[AR] (AR) druk op teugels/handhouding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

biewie

(AR) druk op teugels/handhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 16:07

Hier een beginnende, enthousiaste menner met een vraag!
Naast het dressuurrijden leek het me leuk om mijn pony ook voor de wagen te zetten. inmiddels loopt hij er braaf voor, maar ik vind het in vergelijking met rijden ontzettend moeilijk.

Vooral de goede druk op de teugels houden in combinatie met (zweep) hulpen geven. Onder het zadel moet je een meegaande hand hebben, hoe houd je je handen als je met de wagen rijdt? Stil voor je, of ga je ook duidelijk mee in de beweging?

Liever geen reacties dat ik les moet nemen, daar was ik uiteraard gelijk mee begonnen maar moest helaas na 1 les stoppen ivm een peesblessure. Ik mag alleen maar lichte arbeid rechtuit over het asfalt doen. Ook heb ik me al opgegeven voor een cursus koetsiersbewijs, maar tot die tijd wil ik wel oefenen!

Wie kan mij dus serieus iets vertellen over hoe flexibel je met je handen moet zijn?

Afbeelding

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:52

Ook meegaan in de beweging, en je moet ongeveer dezelfde druk hebben.
Je zit dan wel verder weg, maar verder moet je met je teugels alles hetzelfde doen en voelen.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:57

Ook met het mennen moet je met een rustige meegaande hand rijden, net als onder het zadel. Ik moest ook heel erg wennen toen ik ging mennen. Als ik de pony voorwaarts wou hebben zat ik te drijven op de wagen , dat helpt natuurlijk niet. Je stem en je zweep moeten je belangrijkste hulpmiddelen worden, tov onder het zadel rijden.
De hoeveelheid druk is natuurlijk een beetje van persoon tot persoon verschillend, maar ook van paard tot paard. Ik zelf heb graag weinig druk. Het moet in ieder geval niet zo zijn dat je gaat trekken om een pony voor de wagen door de hals te rijden. Dit heeft nl niets met nageven van doen. Vergelijk het maar met onder het zadel rijden, alleen moet je andere soorten drijvende hulpen geven.

Het boek van Ilona Mens (Gymnastiek in het Gareel) is een heel goed boek over dressuurmatig mennen. Ik denk dat je er veel aan hebt.

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 17:02

Ok, dat lijkt me het meest logisch maar ik zal wel km's moeten gaan maken om het goed onder de knie te krijgen en het te leren aanvoelen. Ik ben nu nog te makkelijk in het 'losgooien' van de teugels om hem niet te hinderen in zijn mond. Zo'n stang/kinketting werkt natuurlijk best sterk in en ik ben erg bang om hem pijn te doen.

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 17:04

Bedankt Manie, het klopt helemaal wat je zegt! Achter dat boek ga ik aan want ik vind het belangrijk om het goed te doen!

A10

Re: (AR) druk op teugels/handhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:44

Ik heb graag meer druk in mijn handen, niet dat de leidsels uit mijn handen worden getrokken,maar wel dat ik de mond van de pony voel.
Als ik jou foto bekijk lijkt het me dat je met een te losse leidsel rijdt. Dat lijkt heel vriendelijk, maar als je nu in een keer een ophouding maakt werk je wel erg sterk in.

Een stang werkt het mooiste in als je met een hand rijdt, dan is de druk over beide mondhoeken gelijk verdeeld. Bij de Cadre Noir hebben de ruiters beide stangteugels in een hand, terwijl ze de de trensteugels wel over twee handen hebben verdeeld. Dit is mss een utopie voor de meeste van ons, maar het is wel iets om over na te denken.

Ik zou meer contact maken met de mond en hem van achter naar de hand toe drijven.

PS een tweewieler is niet de meest gemakkelijke wagen om dressur mee te rijden,of het moet er een zijn met een perfect evenwicht. Omdat een tweewieler nogal schommelt/kiept in de draf is het moelijk je handen stil te houden.

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 17:55

De foto is genomen toen ik voor het eerst 'los' reed, je hebt absoluut gelijk dat de teugels te lang zijn. Als ik probeer iets meer contact te maken dan duikt hij gelijk naar beneden, ik denk omdat hij ook erg moet wennen aan de stang. Het is dus heel erg zoeken naar de juiste druk en het geven van de goed zweephulp daarbij.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:20

Dat had mijn pony vroeger ook. Ik kan het niet goed zien of jij dat ook hebt, maar ik doe de leidsel door de bril en niet door een leidselgat.
Gewoon je hand heel rustig houden, dan went het wel.
Liever dat hij in het begin zo gevoelig is dan dat je nu al een tank hebt

Veel mensen plakken een zeemje omhet bit, maar dat lijkt me alleen maar vies en het bit wordt maar dikker en dikker.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:22

Dat zeempje helpt wel, ze nemen het bit makkelijker aan. Sem was eerst ook heel kriebelig op het bit; met zijn hoofd gooien enzo. Maar met een zeempje en neusriem gaatje strakker zodat het bit perfect stil lag in zijn mond, was het opgelost.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:14

Albertine: door de bril zou ik nooit doen
ik heb een tijd zo onder het zadel gereden, en het paard kon verschrikkelijk hangen op men hand en werd erg sterk.
ik wil niet weten wat er dan kan gebeuren voor de kar, zet het dan op het eerste leidselgat, zo heb je minieme hefboom, maar wel ietsjes meer te vertellen...

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:17

Dat heb je door de bril ook; als je de leidsel achter de brug langs doet heb je gewoon hefboomwerking, dus door het voorste schuimgat

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:18

mmm, dit snap ik niet, heb je soms een fotootje of een tekening?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:21

precies zoals ik t zeg in mijn profiel staat een foto, maar weet niet of die zo duidlijk is. Ikheb nu een elleboogstang,dus die zit alweer een beetje anders. Kijk even in mijn archief

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:27

ooh, ik snap het ongeveer

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:33

Afbeelding
Zowaar! wel een beetje donker,maar je krijgt t idee Je hebt een heel klein beetje hefboomwerking, vergelijkbaar met een pelham onder het zadel.
Ik doe dit alleen omdat ze zo vreselijk gevoelig was.
Gelijk door de bril, wat jij bedoelde is idd levensgevaarlijk,maar je wilt niet weten hoe vaak je t ziet

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:36

nu snap ik het helemaal
door de bril had ik net genoeg grip om onder het zadel te rijden, en geloof me, ze is gevoelig, klein beetje druk op een trensbitje en ze reageert, en op dat bit mocht ik er 5 kilo aanhangen en ze keek nog niet op of om.

als ze zo gevoelig is, zijn er dan geen zachtere bitje, dat ze misschien beter apprecieert, maar waar je wel wat meer grip op hebt?
van bitjes ken ik enkel de liverpool, en enkele van uitzicht, maar niet van naam

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:18

Het is niet meer nodig, ze is gewoon verder in haar africhting en de aanleuning is gewoon goed. Als je zachter wilt met een menbit kom je uit bij een vierring trens (en daarvan wordt beweerd dat t weer scherper is dan een stang) maar ik wilde perse een kinketting voor op de weg

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:23

die gebruiken ze ook onder het zadel toch?
daarmee zou ik ook niet durven, ik kies voor het zachtste dat er is, maar moet toch scherp genoeg zijn om indien nodig de rem goed dicht te trekken.
maar dta hjangt wel af van paard tot paard, bij mina kan ik het me permitteren om eens de rem toe te gooien

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:10

Nee een vierringtrens wordt niet onder het zadel gebruikt. Het ziet er idd uit als een gewone watertrens, maar dan met vier ringen.

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 14:59

Ik heb vanochtend gereden, en Albertine, zoals jij had gezegd, met 1 hand. Ik merkte dat hij veel beter rechtuit ging en hij dook ook niet meer zo naar beneden. Wel 'schrikt' hij nog regelmatig als hij het bit in voelt komen, terwijl ik toch echt probeer heel zachtjes te doen. Ik denk dat hij er aan moet wennen, want voor de veiligheid is stang/trens toch min of meer verplicht?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:07

Nee het is niet verplicht. Ik weet niet of je bekend bent met het koetsiersbewijs,maar er zijn drie manieren om volgens achenbach de leidsels vast te houden:
Uitgangshouding: in een hand
Gebruikshouding: in een hand, maar je rechterhand er boven op voor de veiligheid, mocht hij opzij springen kun je snel de rechterleidsel in de rechterhand nemen.
dressuurhouding: twee leidsels in de linker hand,maar de rechter er zo'n 15 cm uitgetrokken in de rechterhand. Je hebt dus in iedere hand een leidsel.
De dressuurhouding is op straat vooral geschikt voor een paard dat snel omdraait of schrikt, als dat niet het geval is zou ik in de uitgangs of gebruikshouding rijden. Dat is het rustigst voor het paard.
Dressuurhouding gebruik ik ook tijdens he rijden in de bak, anders moet ik zoveel verpakken iedere keer.

Mijn pony schrok ook veel van het bit, dan ging ze schudden met haar hoofd alsof ik het-weet-niet-wat met haar had gedaan gaat vanzelf over

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:18

dus in iedere hand een leidsel is verkeerd?
ik neem meestal in iedere hand een leidsel, omdat mina nogal durft te zigzaggen, en dan kan ik vlugger corrigeren, ook omdat ik nog maar beginnende ben,en mina ookniet 100 % betrouwbaar is voorde koets

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:34

Wat heet verkeerd.
Achenbach-systeem beschrijft die drie houdingen. Niemand is verplicht zich daaraan te houden.

Als je maar eerlijk bent met je handen, maakt het niet uit hoe je ze vast houdt.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:39

Albertine_N schreef:
dressuurhouding: twee leidsels in de linker hand,maar de rechter er zo'n 15 cm uitgetrokken in de rechterhand. Je hebt dus in iedere hand een leidsel.
De dressuurhouding is op straat vooral geschikt voor een paard dat snel omdraait of schrikt,

Nee het is niet verkeerd , het is alleen veiliger als je beide leidsels ook nog in je linker hand hebt. Nu heb je in iedere hand 1 leidsel, als je er een verliest, moet je maar grabbelen en hopen dat je m weer te pakken kunt krijgen, met als gevolg dat je paard alle kanten op gaat. Als je ze zowieso ook nog in je linker hand hebt, kun je sneller ingrijpen.

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 09:29

In Maart ga ik beginnen met het koetsiersbewijs, maar had me al wel verdiept in het Achenbach. Ik wil niet mezelf iets aanleren en het dan later op een andere manier moeten doen.
Ik rij in de uitgangshouding alleen als ik in moet grijpen dan moet ik ze even in 2 handen pakken om vlugger te kunnen reageren.