Paard is heel erg gehecht aan mij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Paard is heel erg gehecht aan mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 18:18

Ik zit een beetje met een probleempje.

Anouar is heel erg gehecht aan mij. Allemaal leuk en aardig, maar het leverd nogal eens problemen op.

Hij wil niet in de wei als ik er ben. 's Ochtends gaan ze met z'n allen naar buiten, ik hoor van andere dat hij dat heel leuk vind en altijd heel hard naar achter rent. Maar als ik er 's ochtends ben (zelfde tijdstip) wil hij absoluut niet naar buiten. Hij blijft dan maar bij het hek staat, hinniken, heen en weer lopen en heel zielig doen. Ik probeer me er niks van aan te trekken en laat hem gewoon staan. Maar hij blijft dan de hele dag bij het hek. Hij gaat ook geen gras eten ofzo.

Als ik 's middags kom komt hij altijd heel snel naar het hek als hij mij ziet aankomen. Als ik dan het land in kom en er zijn andere paarden mogen die paarden absoluut niet bij mij in de buurt komen. Ik mag ook eigelijk geen andere paarden aaien. Hij doet dan niet agressief, maar gaat er gewoon tussen staan enzo.

Als ik met hem ga wandelen en er is nog iemand mee moet hij in het midden lopen. Ik mag niet zomaar met die ander lopen.
Longeren gaat ook heel moeilijk, hij wil alleen maar bij mij staan. Ook al geef ik hem een tik op z'n kont of duw hem weg. Het heeft misschien zin voor een half rondje, maar dan staat hij alweer naast me.

Ik vind het echt heel erg leuk da hij zo aan me gehecht is. Hij doet ook bijna alles wat ik hem vraag. Ik ben echt zijn moeder.
Maar ik heb liever dat hij andere paarden als maatje heeft. Ik kan moeilijk de hele dag bij hem in de wei gaan staan.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Wat zouden jullie doen?
Eigelijk doet hij niks verkeerd, hij "loopt mij niet omver" Daarom wil ik hem hier niet voor straffen. Dat heeft denk ik ook geen nut.
Hij is ook altijd samen met andere paarden, dus daar kan het niet aan liggen.

Ik heb een NH cursus met hem gedaan, daar deden we ook een join up. Maar dat heeft het er niet veel beter op gemaakt. Hij zag mij daarna helemaal als zijn moeder overste.
Grondwerk heeft ook weinig nut, hij is zo mak als een lammetje en doet alles.
Hij zou eens wat sterker moeten worden en zelf kunnen "leven" en niet zo aan mij moeten plakken.

Hij is een arabier van 10 jaar oud (ter informatie)

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:31

heey, dit probleem komt me bekent voor!
had ik ook met me vorrige paardje!
gewoon dat gedrag nergeren in de wei, en geef hem eens een keer uit handen (paardenruil)!
het klinkt mischien heel raar, maar als jij op vakantie gaat of een keer niet kan omdat je ziek bent ofzo, dan geef je hem ook uit handen, en zo leert hij dat jij er niet alleen voor hem bent, maar dat je ook met andere paarden bezig bent/gaat.
en als hij met longeren naar je toe komt, jaag hem dan gewoon weg! hij gaat dit op een gegeven moment echt als een spelletje zien, en dit kan zeeeer irritant en gevaarlijk zijn!
dit wegjagen kan je ook gewoon doen met het losgooien, dat is veiliger omdat je dan niet steeds met die lijn zit!

want stel je voor dat je hem eindelijk zover hebt dat hij rondjes loopt in stap en draf, en je wilt hem laten galloperen en meneer heeft in zijn kop 'als ik bij het baasje ben hoef ik niks te doen' dan staat hij binnen de korste keren weer bij jou hoor! en als je de lijn niet snel genoeg oppakt, kan hij erover struikelen of erin verstrikt raken met zijn benen en dit levert zeer gevaarlijke situaties op!

mischien wil het helpen als je hem uitleent en er de 1e keer zelf bij bent op een ander paard, en daarna gewoon bij stal blijft, en dus ook niet gaat kijken en op een gegeven moment zelfs een hele dag niet naar hem omkijkt!
zo leert hij omgaan met anderen, en dat jij niet van hem bent, maar anders om!
en dit omruilen van paarden hoeft echt niet elke dag hoor! gewoon 1 keer per week of 1 keer per 2 weken kan al heel veel verschil uitmaken!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 21:02

Hij vind het niet erg als andere iets met hem doen. M'n ouders gaan ook wel eens met hem wandelen als ik een keer niet kan.
Dat gaat prima. Ook als de mensen van stal hem buiten zetten enzo.
Tot ik erbij ben. Hij wil gewoon niet bij mij weg. Dat durft hij niet ofzo.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:06

wees blij: je paard is graag bij jou, dat is een cadeautje!

Wat minder is, is dat hij andere paarden wegjaagt bij jou, dat hoor jij te doen: jij bent de Alpha: de baas, die heeft tot taak andere paarden weg te jagen, als hij dat doet, neemt hij de taak van de Alpha over en dat is niet de bedoeling

Met longeren: geef eens een tik tegen de hals ipv de kont, de kans is groot dat hij dan wel blijft circelen. Als hij bij je terugkomt na 1 rondje, stelt hij je een vraag: wat moet ik doen? Je "sent"is niet duidelijk genoeg geweest. Hij moet rondjes blijven lopen tot jij hem terugroept.

Ik denk dat het geen kwestie is van niet bij je weg durven, maar dat hij gewoon graag bij je is: geniet daarvan!

Ik heb ook een paard dat graag bij me is, er is maar 1 ding dat ie liever doet en dat is..... grazen....

Ik geef hem nooit uit handen, of er moet zich iemand aandienen die volgens dezelfde methode werkt als ik. Ziek zijn en met vakantie gaan, is er niet bij voor mij!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 21:12

Ik ga eens proberen hem weg te sturen tegen de hals.

Ik ben er ook wel blij mee. Maar vind hij zielig dat hij de hele dag bij het hek staat te wachten op mij. Hij moet lekker spelen en eten met andere paarden

Hij heeft altijd met andere paarden gestaan, met paarden van alle leeftijden. Ik zou eerder denken dat paarden die alleen met mensen opgegroeid zijn dit eerder zullen doen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:18

Citaat:
Ik ga eens proberen hem weg te sturen tegen de hals.

eerst wijzen naar de kant waar ie heen moet, dan de stick (zweep) optillen, bewegen en tenslotte een tik tegen de hals/hoofd

Morrie blijft ook vaak bij het hek staan als ik wegloop, maar tegen de tijd dat ik naar huis ga, is ie altijd al bezig met z'n favoriete bezigheid: grazen. Helaas zijn ze nu van de wei en gaat ie eind van de dag op stal

Isis_Ywen

Re: Paard is heel erg gehecht aan mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:07

Hoi,

Je kan het inderdaad als een kadootje zien, maar ik denk niet dat het een gezonde situatie is. Al blijft dat eigenlijk onmogelijk te beoordelen via een pc.

Het klinkt eerder alsof er een dominantie probleem schuilt, die nu (nog) goedaardig is. Wat overigens niet betekend dat het ooit slecht zal worden. Maar het is misschien wel iets waar je voor wilt waken.

Probeer eens om wat met vrijwerken te doen ( als je daar geen ervaring mee hebt vraag dan om hulp) omdat dat niet alleen jullie band bevestigd maar misschien ook naar je paard verduidelijkt dat jullie beide een ander leven leiden. Een band is mooi, maar jij blijft een mens, en hij blijft paard.
Uiteindelijk zou het op jou neer moeten komen als er iets gebeurd, en het voorbeeld dat je zelf aanhaalt met het longeren en de paarden in de wei, geeft mij het beeld dat het jouw paard is dat zich als 'm(h)oeder' gedraagd in plaats van andersom.

Zoals ik al zei; het is moeilijk te beoordelen vanachter een pc, maar ik zou het zeker in me achterhoofd houden.

Isis