[AR] [LO] Paard rukt zich los.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sidneey

[LO] Paard rukt zich los.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 20:58

Hallo,

Ik zit met een zeer vervelend probleem. Aangezien ik niet altijd zin/tijd heb om hem te rijden, wil ik um ook wel eens lekker longeren (ook voor de afwisseling). Maar het probleem is dat hij zich gewoon los rukt! In stap gaat het goed (ook niet altijd) dan laat ik hem daven, en 1 een keer loopt ie gewoon keihard de andere kant op. Ik hou hem dan ook echt niet meer, het is een breed gebouwde haflinger en als hij zijn gewicht erin gaat gooien ben ik nergens, zelfs met zijn tweeen hou je hem niet. Ik weet echt niet wat ik kan doen om dit te voorkomen/verhelpen. Wie helpt mij, heeft suggesties/oplossingen of een mening?! Alles is welkom!

ArabStables

Re: [LO] Paard rukt zich los.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:02

Zorgen dat de omgeving waar je hem gaat longeren klein is, zodat hij niet de ruimte en het gevoel heeft om los te raken en weg te rennen. Hij neemt een loopje met je en weet dat hij sterker is. Wat ik ook weleens gezien heb is een flinke paal in de grond met een draaibare ring erop waar ze de longeerlijn aan vast maken om zo het paard te longeren.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 21:09

Dan probeert hij het gewoon nog, of hij gaat gewoon door het hek heen. Ik denk dat zo'n paal ook geen optie is dan rukt ie gewoon die hele paal deruit Ik zal wel kijken of ik op de wei een hoekje kan maken om te longeren en dat proberen hoe groot moet zoiets zijn? hij wordt dan wel vierkant...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:12

Ga is kijken of je los kan longeren. Dus in de ruimte die je maak van ongeveer 11 bij 11. Zo heeft hij niks waar hij van los wil komen.

Met kracht red je het nooit met geen paard of pony. Zoek de oorzaak en los die op. Misschien iemand er bij halen die weet waar hij het over heeft.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 21:15

Tsja, de oorzaak zoeken ik zou het echt niet weten wat het zou kunnen zijn
Kan ik hem dan wel hulpteugels omdoen?

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:36

Nee, sorry, maar hij wil duidelijk niet van zijn vrijheidberoofd worden. Geef hem groot gelijk. Elk paard is het gelukkigste met zo veel mogelijk vrijheid. Vrijheid, blijheid. Dus luister en leer van hem.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:47

Vrijheid blijheid hartstikke leuk, maar ik wil wel dat mijn paarden naar mij luisteren! Dat houdt niet in dat ze op de loop moeten gaan, want dat betekend dat ze geen respect voor je hebben.
En als het niets met angst heeft te maken, maar gewoon uitproberen mag je best streng optreden.
Als je gaat longeren zorg dat je dat in een circel doet, absoluut geen vierkant want dan heeft het paard juist hoeken om zich in te verstoppen en je de kont toe te keren.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 21:55

Ja dat van josien, sorry maar ben het er niet mee eens, vrijheid heeft ie genoeg, maar hij moet gewoon naar MIJ luisteren wanneer Ik dat wil en niet wanneer HIJ eens een keertje zin heeft.

@arabstables; Maarja hoe moet ik streng optreden
Het duurt eerst wel weer 5 minuten voor ik hem heb, en dan weet ie toch niet meer waar ik hem voor straf, ookal doe ik het wel eens.
Zijn kont naar bij toe keren of slaan zou die nooit doen, hij is echt heel lief maar er zit ook gewoon echt een kop op, het is echt dat stukje haflinger, waar denk ik meer haflinger eigenaren last van hebben
Het is zeker geen angst, hij heeft er gewoon geen zin in ofso. Ik weet het niet maar ik zou het met plastic paaltjes moeten doen, dan is een cirkel maken moeilijk omdat ze dan gaan buigen... pff moeilijk moeilijk...

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:20

Ook met vrijhied kan het paard luisteren zou eerder genijgt zijn om beter te luisteren.

Ik begrijp best dat jullie er zo over denken, maar toch is het wat het eerste van het paard word afgepakt. Heel veel paarden zullen dit toelaten hoewel ze er niet blijer om worden. Paarden met meer karakter zoude er met allegweld er tegen in vechten.

Zeker moet het paard luisteren, maar ondertussen mag je hem ook wel een stukje tegemoet komen.
Op mijn site bij werken in de picadero vind je de positie werk. Waarschijnlijk heb je niet meer nodig.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 22:26

Heb gekeken (hoewel ik dat van picadero niet kon vinden ) Snap het nu wat meer en het lijkt me geweldig om met een leadrope en met halstertje kunnen rijden/longeren, maar dat werkt gewoonweg niet bij hem

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:32

http://www.clerx.nl/jvdpoel/werken_in_de_picadero.htm
Dit is de link.

Rijden halster is voor bijna elk paard te doen. Het gaat niet zozeer om het slaafs opvolgen van de hulpen, maar meer om de samenwerking.

Ik heb vanmiddag zonder iets met enkel een touw om de hals een een dressuur zweepje buiten gereden. Eerst over de weg met veel groot verkeer en dan lekker het bos in. Dit paadr was in het begin op geen enkele manier te sturen en te stoppen enkel als ze het zelf wilde. Stond in de streek als onbetrouwbaar en gevaarlijk bekent.
Dus kort gezegt, geef niet op want je krijgt er veel meer voor terug dan dat je zou denken.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 22:40

Ja, oke. Ik wil ook graag een cursus gaan volgen maar ik zou mijn god niet weten waar ik dat hier in de buurt zou kunnen doen (ZH) weet jij dat?

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:11

Ik kom door heel het land. Bij veel mensen ver weg eens in de maand.

Waar zit je precies.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:01

Ik had dat probleem ook. Een kleinere longeerruimte is inderdad te proberen. Wat mij goed hielp was longeren met een schoftje op en bit in. Longeerlijn vastklikken aan de binnenzijde, halverwege het schoftje en dan door de binnebit ring naar je hand. Paard goed begrenzen en aktief houden met je zweep. Paard kan zo nauwelijks van je weglopen en houd mooi stelling naar binnen. Dit heb ik geleerd van Lammert Haanstra, moet goed zijn dus.

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:40

Mijn vroegere hafje heeft het ook gedaan. Mijn instructrice zei toen de tijd dat ik hem maar met bit moest gaan longeren. Maar op een gegeven moment hielp dat ook niet meer....het zijn nu eenmaal tanks, die haflingers.
Toen ben ik gestopt met longeren tot ik een andere instructeur vond die me leerde veel meer te communiceren doormiddel van de longerlijn. Constant een grens aan geven, en dan weer ontspannen. Dat werkte super! En sindsdien heeft hij me nooit meer als een skie'er achterzich aan gesleept.

Isis

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 18:08

Aisis: Dat is dan heel mooi!! Ik ben bang dat bij hem een bit niet helpt
misschien wel wat jij zei napie, ga het wel eens rustig proberen!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:28

Je moet die tips gewoon een keer proberen anders weet ook niet wat wel en niet helpt

lizjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:25

napie schreef:
Ik had dat probleem ook. Een kleinere longeerruimte is inderdad te proberen. Wat mij goed hielp was longeren met een schoftje op en bit in. Longeerlijn vastklikken aan de binnenzijde, halverwege het schoftje en dan door de binnebit ring naar je hand. Paard goed begrenzen en aktief houden met je zweep. Paard kan zo nauwelijks van je weglopen en houd mooi stelling naar binnen. Dit heb ik geleerd van Lammert Haanstra, moet goed zijn dus.

In dit topic herken ik mijn probleem, als hij het zat wordt (en dat is vrij snel) gooit hij zijn hoofd etc naar buiten en dag paard...
Ik kan hem nu houden door rukken te geven waardoor zijn hoofd weer naar mij komt, dit vind hij echt niet leuk en dat is ook de bedoeling want die ene keer dat ik longeer moet ie ook luisteren
Ik longeer trouwens wel met hoofdstel en bit, want met een halster begin ik helemaal niks!
Deze tip kan ik wel gebruiken denk ik! Ik had een andere tip gekregen om het met een touwtje vast te zetten (dus dat hij met zn hoofd normaal kan lopen maar niet om kan gooien)
Ook verleg ik de grens steeds... ik ben begonnen met een paar rondjes stap, volgende keer stap en een rondje draf op beide handen, volgende keer 2 rondjes draf etc... Wanneer ik zie dat hij het toch eerder zat wordt doe ik nog net een extra rondje en stop ik voordat hij weg kan gaan. Dit werkt voor mij ook heel goed! Misschien een idee

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 14:50

nog bedankt voor de reacties, heb nog niets uitgeprobeerd door het slechte weer van de laatste tijd en moet het in de wei doen en dan loopt ie het helemaal verrot, maar dat met die longeer lijn door het bit. Doe je er dan oook nog bijzetteugels aan? of tussen zijn benen door (dat wou ik eigenlijk doen) want als ik alleen dat doe zonder verdere teugels oid, loopt ie nog niet nageeflijk en dat is wel de badoeling. Lizjuhh, wat jij beschrijft is echt precies hetzelfde als bij die van mij! Alleen bij helpt een paar rukken geven al niet meer Hij is gewoon zooo onwijs sterk. Ik kan het nu wel aan zijn hoofd zien wanneer hij het gaat doen, ik bereidt me er dan alvast op voor, en soms hou ik hem dan maar 9 van de 10 keer niet .

lizjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:15

sidneey schreef:
nog bedankt voor de reacties, heb nog niets uitgeprobeerd door het slechte weer van de laatste tijd en moet het in de wei doen en dan loopt ie het helemaal verrot, maar dat met die longeer lijn door het bit. Doe je er dan oook nog bijzetteugels aan? of tussen zijn benen door (dat wou ik eigenlijk doen) want als ik alleen dat doe zonder verdere teugels oid, loopt ie nog niet nageeflijk en dat is wel de badoeling. Lizjuhh, wat jij beschrijft is echt precies hetzelfde als bij die van mij! Alleen bij helpt een paar rukken geven al niet meer Hij is gewoon zooo onwijs sterk. Ik kan het nu wel aan zijn hoofd zien wanneer hij het gaat doen, ik bereidt me er dan alvast op voor, en soms hou ik hem dan maar 9 van de 10 keer niet .

Irritant hè?! Ze zijn echt zo sterk met hun hoofd de andere kant op
Ik hoop echt dat het weer snel beter wordt! Kan jij het proberen en is het bij ons vast ook wel droog
Succes

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 00:47

Op het moment dat ik het aan zie komen (ook een haflinger ) ga ik in verhouding altijd iets meer naar de billen staan, doe een stap naar voren en spoor haar aan tot een sneller tempo.

Klinkt ws heel stom, heb ook een heleboel dingen geprobeerd, mocht geen stuk van de bak afzetten toendertijd, had al een aantal keren geskied en probeerde dus verschillende dingen uit.

Misschien dat het komt omdat je juist even loslaat door die stap naar voren en tegelijk naar voren werkt maar als ze weer zo'n bui had werkte dit perfect, ze keek ook altijd gelijk heel mooi naar binnen

Als je paard netjes aan de longe loopt, kan je veel overgangen stap en draf maken, mijn ervaring is dat het hoofd dan vanzelf lekker gaat stofzuigen.