[AR] Welk maat tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

[AR] Welk maat tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 22:42

Ik speel al een lange tijd met de gedachten om mijn Tinker eens te laten betuigen. Nou wonen we sinds ruim een jaar in Duitsland en een van onze buren is een fanatieke Haflingerfokker maar ook een fanatieke menner (vooral dan met zijn Jan Plezier). Deze buurman ziet het dus al helemaal zitten om Fayette te gaan betuigen voor mij, maar dan moet ze eerst een paar maandjes meer drachtig zijn want "Denn leupt die doch nie so schnell weg mehr"
Maar goed, ondertussen zit ik wel op internet te zoeken naar een tuig. Mijn enige probleem is de maat. Fayette is een zogenaamde Grai Tinker, dwz rijtypisch gebouwd en dus minder zwaar en breed dan de meeste Tinkers. Ze is 1.54 meter groot maar haar dekens van 1.85 m. beginnen nu toch wel wat krap om haar borst te zitten. Daarnaast is ze nu 5 jaar oud en dus in de hoogte nu wel uitgegroeid maar in de breedte komt er vast nog wel iets bij.
Nou zit ik zelf te denken aan een tuig in de maat Cob maar is er ook een manier om dit op te meten? Borstomvang, ruglengte, e.d.?
Weet iemand de maten van een tuig maat Cob en maat Full?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:57

Gezien jouw beschrijving zou ik voor een grote Cob of kleine Full gaan.

Mijn haf (1.38, dekenmaat ook 185) heeft nl Cob Leende ook wel paar keer Full, wat ook netjes pastte op kleinste maat.

Anders vraag je of je mag ruilen, of passen als je tweedehands zoekt?

Nouvel

Re: Welk maat tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:58

Ik denk ook dat je een cob maat moet hebben.

Ik had voor mijn vrij brede KWPN merrie van 1.62 een full tuig met een cob hoofdstel...

Kun je niet van iemand iets lenen om te passen voor de maat?

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:03

ik heb voor mijn friesje *1.63* een full maat en zit op alle gaatjes helemaab oven in.. dus zou na jou beschrijving ook voor een cob maat gaan..

maar een tuig moet je gewoon kunnen passen, weet niet of het de bedoeling is om een 2de hands of een nieuwe tuig te kopen

bij een nieuw tuig kan je een tuig alteid passen, en 2de hans moet je gewoon overleggen of het mogelijk is. je buurman kan je dan vast wel helpen met kijken of het tuig inderdaad goed past.

flettie

Re: Welk maat tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 23:09

Oooh, moeilijk, moeilijk.....

En van ebay.de wordt ik ook niet veel wijzer. Daar rekenen de meeste namelijk voor de Cob maat tot 1.54-1.55 en de Full maat vanaf 1.54-1.55
Moet ik binnenkort dan toch maar de buurman even lief aankijken of hij niet eens langs kan komen met zijn grootste maat tuig voor zijn Haflingers.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:55

Flan heeft maat Full van het tuig en zij is 1,60.
Een stalgenootje heeft een mix aangeschaft van Full / Cob voor haar iets kleinere Fjordo....

maar t is idd wel zo makkelijk als je t even kan passen van iemand anders paard...

shemar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:13

Geef mij zo'n buurman...., kan je zijn tuig niet passen weet je ongeveer welke maat je moet hebben.

Als je denkt dat ze nog breder zal worden, zou ik wel kijken voor een tuig wat ruim verstelbaar is.

Albert

Re: [AR] Welk maat tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:23

Waarschijnlijk past het tuig van de buurman ook wel, dan weet je wat je zelf aan moet schaffen. Cob-maat waarschijnlijk.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:38

anders pas je toch even lowara's tuig?
die heeft een maat full en heeft qua hoogte en breedte hetzelfde als Flet