girliegirl schreef:Anders kan je er ook voor kiezen zonder lijn te longeren. Dan kan je schuin achter hem gaan lopen en zo met je houding hem vooruit werken
Dat vind ik ook een hele goede!
Op die manier kun je ook zijn 'plek' vinden van waaruit hij het meest op jouw lichaamstaal reageert. Ieder paard heeft nl een soort 'drijfpunt', bij de één kan dat ter hoogte van de flank zijn, bij de andere eerder half achter hem/haar.
Door zonder lijn te longeren, maar gewoon dezelfde tips als ik hierboven gaf uit te voeren, kun je kijken wanneer je paard het meest voorwaarts gaat. Zodra je weer mét lijn gaat longeren kun je die positie ook weer innemen.
Veel mensen longeren via de traditionele methode, dat de lijn en longeerzweep een driehoek naar je paard vormen, zoals op het plaatje.

Ik longeer bij voorkeur zonder longeerzweep en sta eigenlijk nooit in het midden, ik bevind me altijd half achter het paard omdat dat bij hem z'n 'drijfpunt' is. Als ik vanuit daar met mijn lichaamshouding en stemhulpen aangeef wat ik van hem verlang, werkt dit vele male beter dan een longeerzweep