[AR] [LO] Hoe leer ik de pony longeren?..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[LO] Hoe leer ik de pony longeren?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:57

Ik heb sinds 1 November 3 verzorgpony's.
Waarvan ik er 2 moet longeren en eentje moet rijden.
Een pony is Eefje een koppige eigenwijze welsh.
Ze is een merrie en op dit moment 3 jaar oud.
Ze is ingereden en loop dan prachtig,
Maar hoe hebben ze haar ingereden zonder haar ooit gelongeerd te hebben?..

Als ik haar wil longeren snapt ze er helemaal niks van. Ze steigerd naar je toe en naar de zweep en komt elke keer weer naar je toe lopen.
Soms krijg je er dan eindelijk van je vandaan maar dan gaat ze keihard galloperen en erg hard trekken aan de lijn.

Als ik eerst naast er loop wil ze wel lopen, maar zodra ik 50 cm van haar af ga staan staat ze stil, als ik een zweep ga gebruiken dan is het resultaat 2 hoeven in mijn gezicht.

Mijn vraag is dus:
Hoe leer ik Eefje longeren?

Er is nl. nooit iemand met mij mee, ik doe ze alle 3 alleen.
Dus dit moet ik haar ook alleen leren.
Iemand tips?..

Xxx Iris,

caat_eve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:59

Ik denk dat je toch een keer iemadn mee moet nemen... er moet iemand met de pony meelopen en dat steeds verder naar jou toe gaan... Ik denk dat alleen aanleren heel moeilijk wordt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:41

Er is niemand in mijn buurt die een keer meekan.
Aangezien ik bijna niemand ken in mijn nieuwe woonplaats.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:26

Jah dat is dan zeker vervelend.. Ik kan je helaas geen advies geven omdat het longeren bij mij ook nog niet helemaal super gaat;)

bengeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:39

misschien zonder zweep. als je de manier van paarden verluisterraar hebt wil ook wel us werken. maar dan moet je wel iets van bak ofzo hebben. in ieder geval suc6 der mee

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:48

Er is een bak en zonder zweep werkt het helemaal niet, dan wil ze al niet eens één stap vooruit.

A10

Re: [LO] Hoe leer ik de pony longeren?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:02

Zet een ring af met prikpaaltjes (15 m dorsnee), dan kunnen ze al minder ver weg.
Neem de ponyaan de hand en ga het rondje lopen waar jij uiteindelijk wilt gaan longeren.
Laat de longe steeds iets langer.
Blijf met je lichaam achter de shouder van de pony, dit is een aansporende houding. Je wilt immers dat de pony naar voren gaat. (als je m ooit wilt afremmen ga je juist voor zijn schouder).
Nu drijf je hem op met de zweep (longeer ALTIJD met zweep, het is een verlenging van je hand= duidlijk communicatiemiddel).
Leer je pony de stemhulpen
Doe het niet te lang 10min is lang zat vor een jonge pony, de concentratie is snel weg en dan worden ze lastig.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:40

Ik ga het proberen
Alleen kan ik de bak niet afzetten..
Aangezien het niet mijn bak is..
En er ook geen prikpaaltjes zijn :S..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:42

Die zijn te koop ik zou niet gaan lopen tobben in een grote bak. Geloof me,ik ben ook door schade en schande wijs geworden

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:50

Ik sluit me helemaal bij Albertine_N aan.
De bak verkleinen, anders loop je zlef steeds achter de feiten aan.
Geconcentreerd er mee bezig zijn en goed attent zijn op de momenten dat het fout gaat. Dan kun je hem voor zijn en corrigeren.

1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:58

dat zelfde heb ik met mijn 5 jarige verzorgpony
zij is wel ingereden maar van te voren nooit gelongeerd:S nu gebruik ik de bak van hun buren.
Verder met longeren komt ze ook steeds naar me toe gelopen, ook gaat ze bokken en steigeren en wild snuiven. Dit omdat haar maatje aan de overkant is.
Maar ze heeft 3 rondjes goed gelopen, en ik longeer zonder zweep omdat die mensen geen longeerzweep hebben.

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 02:09

1988 schreef:
ik longeer zonder zweep omdat die mensen geen longeerzweep hebben.

Lekker slim, ze kosten 5 euro met het tentenkamp en anders 10 euro bij een gewone ruitersport zaak.Sorry maar dat is gewoon van je zakgeld te doen

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:50

Longeren is in mijn ogen iets waarvoor een band tussen mens en dier nodig voor is. In feite kan elk paard gelongeerd worden, wanneer ze onderdanigheid kennen. Met lichaamstaal kun je ze voorwaarts drijven, afremmen, stil laten staan, draaien, etc...

Het bokken, steigeren, snuiven, etc is puur protest....ze willen niet onderdanig zijn aan jou. Op dat moment dien je je dominant op te stellen. In mijn gevallen betekend dat vaak alleen even een grom opzetten en herhalen wat ik van ze wil.

Maar ga inderdaad longeren en ga goed kijken naar wat je paard doet en waar jij staat t.o.v. je paard. En wat doet het paard als je ineens twee stappen naar links of rechts zet. Ga uitproberen waar ze op reageren en hoe! Probeer het te longeren paard te ontcijferen. Het ene paard reageert heftig op hele kleine dingen, andere paarden moet je heel overdreven duidelijk maken wat je van ze wil (als in: joehoe hier ben ik, niet daar).

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:06

Ik snap een aantal dingen niet:
Er zijn 3 verzorgpony's. Twee moet je longeren, en één rijden. Is het de eigenaar die zegt dat je die twee moet longeren (waaronder Eefje dus)? Waarom vraag je de eigenaar het dan niet eens te demonstreren?
Tweede: je hebt geen hulp, maar kan de eigenaar niet helpen dan?
Derde: Als Eefje wel is ingereden, en longeren kan ze echt niet, waarom rijd je dan niet?

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:14

1 ding zou ik niet accepteren: 2 hoeven in je gezicht...
als een pony bij mij zoiets doet krijgt hij toch echt wel een mep (waar dan ook mee) klinkt misschien wat grof, maar zo is het bij mij.
misschien kan je het eens met zijn tweetjes proberen.
de ene loopt naast de pony en de andere longeert haar.
Dan is het misschien wat makkelijker te snappen.

En dat ze ingereden is zonder te longeren dat maakt helemaal niks uit....

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:24

mmmm komt me allemaal zo bekent voor
zo lang geleden is het niet...

wel geteld 2 uur toen had ik hetzelfde aan de hand
ach ja onze haf is al 13 en longeert ook niet, maar hij pikt rap dingen op, en dit wil hij absoluut niet doen, hij is gewoon te slim en bang voor de zweep is hij niet, dus dat is geen optie!
je kan bijwijze langs zijn voeten een SLAG geven dat het- kletst dan de zweep over zijn hoofdslingeren om erna aan de andere kant het zelfde te doen en dan staat hij daar met twee gespitste oortjes en een uitdrukking die zegt
OE DAT IS LEUK DOET DAT NOG EENS!
het maakt echt niet uit wat je doet, hij vind het allemaal maar grappig
dus laten we het erbij, hij moet voor ons niet longeren ... maar we wouden gewoon kijken of hij het deed

xxBenjixx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:03

Ik heb niet veel verstand van longeren, en helemaal niet bij paarden/pony's de het nog niet kunnen maar: misschien moet je geduldig zijn, en nog eventjes geen zweep gebruiken, laat Eefje eerst wennen... En zoek anders een vriendin op, die je kan helpen, die bijv. naast haar loopt, als ze naar je toe wil komen. En als je geen vriendinnen hebt(wat ik dacht ik las omdat je was verhuist), probeer dan of je zus of broer(als je die hebt) wil helpen!

_Katinka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:34

Heb net hetzelfde probleem met m'n (verzorg) shethengstje. Koppig dat hij is Longeren met hulp gaat maar zodra die persoon een meter ofzo weg is verkleint hij z'n cirkel altijd en komt hij uiteindelijk weer naar me toe.Steigeren enz. doet hij niet, gewoon telkens weer naar binnen komen. Super irritant is het. Maar nu loop ik telkens naast hem op de cirkel en dat lukt wel.

danielleXan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:08

ik longeer mijn pony met een dubbele longeerlijn( kun je bestellen bij divoza 20 euro ofzow) dat betekent dat je aan alle 2 de kanten van het halster de lijn vast maakt en de buitenste lijn gaan achter het paard langs zo kan je met die lijn het paard corrigeren als hij naar binnen komt.
dat gaat best wel goed.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:31

Heeft je pony vroeger niet iet naars meegemaakt dat 'ie zo heftig reageerd?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:37

Inderdaad een ring afzetten.
En wel met zweep longeren!
Als hij steigerend op je afvliegt, dan zijn jullie het niet eens over wie de baas is.
dan helpt maar één ding; even alle hoeken van de bak laten zien. Soms moet je even hard wezen. Misschien moet je eerst een ring uitzetten en hem zonder longe rond jagen. Aanvallen mag je in geen enkel geval accepteren!!