[AR] [LO] Klein vraagje ivm longeren met pessoateugel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

[LO] Klein vraagje ivm longeren met pessoateugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 12:33

Tot nu toe longeerde ik mijn paard altijd met touwtjes. Ik hang die er op stal al aan, maar laat ze eerst veel te lang zodat ze doorhangen en pas na het opwarmen maak ik ze korter.

Nu vraag ik me af hoe jullie dat met de pessoa doen. Mijn pessoateugel heeft een inkortsysteem met 8-tjes en ik vind dat heel onhandig, en zie mezelf nog niet in de bak staan sukkelen om na de opwarming de pessoa korter te zetten.

Nu had ik bedacht dat ik misschien kon opwarmen zonder de pessoa al aan het bit te bevestigen, en dan na de opwarming vastklikken, en op voorhand zorgen dat de pessoa op de juiste lengte staat. Maar waar laten jullie die touwen dan? Of hoe doen jullie dat?

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:45

Ik hang de pessoa er altijd al op, maar bind dan het bontje plus al het touw samen aan mijn longeersingel. Dat doe ik met van die bandage gespen, maar met spoorriempjes, strotouwtjes kan het natuurlijk ook, ik vond het klitteband alleen wel heel praktisch.

Dan longeer ik zo eerst even, en daarna haal ik de riempjes los en dan hangt de pessoa meteen goed, en kan m'n paard aan het werk. Zo ruim ik m'n pessoa trouwens ook in de kast op: alle haakjes aan de ringen van m'n longeersingel, en het touw en bontje vast met riempjes, en dan netjes opgeruimd in de kast!

Eilandje

Re: [LO] Klein vraagje ivm longeren met pessoateugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 15:46

Bedankt Javayo!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:57

Ik doe het bondje er wel altijd al om op stal,
en dan doe ik het gespje van het bit aan 1 van de ringen, (touwtje wel door de ringen heen dus) dan aan de andere kant door een ring en dan weer aan de andere kan de musketon weer aan een ring.

KLinkt wel heel lastig maar het gaat op zo'n manier dan niet los hangen, dan laat ik haar zo warm lopen, wel met het bontje, loopt ze iig lekker actief, en dan met afkoelen/uitdraven doe ik het weer los en ik kan het dan ook zo met singel en al in mn kast hangen.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:26

ik heb een eigen-gemaakte pessoa.
Als ik mn pony ermee longeer, dan begin ik gewoon helemaal los, vervolgens hang ik de longeersingel om hem heen, en het bontje achter zn billen langs. De touwtjes haal ik dan door de zijringen, over de longeerlijn heen door alle andere ringen, en dan weer terug, net zo lang tot ze niet meer loshangen, en dan knoop ik ze aan de longeersingel vast. Ze lopen dan dus niet door het bit! even plastisch gezegd krijg je dus het volgende:
zijring, middenhoge ring, hoge ring, hoge ring van de andere kant, middenhoge ring van de andere kant, zijring van de andere kant, terug naar middenhoge ring van de andere kant, terug naar hoge ring van de andere kant, terug naar hoge ring, middenhoge ring, zijring. en dan gewoon even kijken tot welke ring je komt met je touw, en daar knoop ik het vast. *en aan de andere kant natuurlijk precies hetzelfde*
Groetjes, Lacuna

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:11

Ik hang m er meteen gewoon aan en klik m ook al vast, maardan op de allerlangste stand. Hij kan dannog gewoon met zijn hoofd omhoog en de neus eruit stappen. Ik verschuif die achtjes gewoon als ik m korter wil maken, werkt prima. Kwestie van opvoeden dat je paard gewoon moet blijven staan als je daarmee bezig bent.

Eilandje

Re: [LO] Klein vraagje ivm longeren met pessoateugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 09:21

Bedankt voor de suggesties

Ik heb het bontje al achter haar kont gehangen, en de rest door wat ringen van de longeersingel gehaald en daar aan vastgeklikt. Ging prima zo

Mijn paard kan prima blijven stilstaan in de bak maar geen 10 minuten. Ja zo lang duurt het voor ik die touwtjes allemaal door die achtjes geschoven heb en gekeken heb of ze aan beide kanten wel even lang zijn. Ik vind die achtjes echt een pokkesysteem Het kan ook aan mij of aan mijn pessoa liggen hoor