[AR] [LO] Is longeren eigenlijk wel goed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

[LO] Is longeren eigenlijk wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 12:44

Nou de vraag zegt het al. Ik ben van meninig dat longeren niet goed is voor de benen van het paard. Het belast steeds de binneste benen. Ook kan je het paard niet rechtstellen. Te veel op de linker hand kan er voor zorgen dat ze rechts vast gaan zitten(andersom ook). Ook kunnen de paarden scheef worden.
aan de andere kant: Een paard met bijzet kan leren te ontspannen zonder het gewicht van een ruiter mee te dragen.
Laatst bijgewerkt door Siempie op 08-11-05 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

combo

Re: Is longeren eigenlijk wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:14

Als je longeert in een wat grotere ruimte als een longeercirkel en gebruik maakt van dub. longe kun je ook voor de afwisseling vierkante voltes sturen. Dan stel je hem steeds even recht en komt het paard recht op z'n benen te lopen.

En 1 a 2 keer per week, op goede bodum niet te lang is het een hele goede trainingsvorm. Mits je het goed doet natuurlijk!

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:26

Zoals alles kun je goed en slecht longeren. Maar de redenen die jij noemt lijken mij niet de belangrijkste. Slecht longeren gebeurt volgend mij door te eentonig werk, paard verkeerd bijzetten en een slechte bodem. Goed longeren vergt kennis en inzicht, en natuurlijk ook ervaring. Maar om nu te zeggen dat het slecht is..
Kijk dat je (tijdelijk, zeg 10 minuten) op een hand werkt, en dus één zijde wat meer belast: zo ontwikkel je alleen maar kracht. Maar dat moet je vervolgens natuurlijk ook op de andere zijde doen. Juist bij longeren kun je eens 'doorpakken' op een zijde, zonder belasting door een ruiter op de rug. Losmaken, op eigen benen laten lopen en tempowisselingen op de volte zijn juist erg goed voor een paard!
Daarnaast heb je natuurlijk ook gewoon de 'simpele' voorwaarden die oke moeten zijn: geen overdreven kleine volt (minstens 15/20 m diameter), niet te harde/losse bodem en goede materialen (bit, longeerlijnen etc). Net als met rijden kun je goed en slecht longeren..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:10

Een scheef paard maak je recht door je paard te gymnastiseren een twee kanten, bijvoorbeeld voltes rijden en .....longeren!
De belasting, je moet longeren op een goede veerkrachtige bodem, niet te lang en niet te vaak. De belasting is juist minder omdat je er niet opzit.
Goed longeren is een hele goede trainingsmethode, maar ja, dan moet je wel weten waar je mee bezig bent..

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:23

Ik denk dat hier heel veel verschillende meningen over zijn.
Ik denk zelf dat als je het 1 of 2 keer per week doet niet zo erg is.
Mits je het goed doet en dan kijk ik ook naar de argumenten die al genoemd zijn.
Je hebt 'longeren' en je hebt 'rondslingeren'.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 03:19

Je paard rondslingeren? IvysToeter

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:43

ja een lijntje en aan het halster wat beweging geven heet toch
toch rondslingeren?

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 13:46

Ik zelf noem dat slingeren. Ik ben van mening dat je paard alleen helemaal recht krijgt door rechte lijnen te rijden, op een volte heeft het altijd stelling of dat nu linker/rechter stelling is je paard loopt niet recht. al je van A naar C wilt en je hebt dan een paard wat niet recht is zal het altijd schuin staan. Als je een paard recht achteruit wilt zetten moet het ook een rechtgesteld zijn. Handveranderen moet je paard ook rechtgesteld zijn helemaal in de middendraf e.d (stel: je rijd op de linkerhand je gaat bij M van handveranderen je hebt nog linkerstelling maar je wilt middendraf doen Je paard komt nooit goed weg. Je moet het dus recht kunnen stellen en dan voor dat je weer op de hoefslag komt stelling/buiging naar rechts. op voltes kun je dit toch echt niet oefenen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:51

je snapt er niks van, een paard is recht als het aan beide kanten even lenig is. en dat bereik je niet met rechte lijnen

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:31

MSQuincyTE schreef:
Je paard rondslingeren? IvysToeter

De staleigenaar bij ons 'longeert' zijn merries wel eens.
Maar dat is longeren op zijn manier, in mijn ogen is dat dus rondslingeren.
Het is moeilijk uit te leggen wat ik daarmee bedoel.
De beste man ziet het waarschijnlijk anders, maar hij weet niet beter.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:36

het is allicht beter dan helemaal geen beweging. sommige fokkers longeren hun merries ook alleen voor de beweging en niet om ze dressuurmatig te trainen. sterker nog, ik doe dat met mijn shet ook weleens, rondslingeren, puur voor de beweging. mijn kwpners gaan altijd aan de hulpteugels en balkjes lopen e.d.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:01

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ivy ook meestal 'rondslinger' puur voor de beweging.
Ik weet namelijk niet goed hoe ik haar (shet) dressuurmatig moet trainen aan de longe.

crazymolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:01

jammer, dat ik zo vaak mensen zie die haar paard in een cirkel rond laten rennen en dat nemen ze dan longeeren. Je kan er zo veel mee. Je kan kontrolleren of ze goede gangen hebben of dat ze de overgangen mooier doen. En ze luistern beter naar jou als je het goed doet. Ik doe ook met longe een wisseling van de cirkel en zo kan je ook de wissel in gallopp oefenen, het gaat niet alleen om de beweging het gaat om zo veel meer, gymnastic, horsemanship. Ik longeer vaak zonder longe in mijn bak van 30x40 en ik kan zelf met mijn stim en handbeweging bepaalen welk tempo mijn paard moet gaan. Longeeren is een vak voor zich, je moet het wel kunnen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:03

mijn shet vindt balkjes lopen op een klein sprongetje erg leuk om te doen, ik heb haar alleen nooit aan een hulpteugel.

Applelove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 12:54

Hoe kan je met een paard dan een galopwissel oefenen aan de longe dat doe je toch met been/zit/teugel hulpen?

crazymolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:40

Het paard leert door aan de longe door de cirkel te wisselen en dan moet het ook weer in de goede galopp omspringen. Is niet zo simple te schrijven. Ik laat het paard galloppeeren aan de longe en dan moet het paard in gallopp naar binnen komen aan me voorbij en dan weer op de andere kant naar buiten in de andere richting, dus één galloppwissel, niet wat jij bedoelt de galoppwissel onder het rijden.

Applelove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 17:00

Ooh gewoon een soort van handveranderen en dan een galopwisseling.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:53

Mijn paard doet een galopwissel ook onder het longeren.

betweetertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:02

als je goed kunt longeren en met lange lijnen weken kun je je paard naar het z brengen
lammert haanstra heeft hier een leuk boekje over uitgegeven

crazymolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:39

ja, dan moet je heel goed zijn, maar ik zelf doe dat meer voor de lol en mijn paard heeft er veel plzier aan. Maar ik ga niet op concour, ik zelf rij recreativ western en dan is twee keer in de week longeeren een leuke afwisseling.

hexodrien

Re: [LO] Is longeren eigenlijk wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:14

Longeren aan de enkele lijn is slecht!! je paard kan er scheef van worden!
Het paard kan onmogelijk in evenwicht lopen door het eenzijdige gewicht van de longe en al helemaal niet als er ook nog aan wordt getrokken. Als een paard langere tijd aan 1 longe wordt gelongeerd zal hij zijn gangen aanpassen om de eenzijdige druk op te vangen.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:09

IvysToeter schreef:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ivy ook meestal 'rondslinger' puur voor de beweging.
Ik weet namelijk niet goed hoe ik haar (shet) dressuurmatig moet trainen aan de longe.

Een shet train je dressuurmatig niet anders aan de longe dan enig ander paard. Mijn shet is het levende bewijs ervan. Ik train hem dressuurmatig aan de dubbele longe en lange lijnen, en binnenkort ga ik ook werken aan de hand.

Wat betreft het rondslingeren en het slecht werken aan de enkele longe, waar wordt dat nou weer op gebaseerd? Dat is juist de basis voor het werken aan de dubbele longe in mijn ogen. En nog steeds trainen wij serieus dressuurmatig aan de enkele of zonder longe. Ook zonder hulpteugels ofzo. En op die manier kun je je paard perfect verzamelen, oprichten, buigen, stellen, wat je maar wilt. Je moet het alleen kunnen. en DAT is vaak het probleem, mensen kunnen het gewoon niet. En daarom wordt longeren zonder hulpteugels maar "afgedaan" als een beetje rondslingeren puur en alleen voor de beweging.
Jammer.

Groetjes, Lacuna