[AR] [LO] Blessure bijna over, longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosalie123

[LO] Blessure bijna over, longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 17:16

Hoi

Ik heb laatst een ongelukje gehad op een SGW waarbij ik en mijn pony beide ten val zijn gekomen. Nu was mijn pony dus kreupel, maar dat ging vrij snel al weer beter. Na een week heb ik dus gelongeerd, en dat ging best aardig, ze was alleen nog wat kort van voormaar wel regelmatig. Een paar dagen later dacht ik dat ik wel weer rustig kon beginnen met rijden, maar dat pakte niet zo goed uit.
Nu wil ik dus eerst weer even aan het longeren gaan, maar ik hoorde vandaag van onze hoefsmid dat ik dat niet moest doen, omdat de pony dan steeds rondjes loopt en dat niet goed is voor de schouder (daar zit de kreupelheid in). Hij zei dat ik het dan nog erger maak.
Maar ik heb het gevoel dat longeren juist wel goed is, en dat ik met rijden mijn pony nog wat te zwaar belast.

Wat denken jullie dat het beste is?

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:40

Ik denk dat jij en de hoefsmid beide een goed punt hebben. Kleinere voltes zijn inderdaad niet altijd goed. Als je longeerd altijd op een zo groot mogelijke volte. Verder durf ik er niet veel over te zeggen.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:22

misschien eerder gaan wandelen/fietsen
en als je erop gaat de eerste keer gewoon 10 minuutjes buiten gaan stappen
opbouwen naar ene kwartier
halfuur, tot je aan een uur zit
als dat allemaal goed gaat, dan begin je met er een paar keer 5 meter draf in te steken(niet op het harde)
als dat goed gaat kun je weer gaan opbouwen

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:29

Ik zou me eerst gaan afvragen waarom die kreupel was. Na een val vaak toch wat last van de rug, daar van gaan ze "krabbelen". Rug vast houden en alleen de benen bewegen. Ik zou voor de zekerheid een osteopaat laten kijken

Rosalie123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 15:18

Bedankt voor de reacties. Ik heb gister een stuk met hem gestapt, gewandeld zeg maar. In de berm/op het zandpad/in de bak is er bijna niks meer aan de hand, maar op straat en op onze oprit is ze stokkreupel! Ik weet dus niet zo goed meer wat er aan de hand was. Als het niet gauw over is, laten we de dierenarts er wel voor komen. Wat doen een osteopaat precies?

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:10

Longeren van een kreupel paard of een die kort loopt, is echt niet goed. Het is een te eenzijdige belasting. Je kunt dan indd beter zelf opstappen en wat gaan stappen.
Daarbij een paard wat net kreupel is geweest en nog kort loopt, is nog steeds aan het genezen, dus eigenlijk mag je er pas echt weer iets mee doen als het helemaal voorbij is. Tenzij de DA anders zegt uiteraard.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:02

als het paard vooral op de harde bodem kreupel loopt lijkt het me misschien in de hoef te zitten. Kan hij niet gewoon een kneuzing hebben opgelopen tijdens de wedstrijd?
Als je wil weten wat een osteopaat doet, kan je het handigst even kijken op www.icreo.com
Daar staat het heel uitvoerig beschreven.

Rosalie123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 20:05

Oke, bedankt voor de link!
We hebben de hoefsmid er ook bij gehad, omdat mijn pony nog op 3 ijzers stond. Ze had nl haar ene voorijzer er afgetrapt (en daarom is ze misschien ook gevallen). Er zat wel een kneuzing in de hoef, dat kwam daar dus van.
Maar het korte lopen van voor, ligt niet aan de hoef. De pijn zit in haar schouder, je kon echt merken als je eraan zat dat ze terug deinsde.
Maar ja, ik weet nu iig wel dat ik niet moet longeren, maar stukken stappen (als dat gaat, met die hoef).

Die ostheopaat lijkt me ook wel goed, aangezien ik wel wat herken in andere problemen (dus niet alleen van de val)