[AR] [VD] Spaanse Pas "spiegelen" ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

[VD] Spaanse Pas "spiegelen" ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 01:44

mmm ben nu sinds een week of 2/3 bezig om Lowara te leren spiegelen met wat ik doe.
Dus ik doe mijn been naar voren, dan doet zij dat ook.
ik merk wel een duidelijk verschil met haar Spaanse pas.
Maaide ze voorheen nogal snel dat been naar voren, nu kan ze hem echt laten hangen voor een paar seconden, net zolang tot ik mijn been omlaag doe.
Nu leek het mij wel leuk om samen tegelijk te gaan lopen in die Spaanse Pas. maar hoe pak ik dit aan?
ik sta er natuurlijk naast en kan niet aan beide benen stap voor stap het commando geven ( zweephulp wijzen naar buitenste been om die op te tillen)
gewoon vanuit stilstand en dan met hand over de schoft met de zweep aantikken lukt al aardig,dan tilt ze het buitenste been netjes op naar voren, maar dit gaat mij lopend nooit niet lukken natuurlijk.
iemand tips?
Ze kan al de Pas met beide benen en ook als ik ervoor loop achterste voren en bij elk been een duidelijke hulp geef, dan loopt ze ook met die spaanse pas.
maar nu wil ik er dus NAAST en dat ze alleen reageert op mijn benen ( spiegelen)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:46

Dan zou ik eerst toch met een zweephulp beginnen.

Over de schoft heen aantikken van het buitenbeen lukt je inderdaad alleen in stand of vanuit het zadel, omdat je anders niet kunt zien hoe dat buitenbeen net opgetild gaat worden, dus het moment waarop je moet aantikken. Je kunt je pony ook op een andere manier leren om naast jou op zweephulpen mee te stappen, namelijk door de zweep voor haar borst te houden en hier tikjes tegenaan te geven in het tempo van de stap. Als je paard weet dat ze op een tikje tegen de borst een been naar voren moet strekken, dan kun je die kennis combineren met het staptempo: Een paard kan in stap zijn been niet strekken als ze dat net heeft neergezet in de volgende stappas. Als jij de borst aantikt op het moment dat het been aan jouw kant net landt, dan heeft je paard dus nog maar 1 mogelijkheid over; het buitenvoorbeen strekken. Door elke pas een tikje tegen de borst te geven, en misschien voor het buitenbeen steeds even een korte ophouding aan het halstertouw te geven zodat ze zich er van bewust is dat dit been echt omhoog kan.

Op Parelli video's zie je wel dat paarden de Spaanse pas doen doordat ze hun baasje 'nadoen' die ook in Spaanse pas ernaast loopt. Als je goed kijkt, zie je echter dat het paard helemaal niet op de bewegingen van zijn baas let, maar reageert op de vinger die tegelijkertijd ritmisch in zijn schouder wordt gedrukt. Dat is al een mogelijkheid. Als je paard op de zweep voor de borst netjes in de SP loopt, kun je de zweep langzaam vervangen door het aantikken met je vinger van de schouder in het ritme van de stap. Het is valsspelen, maar het werkt blijkbaar goed op het publiek. Je kunt dat ook verder doortrainen door tijdens de SP jouw beenopgooien steeds heel duidelijk aan je paard te laten zien en ook in exact het juiste tempo mee te lopen (dus jij strekt je been altijd iets voordat je paard dat doet, om hem aan te sporen jou te volgen in het tempo van zijn stap, het moet namelijk echt een hulp worden en die worden altijd vooraf gegeven, niet tegelijkertijd) en dan langzaam het prikkende vingertje weg te laten. Op een gegeven moment zal je paard dan op jouw beenstrekken alleen in de Spaanse pas met je mee lopen. Dat gaan nog sneller als je het hele leerproces begeleidt met een stemhulp, omdat ze dan nog een extra ezelsbruggetje erbij heeft.

Veel succes!