[ar] tweespan, verschil in maat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

[ar] tweespan, verschil in maat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 19:58

Honey hebben we nu goed voor de wagen lopen. Nu staat er op stal nog een shetje (van mijn stalhouder) waarvan het me best grappig lijkt om te vragen of we die ook voor de wagen kunnen beleren zodat ze in de toekomst in 2span kunnen.
Echter, Honey is 100cm, die ander zit denk ik net aan de 90.

Is dit teveel verschil of zou het gaan? Qua karakter komt het helemaal goed, ik moet maar eens trouwringen gaan kopen voor die twee

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:08

Kort geleden heeft Rosiewosie hier een topic over gestart.. Wellicht interessant

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 20:45

ik ga zoeken

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:35

Ik denk dat het te veel verschil is. Het scheelt 10 %.
10 cm op 1.80 m is al veel. Door dit verschil is de kans dat de gangen gelijk zijn heel klein en dat loopt voor je pony's echt niet lekker.

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:10

Zoals laura2span al zegt denk ik ook niet dat het goed gaat. Vooral als honey nog al een 'doorloper' is. Het kleintje moet het maar wat bij zien te houden. De kleine maakt dus ook meer stappen dus loopt het allemaal denk ik wat ongelukkig, maar goed je kan het altijd proberen..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:49

Ik ben wel voornemens om mettertijd mijn twee dieren in dubbelspan te zetten. Haf van 1.38 en Tinker van 1.45. Als ik met handpaard rij, dan passen ze zich perfect aan aan elkaar en lopen in exact gelijk tempo. Daardoor denk ik nu wel dat het mogelijk is. Daarvoor dus eigenlijk niet.

Ik zou dus eerst eens kijken hoe ze het naast elkaar doen als je er gewoon mee wandelt en draaft.

radnah2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:14

Dat vraag ik me dus ook wel eens af of dat kan.

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:00

ik zou het een keer proberen maar ik denk dat er teveel verschil in zit ook qua gangen

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:39

als het alleen recreatief is en hoe oud is dat kleintje dan misschien groeit die ook nog wel een stukje en als ze misschien maar af en toe 2-span gaat rijden zie ik het probleem er niet van in hoor
wij gaan binnekort tandem met onze haflingers rijen voorpony is 1.32 en achterpony 1.40 en ze gaan allebei ongeveer gelijk in passen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [ar] tweespan, verschil in maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:55

Tandemrijden kan zelfs met 50 cm verschil, heb dat al meermalen gezien. Dan maken ook de grootte van passen niet meer uit, als de voorste maar doorloopt en de achterste het bij kan houden. (Overigens is dat laatste geen issue, omdat je eigenlijk de grootste achter moet zetten.)
Wij hebben span gereden op wedstrijden en zelfs winnend afgesloten (aangespannen sport) met spannen van meer dan 10 cm verschil, waarvan 1 pony 1.32m was. Deze pony was een topper in een tweespan, omdat hij zich moeiteloos kon aanpassen met zijn gangen aan ieder ander paard. Dit is het allerbelangrijkste in een tweespan, als ze dat kunnen storen ze elkaar niet. Ik ken ook spannen die exact gelijk van hoogte zijn maar niet van gangen en dat loopt dan voor geen meter.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 22:30

ze zijn allebei 11 jaar, dus groeien doen ze niet meer Ondanks dat ze qua hoogte verschillen lopen ze toch redelijk gelijk (ik zet ze vaak tegelijk buiten, en dan lopen ze zelfde tempo)

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 08:47

Met gelijk lopen bedoelen we dat je pony's dezelfde passen maken. Dus evengrote passen. Ze kunnen wel tegelijk aan de andere kant van de wei zijn maar de kans dat de 1 100 passen en de ander 130 heeft gemaakt is best groot. Dat loopt voor je pony's wel lekker.

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:34

ja maar laura ik denk dat als het recreatief is wat is dan het probleem ik had vroeger ook een span shetjes(gewoon recreatief) de ene was ongeveer 1.11 en de andere 1.01 en ze liepen goed de ene iets sneller maar dan hield ik die gewoon ietsjes in

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 18:41

laura2span schreef:
Met gelijk lopen bedoelen we dat je pony's dezelfde passen maken. Dus evengrote passen. Ze kunnen wel tegelijk aan de andere kant van de wei zijn maar de kans dat de 1 100 passen en de ander 130 heeft gemaakt is best groot. Dat loopt voor je pony's wel lekker.

Ik bedoel niet als ze los zijn, maar als ik ze vast heb (in elke hand 1)
Dan lopen ze netjes naast elkaar zonder dat er 1 in moet houden of 1 overdreven door moet lopen

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:44

een kennis van ons rijd klasse 4 met 2span paarden
daar zit zeker meer dan 10cm verschil in

het enige is dat de grote de kar iets meer trekt
dat is bij ons met 5 cm verschil ook

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:12

en het ligt echt niet alleen aan de grote kijk maar eens naar mensen die kunnen ook 10 cm schelen en ook dezelfde passen hebben dus waarom ponys niet?

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:27

Ik denk niet dat je een shet kan vergelijken met een mens. Onze grootste stap is 2x zo groot als die van een shet.
10 cm op een groot paard is veel maar op een shet nog veel meer.

Tuurlijk kan je het proberen, maar het mooiste is als je pony's dezelfde stap grootte hebben en dat loopt ook het makkelijkste voor je pony's. Die kans schat ik vrij klein bij zo'n verschil.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 08:54

Mijn pony's zijn dan wel even groot, maar er zit een groot verschil in kwa bouw en been lengte. Als ik ze beide los 'longeer' heeft roger nog weleens moeite zich in te houden waardoor hij Eli op de hakken zit. Maar in twee span voor de wagen gaat het heel goed. Niet dat ze altijd gelijk lopen, maar ik rij aleen recreatief en merk niet echt aan mijn pony's dat ze het vervelend vinden als ze niet gelijk lopen. Ze lopen ook soms hele stukken gelijk.

Ik denk dat je het gewoon moet proberen dan weet je pas of die twee zich een beetje aanpassen.

IloveKelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 20:52

Hangt denk ik ervan af hoe jou'n pony is. Als hij/zij rustig is en die kleine pony snel kan het denk ik wel. Ik zag ook een plaatje van shetlanders van 95 cm(3)met een van 1.15(Kruising)in het span. Niet dat dat echt leek maarja

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:04

wij hebben ook gehad hoor
een pony van 110 naast pony van 119 gehad kon prima ( alleen geen gezicht )
de kleine pony had hele ruime stappen ze kon de andere goed bij houden
en ging prima ligt aan je pony hoe die loop

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:40

Ik denk dat het niet zozeer ligt aan de hoogte (moet wel binnnen de perken liggen) maar aan hoe een pony loopt en zich aanpast.

Ik heb 2 shets.. kosha de grootste 1.13 m loopt toch een stuk trager dan bento met zijn 1.05m.
Maar zodra ik aan het rijden ben met mijn vriendin die een arabier heeft van 1.40m rijd kosha wel makkelijk mee.

Probeer het gewoon, ze zullen zich waarschijnlijk op elkaar aan gaan passen.

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:56

Ik denk dat het wel kan ..
Bij ons in het dorp worden meestal allerlij dingen georganiseerd voor paarden die voor de kar lopen . Dan lopen er ook altijd 2 paarden voor de kar die zeker 15 cm verschil hebben en het lijkt erop dat ze daar helemaal geen last van hebben