[AR] [LO] Rollen tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ranja

[LO] Rollen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 12:26

Mijn paard wil altijd rollen tijdens het longeren. Het gevolg is dat we amper stappen en meteen in draf verder moeten. Maar ook in draf kan hij zich spontaan laten vallen om vervolgens uitgebreid te gaan rollen.
Dat deed hij van de week dus ook weer. Ben vervolgens echt superboos geworden. De longeerzweep heeft hij wel degelijk gevoeld en mijn geschreeuw moet hem niet ontgaan zijn en toch gaat hij respectloos rollen. Als hij het in zijn hoofd heeft gehaald, dan lijkt het wel alsof hij zich helemaal afsluit en zich nergens meer iets van aantrekt.
Heeft hij eenmaal gerold, dan gaat het wel, maar ook dan moet ik alert blijven wat hij doet.

Herkent iemand dit en hebben jullie misschien tips voor me?

p.s. Ik longeer hem met touwhalster, met hoofdstel doet hij precies hetzelfde. Ik gebruik geen hulpteugels en wil dat ook niet gaan doen. Ik wil niet weten wat dat voor gevolg kan hebben mocht hij zich toch op de grond laten ploffen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:49

Je hebt je paard totaal niet aan het werk, wat dat betreft zijn een paar hulpteugels geen slechte optie. En je zegt het al: respectloos rollen. Ik zou hem eens serieus dressuurmatig gaan longeren, eventueel met hulp, dit is geen fout van je paard.
Verder neem ik aan dat hij genoeg vrije beweging heeft om in zijn eigen tijd eens lekker te rollen.

Ranja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 21:43

Bedankt voor je reactie!
Jahoor hij heeft in zijn vrije tijd genoeg tijd om te gaan rollen. Hij doet het zelfs in zijn stal.
Een paar hulpteugels lijkt me eigenlijk wel gevaarlijk, mocht hij het toch voor elkaar krijgen... toch?
Hulp zou idd wel goed zijn ben ik bang....

DianneM

Re: [LO] Rollen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:16

Klinkt misschien even bot, maar als je paardje drijgt te gaan rollen, zou ik hem voor straf een behoorlijke tijd goed hard laten lopen en hem daarna pas weer terug nemen. Wil hij bij de terugname weer gaan rollen, weer hard laten lopen en zo steeds overnieuw. Blijf hier heel consequent in, dat is echt superbelangrijk. Een paard kent alleen ja en nee en niets daar tussenin. Blijf net zo lang doorgaan tot hij in stap 2 tot 3 rondjes goed loopt zonder te willen rollen. Haal hem daarna naar binnen en maak hem los, laat hem daarna pas rollen.

Na het longeren kan je je paard losmaken en laat hem daarna rollen. sta het absoluut niet toe dat hij gaat rollen aan de longe. Laat je paard ook altijd naar het midden komen, waar jij staat en loop niet zelf naar je paard toe als hij om moet draaien of als hij klaar is.. Als je dit doet, ben je onderdanig naar jouw paard, in je paards ogen. Hiermee dwing je dus geen respect af. Als jij hem op de circel laat draaien, in plaats van in het midden, heb je kans dat hij hierdoor ook respect verliest en daardoor ook uit zichzelf ineens rond gaat draaien.

Wat ook heel belangrijk is, blijf achter zijn oog en gaat hij bijna rollen, ga dan meer naar de achterhand, bijna achter hem lopen en jaag hem op. Als je vóór zijn oog gaat lopen, wordt hij minder voorwaarts en kan hij ineens omdraaien of gaan rollen. Houd continu de longeerzweep hoog genoeg.

Dit rolprobleem moet geen verschil uitmaken, of je aan het halster, hoofdstel, met of zonder hulpteugels longeert. Dit heeft meer te maken met het respect wat jij moet leren afdwingen bij je paardje.

Hoop dat je hier wat aan hebt!

Groetjes Dianne

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:55

Hoe stel jij je op als je je paardje ga longeren?
Het kan zijn dat er sprake is van overspronggedrag, het paardje is bang voor je en omdat te ''verdoezelen'' gaat hij rollen. Puur uit angst die hij niet wil laten blijken.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 00:35

[quote="Teuntje111"]
Dit rolprobleem moet geen verschil uitmaken, of je aan het halster, hoofdstel, met of zonder hulpteugels longeert. Dit heeft meer te maken met het respect wat jij moet leren afdwingen bij je paardje.

Ik ben het met je eens dat het probleem op zich niks te maken heeft met wel of geen bit, wel of geen hulpteugels of wat voor manier dan ook waarmee je je paard zou kunnen belemmeren te gaan rollen.
Maar respect is niet af te dwingen. Het enige wat je dan afdwingt is angst. Het paard maar net zolang laten hollen, tot hem de zin van rollen is ontnomen, vindt ik geen teken van respect van jouw kant, dus hoe kan het paard dan respect tonen voor jou?

Ik zou binnen de korste keren geen stap meer verzetten als me hoofd tussen me benen gebonden werd en er met een zweep gedreigd werd op het moment dat ik stil ging staan.
Prijs het gedrag dat goed is, stimuleer dat, en leg de focus daar op.
Verder vind ik de opmerking van Paulatjuh een goede om aandacht aan te besteden. Misschien dat een vorm van vrijwerken opheldering kan brengen.
Een manier van samenwerken die ook weer mooi aan jullie respect voor elkaar werkt....twee vliegen in één klap .

Isis

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 03:17

Goh dat heb ik nog nooit gehoord dat een paard tijdens het longeren wil gaan rollen.
Ik vindt het in elk geval niet leuk voor Ranja

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:33

Isis_Ywen schreef:
Ik ben het met je eens dat het probleem op zich niks te maken heeft met wel of geen bit, wel of geen hulpteugels of wat voor manier dan ook waarmee je je paard zou kunnen belemmeren te gaan rollen.
Maar respect is niet af te dwingen. Het enige wat je dan afdwingt is angst. Het paard maar net zolang laten hollen, tot hem de zin van rollen is ontnomen, vindt ik geen teken van respect van jouw kant, dus hoe kan het paard dan respect tonen voor jou?
Isis

Ik weet niet of jij enig idee hebt van hoe ik met mijn paard omga, maar zij is wel 100% zeker weten geheel niet bang voor mij. Wèl heeft ze diep respect en dat komt puur door mijn consequente gedrag. Respect kan je op zeker wel verdienen bij je paard!! En dit zeker niet door het gebruik van de zweep, maar door je in je gedrag dominanter op te stellen als dat het paard is.

Ik heb geen respect voor mijn paard als ik het de ene keer wel toe laat en ze er de volgende keer er ontiegelijk van langs krijgt voor het zelfde gedrag. Dan pas kweek je angst bij je paard, omdat ze niet weet waar ze aan toe is.

Paarden kunnen niet goed omgaan met mensen die niet consequent handelen. Nee is nee en zal altijd nee blijven. Doet mijn paardje goed haar best, dan krijgt ze uiteraard ook haar beloning.

Het rolgedrag is niet wenselijk tijdens het longeren. Daartegenover staat een straf. Niet een straf in de zin van pijn, maar even harder moeten werken. Het paard zal heel snel doorhebben dat steeds als hij wil rollen, dat dat iets negatiefs met zich mee brengt. En kort daarna iets positiefs als hij het wel goed doet. Dan volgt de beloning.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:43

Bij mij is juist iets anders geleerd m.b.t het naar binnenhalen. Mij is geleerd om bij het rijden het zelfde te doen als bij het longeren. Je longeerlijn is je binnenhand, de zweep je binnenbeen.

De cirkel die je paard maakt tijdens het longeren is als het ware het zelfde als een vlt onder het rijden. Als je hem leert dat hij naar jou moet toe komen zal hij dit op de volte ook doen als hij vindt dat hij klaar is. Deze methode is trouwens die van Lammert Haanstra.

En ja, mijn paard heeft respect voor me. En niet zo'n beetje ook. In de "paardenkudde" is hij de baas, maar hij is ondergeschikt aan mij.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:08

[quote="Teuntje111"]

Ik weet niet of jij enig idee hebt van hoe ik met mijn paard omga.

Nee daar heb ik geen flauw benul van.
Mijn reactie was enkel gebaseerd op wat je schreef.

Ik heb geen respect voor mijn paard als ik het de ene keer wel toe laat en ze er de volgende keer er ontiegelijk van langs krijgt voor het zelfde gedrag. Dan pas kweek je angst bij je paard, omdat ze niet weet waar ze aan toe is.

Ben ik 100 % met je eens.

Paarden kunnen niet goed omgaan met mensen die niet consequent handelen. Nee is nee en zal altijd nee blijven. Doet mijn paardje goed haar best, dan krijgt ze uiteraard ook haar beloning.

Ben ik ook met je eens. Het enige waar ik over struikelde was je methode. Ik zou mijn paard nooit net zo lang laten hollen tot de zin van het rollen hem was ontnomen.

quote]

Isis