassen?
Zoals te lang teveel stelling ofzo (dat snap ik zelf nog )

vironika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:28

o idiaal dan moet ik dat ook maar een gaan proberen mijn pony steigerd ook wel wat kan ik daar het beste tegen doen en dan komt ze op haar achter benen op me af ?
ze zeiden tegen mij een goeie tik verkopen maar het helpt niet .
en wat ze ook wel eens doet dat is als ze rechts om aan het longeren is dan kan ze zo in eens om draaien en dan zit ze op de linker handhoe kaqn dat eigenlijk?
greez mij o idiaal dan moet ik dat ook maar een gaan proberen mijn pony steigerd ook wel wat kan ik daar het beste tegen doen en dan komt ze op haar achter benen op me af ?
en wat ze ook wel eens doet dat is als ze rechts om aan het longeren is dan kan ze zo in eens om draaien en dan zit ze op de linker handhoe kaqn dat eigenlijk?
greez mijo idiaal dan moet ik dat ook maar een gaan proberen mijn pony steigerd ook wel wat kan ik daar het beste tegen doen en dan komt ze op haar achter benen op me af ?
greez mij

Marrietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:25

Hou het leuk voor je paard en afwisselend. Leg eens een balkje neer om over te werken of twee in het midden om tussen door te mikken. Werk niet te lang, zo'n 20-30 minuten is langzat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:08

Ik doe het vooral om hem soepel en op conditie te houden.

Een balkje erbij vind ik een goed idee.
20-30 minuutjes vind ik te kort. Ik doe eerst 10 minuten à la lange lijnen werken om lekker los te werken, en daarna nog ongeveer 30 minuten longeren als conditie werk.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:00

Dat de buitenste longe niet klem komt te zitten onder z'n staart, maar netjes boven z'n hakken blijft.

chantal001

Re: [LO] waarbij oppassen met dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 00:36

Maar hoe voorkom je dat de buitenste lijn onder zijn staart blijft hangen? Dat gebeurd dus af en toe bij die van mij. Ik moet hem dan weer stopzetten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 11:07

Ik laat de buitenlijn meestal over de rug achter het schoftje langs lopen. Dan kan je bij de staart ook niks gebeuren, met gevoeligere of drukkere paarden.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 11:49

Tja, zorgen dat de lijn laag genoeg blijft hangen, handen laag houden, maar ik kan me voorstellen dat dat bij een klein paard of een pony nog niet zo makkelijk is.
Buitenlijn over de rug kan idd ook, maar dat vind ik zelf niet handig met van hand veranderen, dan moet ik 'm stil zetten. Hij is er niet zo van gediend als de lijn gewoon z'n rug op zwiep
Bovendien heb ik een bontje onder het schoftje zitten en dan komt 'ie daar weer onder. 't is ook altijd wat

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:50

Ik heb een vrij klein paardje (1.58) en ben zelf vrij lang, dus van hand veranderen met de lijn over de rug is voor mij niet zo'n probleem!

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:54

Maar als je de buitenlijn over zijn rug legt dan loopt hij toch niet met zijn achterbenen onder de massa? Dan kan je hem toch net zo goed met 1 enkele longeerlijn longeren?

Zie ik dat verkeerd

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:59

Tuurlijk wel, je drijft 'm toch op met de zweep?

Voordeel van dubbele longe is dat je makkelijk kunt spelen met stelling etc.

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:18

hey hey,
ik longeer mijn paard wel eens met de dubbele longe, maar galopperen vind ze niks, zodra de druk iets te veel wordt op haar kont gaat ze ervandoor, en moet ik weer alles loslaten.. Ik doe dus eigenlijk ook alleen draf werk. Ik loop er ook wel achter, maar ze heeft een grote draf dus dan moek net ff iets te hard rennen

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:21

Druk op de kont? Dan heb je ook flink druk in de mond...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:44

Citaat:
zodra de druk iets te veel wordt op haar kont gaat ze ervandoor, en moet ik weer alles loslaten..

Citaat:
Maar als je de buitenlijn over zijn rug legt dan loopt hij toch niet met zijn achterbenen onder de massa? Dan kan je hem toch net zo goed met 1 enkele longeerlijn longeren

Het is ook niet de bedoeling dat je met die buitenste longeerlijn de achterbenen onder je paard trekt o.i.d. Je kunt hem alleen beter aan het werk zetten dan aan een enkele longe. Drijven doe je met de zweep ipv je benen en op die manier drijf je de achterhand onder de massa.

PDI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:26

hey hey,
ik heb volgens mij helemaal of nauwelijks druk in de mond(het kan natuurlijk wel), maar de tweede longe hangt losjes langs haar kont... denk ik net een stukje boven haar spronggewrichten.. Draf en stap gaat prima en dan activeerd ze de achterhand ook goed... dus ik heb me al bij de galop neer gelegd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:46

Ik longeer never nooit niet meer met zweep, dan is ie niet te houden

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:26

Wat een onzin, ieder paard is met zweep te longeren.
Het is geen strafmiddel, maar een middel om 'm op te sluiten. Onder het zadel tussen hand en been, aan de longe tussen hand en zweep. En dat kan ieder paard leren. Zonder "aanwijsstok" kun je imo hooguit in de rondte slingeren om beweging te geven, maar beslist niet longeren bij wijze van training.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:29

margreet: daar ben ik het niet helemaal mee eens... een paard wat goed op stem is getraind kan je ook zonder longeerzweep super longeren. en ja, ook met behoud van impuls.
ik longeer zelf eigenlijk altijd zonder zweep en doe allen met mijn stem. ik gebruik als bijzet een pessoa

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:38

Een paard wordt ook niet "aan de stem" geboren is het niet?

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:39

Longeren zonder zweep is als mennen zonder zweep. Je kunt het dan nooit goed doen ook al luistert je paard goed naar je stem.
Verder moet je je paard leren dat ie niet moet gaan rennen voor een zweep. Een goede manier is de zweep rustig tegen hem aanhouden als je longeert, dit gewoon vol houden ook al gaat ie rennen (juist dan contact met je zweep houden). De grootste paniek haas zal vanzelf ontspannen en de zweep uiteindelijk als aanwijs stok accepteren

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:40

Margreet schreef:
Een paard wordt ook niet "aan de stem" geboren is het niet?

geen idee hoe ze het dit paard hebben aangeleerd, ze is 11, dus een ervaren westernpaard.

manie: ik nodig je uit om te komen kijken...

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:56

Ik laat bij eentje die zo ril is op de zweep, de zweep in eerste instantie naar achteren wijzen, dus niet naar het paard toe gericht. Hij ziet de zweep dan ook niet of nauwelijks, want grotendeels achter mijn rug. Heb ik 'm nodig, dan zwiep ik de slag een beetje naar voren. Dit wordt meestal goed begrepen en geaccepteerd. Langzaam kun je 'm er dan vanzelf steeds meer bij pakken.
En een leren veter aan de slag, zodat je 'm als het moet ook echt kúnt raken. Een slimmerik heeft anders vlug door dat je 'm toch niet raakt en trekt zich er niks meer van aan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 15:45

T spijt me zeer, maar ik ga de zweep niet net zolang gebruiken totdat hij eraan gewend is, ondanks dat ik hem niet nodig heb

Zo gauw als dat ik de zweep van de grond oppak is hij bang, en niet te houden.
Ik wil niet weten wat ze hem hebben aangedaan op de boot naar Nederland, maar die zweep laat ik mooi in de kast liggen.
ik kan hem met de longe naar binnen of buiten sturen, en als hij sneller moet maak ik wel een geluid, waar hij prima naar luisterd.

@Manie: Mennen zonder zweep kan prima hoor. je kan de leidsels net zo goed gebruiken om hem wat meer impuls te geven.
Waarom zou ik een aanwijsstok nodig hebben wanneer hij prima naar mijn stemhulpen luisterd? En ik hem kan sturen met de verbinding tussen mijn handen en zijn mond?

@magreet: wordt een paard wel met een aanwijsstok geboren dan?
Dat heet opvoeden.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 15:55

Wat een rare vraag en wat een raar antwoord geef je er zelf op.

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:10

@lauss
welke cowboyfilm heb je zitten kijken dat je ook met je leidsels impuls kunt geven?
dit is bijna een van de stomste dingen die je met mennen kunt doen
en mennen zonder zweep gaat echt niet.
hooguit rechtdoor op straat maaar verder niet
je vraagt hier om advies
als je het toch allemaal beter weet val anderen dan niet lastig

aan de anderen sorry dit moest mij even van t hart