[AR] Verschillende wedstrijddisciplines?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

[AR] Verschillende wedstrijddisciplines?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 15:50

Zo als het er nu naar uitziet wordt mijn paard binnenkort betuigd door een ervaren menner. Vooropgesteld dat ze alles netjes op pakt en het gewoon lekker gaat wil hij op den duur wedstrijdjes gaan rijden. Hij is zelf erg gek op het marathonrijden. Mijn paard heeft vorig jaar een lichte peesblessure opgelopen die goed hersteld is. Ze kan in principe alles weer maar een springcarriere zit er niet meer in. een sprongetje op een goede bodem mag zo nu en dan.

Nu zie ik ivm met die blessure het marathonrijden niet zo zitten eigenlijk. Ik ken het kegeltjesrijden dat lijkt me minder zwaar dan een kleine marathon bijv. verder ken ik eigenlijk weinig andere vormen van wedstrijdgericht mennen.

Zijn er afgezien van de marathon nog andere vormen van aangespannen wedstrijden rijden die voor ons haalbaar zijn?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:14

Je hebt 3 soorten wedstrijden (volgens de KNHS, dus met winstpunten).
-Dressuur
-Vaardigheid
-Samengesteld, dus dressuur, vaardigheid en marathon.

Als je de marathon niet aandurft kan je dus dressuur en vaardigheid rijden.

Dan heb je nog verschillende soorten onderlinge wedstrijden, maar dat is per vereniging verschillend.

A10

Re: [AR] Verschillende wedstrijddisciplines?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:53

En de KNHS wil mendurance, dus endurance voor aanspanningen gaan organiseren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 08:44

Sjonniej schreef:
Je hebt 3 soorten wedstrijden (volgens de KNHS, dus met winstpunten).
-Dressuur
-Vaardigheid
-Samengesteld, dus dressuur, vaardigheid en marathon.

Als je de marathon niet aandurft kan je dus dressuur en vaardigheid rijden.

Dan heb je nog verschillende soorten onderlinge wedstrijden, maar dat is per vereniging verschillend.

Klopt niet helemaal, je hebt 2 soorten disciplines, het aangespannen rijden en het mennen. In beide disciplines zijn er via verschillende soorten wedstrijden winstpunten te behalen, voor het mennen is het zoals hierboven beschreven.

In de aangespannen sport kunnen er alleen winstpunten in een enkelspan behaald worden, in 2 verschillende wedstrijden, de enkelspan rubriek en de rubriek gereden door dames. Alleen is de aangespannen sport maar voor enkele rassen weggelegd.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:39

Wat jij wilt
Maar de aangespannen sport is toch weer heel anders dan het mennen. En uit het verhaal van de TS kon ik toch begrijpen, dat het aangespannen werk er niet in zit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [AR] Verschillende wedstrijddisciplines?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:15

samirah schreef:
Zijn er afgezien van de marathon nog andere vormen van aangespannen wedstrijden rijden die voor ons haalbaar zijn?

Vandaar dat ik het even aanhaalde.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 21:08

bedankt voor de info!

Ik geloof dat ik het niet helemaal goed kan volgen. Het paard waar het om gaat is een ( vrij chique) gelderse merrie waar ik de afstamming niet van weet. Het is de bedoeling dat ze enkelspan gereden wordt.

Zouden jullie het verschil tussen "Mennen" en de "aangespannen sport"nog eens willen uitleggen.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:53

Mennen is 'gewoon' dresuur, vaardigheid en marathons. Aangespannen rijden is het tuigen, wat dus vooral gedaan word met tuigpaarden en Hackney's enzo.