[NH] Schuwe pony, hoe beter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosiewozie

[NH] Schuwe pony, hoe beter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 21:52

Hallo, sinds kort hebben wij een nieuwe pony erbij. Een hartstikke lief dier, maar hij is wel schuw. Je krijgt hem bijna niet te pakken in de wei. Ook met een emmer brok erbij. Dan gaat ie lekker eten, maar zodra je hem wilt aanraken, ook al is het zijn hals of iets anders, dus niet meteen bij het halster grijpen, dan zet hij gelijk een paar passen terug.
Ook als je op hem af komt met je arm uitgestoken zet hij passen achteruit. Als je gewoon met je arm langs het lichaam naar hem toe komt minder, maar 9 van de 10 keer kun je hem dan ook niet aanraken.
Het is niet zo dat ie hard wegrent of met zijn huid trilt ( tekenen van angst), maar hij zet wel een paar passen achteruit, en als je dan doorgaat loopt ie rustig weg.
Het is zeker GEEN speelsigheid, het is echt schuwheid.

Denken jullie dat dit met een join-up zal verbeteren? Of hebben jullie andere ideeen om hem minder schuw te krijgen en zo een goede band met hem te krijgen.
Hij is van mijn weigenoot officieel. Vandaag kwam hij met het verhaal dat ie zich niet echt lekker bij de pony voelde, onze andere twee pony's zijn echt knuffelkonten en laten je geen minuut met rust, dat zijn ook echt zijn maatjes. Hij vond het dus erg jammer dat hij met deze nog niet echt een band kon krijgen, en daar kon hij niet goed tegen. Als het over een aantal maanden niet beter gaat wil hij het dier misschien ook verkopen ( als er echt totaal geen verbetering in komt dan). Maar eerst gaan we natuurlijk van alles proberen, want hij gaat niet zomaar een twee drie weg. Een band opbouwen kost ook tijd.

Tot nu toe proberen we hem zoveel mogelijk te aaien en niet bij zijn halster te pakken. Ik heb het idee dat hij daaroom wegloopt omdat ie weet dat ie in een keer gepakt wordt, misschien in het verleden toen ie jong en schikachtig was zo gedaan en daarom nu schuw??
Ook proberen we hem vaak snoepjes te geven, en dan weer verder lopen. Zodat hij een beetje leert dat hij ook aandacht krijgt als ie niet hoeft te werken ofzo.
Ook heb ik niet het idee dat ie een pony is die op zichzelf is, afstandelijk gewoon van karakter, hij is namelijk heel zachtaardig als je hem eenmaal vast hebt, en komt ook wel aan de draad kijken af en toe als we bij de stal bezig zijn.

Maar goed genoeg geluld. Als jullie nog tips hebben heel graag!!
Oh ja, het is een hackney, misschien dat dat er nog toe doet, die zijn meestal toch wat moeilijker van karakter...

josien

Re: [NH] Schuwe pony, hoe beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:28

Inderdaad doet het ras wel iets, maar zegt niet alles

Een join-up zou ik zelf nooit doen en raad het doorgaans ook af.
Dit paard vertrouwd jullie of de mens niet. Ik weet niet hoe het bij zijn vorige baas was.
Het gaat er dus om dat je vertrouwen opbouwd en leiding kan geven aan hem. Dit doe je voornamelijk met los werken (geen join-up) Je hoeft geen overgaven, maar doormiddel van lichaamstaal, je houding, gedrag enz bouw je daar iets op wat zorgt voor een band. Vertrouwen omdat je hebt laten zien dat je leiding kan geven en voornamelijk vanuit de gedachten ik hoef niks van je.
Zonder dwang waarbij je het paard alle tijd geeft om na te denken en te beslissen of het wel of niet komt.

Ik ken het paard niet en weet ook niet precies hoe hij reageerd, maar reageerd hij niet zo omdat hij gewoon niet aangeraakt wil worden of gepakt wil worden. Zo komt het namelijk wel op mijn over uit jouw verhaal.
Weet wel dat de meeste paarden aanrakingen geheel niet fijn vinden. Aanraking heeft ook snel met onderwerping te maken waarop veel paarden geiriteerd tot angstig kunnen reageren. Vaak op het moment dat je ze eenmaal heb doen ze niks meer. Ze geven zich over en het paard trekt zich in zich zelf terug.

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 11:16

Ik weet niet precies waarom ie het doet, maar als ik naar zijn gelaatstrekkingen kijk zie ik wel dat het niet is omdat ie gewoon geen zin heeft zeg maar. Niet zo van ja daaaag jij krijgt mij niet te pakken, moet ik zeker weer werken!! Echt niet! Dat is het niet. Dat zie je aan zijn ogen.
Maar uit het laatste stukje van je verhaal dat paarden aanraking niet fijn vinden en daar geiriteerd tot angstig op kunnen reagere, dat weet ik niet of het bij hem daarom is dat ie wat angstig reageerd....

Maar eigenlijk zijn we goed bezig dan nu zoals we bezig zij, af en toe een snoepje of wat brokjes en dan weer verder lopen zonder hem te aaien of te pakken, af en toe een aai en dan ook niet pakken.... Het is wel wat jij zegt, als je hem eenmaal hebt ( op een rustige manier dan he, niet zo van oh hij kijkt even niet hebbes) dan is er niets aan de hand, als je rustig doet kan je hem soms ook gewoon zo los aaien en dan lekker in zijn manenkam kriebelen. Maar 9 van de 10 keer kom je al niet zo ver.

Wat voor grondoefeningen zouden we kunnen doen? De doorsnee die in vrijwel elk nh boek staan, of heb jij nog specifieke oefeningen die extra goed zijn om dan te doen...
( heb dit trouwens ook al aangeraden aan de eigenaar, maar wist niet dat de join up niet goed was, omdat ik meende dat je door de join up niet alleen overgave vraagt, maar daarmee ook aangeeft dat je de leider bent en dat is iemand die het gevaar bij je weghoudt....)

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:01

Inderdaad zeg je met de jon-up dat jij de leider bent, maar op een zeer harde manier. Je kunt het paard ook leiding geven zonder overgave zo zelfs dat het een samenwerking word. Ik zou me heel erg slecht voelen als ik totaale overgave van het paard wil en dwingt om mij als leider te zien.

Welke oefeningen. Op mijn site bij artikelen vind je grondwerk oefeningen. Werken in de picadero is een belangrijke. Laat het paadr geheel los door een vierkante ruimte gaan en ga doormiddel van positie's en lichaamhouding de tempo en richting van het paard controleren. Let op dat jouw houding zeer ontspannen en open is anders dwing je toch perongeluk onderdanigheid af. Zet het paard na enkele rondjes stil en blijf rustig met afgewende ogen wachten.

Klinkt heel makkelijk, maar dat is het zeker niet. Werk met veel gevoel en zoek de juiste momenten.

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 19:14

Oke dank je wel. Vandaag ging het ook al iest beter, mede door de brokjes en dan weer weg gaan denk ik. Misschien is hij ook wel gewoon heel eenkennig... We zullen wat grondoefeningen doen en dan even de tijd gunnen. Ook mogen we haast niet aan zijn oren komen... maar rustig blijven en wat oefenen boekt al wat vooruitgang. Als we een keer de gelegenheid krijgen willen we ook de DA even laten kijken of er niet een ontsteking zit voor de zekerheid.

Jiss_ca

Re: [NH] Schuwe pony, hoe beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:32

Ik had zo ongeveer precies hetzelfde met mijn shetje....
Ik kon dr nooit te pakken krijgen in de wei....en ze was super schuw.
maar wat werkte bij haar was als je rustig naar dr toe ging heel zachtjes op de schoft kriebelen/aaien en dan over de hals naar dr halster... en dan wat lekker geven.. of dat je dr wat laat eten en dan ondertussen dat probeert!
en dat ging na een poosje al een heel stuk beter, maar met poetsen vond ze het nog steeds eng en liep ze te draaien enzo, maar zolang je alles met geduld en liefde doet komt het helemaal goed!
ze is nu bijna nergens meer bang voor, en dr kan nu zelfs een klein meisje mee rijden!
terwijl in het begin je haar niet eens normaal aan kon raken!
bij zulke pony's heb je gewoon veel geduld nodig!
succes!

Groetjes,

Jisca

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 01:00

Ik heb van de zomer een hengst op stal gehad, dat ook heel erg schuw was. ze deden bij zijn eigenaren zijn halster nooit af en borstelden nooit, het beestje was 5. Hij kwam bij ons voor inrijden en we konden hem niet eens aanraken. hij stond in een box, is natuurlijk makkelijker, kleinere ruimte. We hebben hem gewoon zijn halster afgedaan. En een ander gepakt die achter de oren vertelbaar was. om het hoofd schuiven was onmogelijk. We hebben rusitg gewacht tot hij naar ons toe kwam, wat eten gegeven uit de hand (was al een hele overwinning) en rustig geprobeert halster om zijn neus te schuiven. na heel veel geduld werd hij makkelijker. Als hij zijn halster om had liep hij heel braaf mee, maar als je maar naar hem keek raakte hij in paniek. Heel rustig aaitje voor aaitje ging het beter. Na 7 weken was hij supermak, nog steeds hengst en een klein kind kon hem rijden !! lange teugel langs de weg. Bij zo'n paard heb je echt het gevoel dat je wat bereikt heb !!

Dus gewoon veel geduld, en vooral niet te snel willen gaan ! paard geeft wel aan wanneer hij er klaar voor is.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:53

Rosiewozie schreef:
Oke dank je wel. Vandaag ging het ook al iest beter, mede door de brokjes en dan weer weg gaan denk ik. Misschien is hij ook wel gewoon heel eenkennig... We zullen wat grondoefeningen doen en dan even de tijd gunnen. Ook mogen we haast niet aan zijn oren komen... maar rustig blijven en wat oefenen boekt al wat vooruitgang. Als we een keer de gelegenheid krijgen willen we ook de DA even laten kijken of er niet een ontsteking zit voor de zekerheid.

De DA langs laten komen is altijd goed, voor de zekerheid.

De oren van een paard is sowieso iets wat ze niet makkelijk toe laten om te pakken. Logisch op zich, want ze kunnen ze niet zien en je zo niet in de gaten houden

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 16:34

Het gaat nu steeds een beetje beter. 's Nachts staan ze in de paddock en daar is hij ook wel makkelijker te aaien, maar ook in de wei gaat het steeds beter. De brokken kent hij nu ondertussen erg goed, als hij alleen de emmer al hoort komt hij naar ons toe gedraaft. Ik heb er ook wel alle vertrouwen in dat het steeds beter zal gaan.
Hij komt van een handelaar en ik denk ook niet dat die ooit het dier hebben geborsteld of met geduld mee zijn omgegaan, gewoon voor de wagen pleuren en laten lopen, en hard ook.... Hij is nu echt in herbelering/opvoeding, haha. Maar ik geloof wel dat het allemaal goed gaat komen!!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:53

Ik verplaats het even naar Naturals .

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:05

In ieder geval niet gaan join uppen o.i.d.
Wat ik altijd doe bij schuwe dieren, is vooral niet met brokjes werken, maar gewoon in de wei gaan zitten. Met een boek. En vooral niet echt kijken. Wel blijven praten als ze een stapje jouw richting uit doen. Het duurt altijd veel langer dan je zelf graag wilt, maar uiteindelijk komen ze kijken.

Paarden die schuw aan de oren zijn, niet meer aan de oren proberen te zitten. Oren gewoon behandelen als al het andere. Dan maar even niet. Dat vertrouwen komt vanzelf wel.