[AR] Uiterlijk verschil in maten tweespan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosiewozie

[AR] Uiterlijk verschil in maten tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 21:05

Ik ben al een tijdje met mijn weigenoot op zoek naar een tweespan pony. Blijkt alleen dat wat wij zoeken erg weinig op de markt is. Het gaat om een zwartje van rond de 121, dat is de maat van de pony die wij al hebben. Nu zijn er in die maat een hoop vosjes enzo maar dus geen zwarte.
De zwarte zijn er meer in de maat van 130.
Nu wilde ik dus graag weten wat jullie het uiterlijk maatverschil vinden dat kan en praktisch is en goed werkt bij tweespan.
Het is wel merendeel recreatief, maar een aatal oefenwedstrijdjes per jaar moet er wel mee gereden kunnen worden, en dan wil ik goed voor de dag komen.

Dus brand maar los.
Ik dacht zelf aan een centimeter of 5, maar dat is dus echt heel moeilijk...

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:45

Ik zou zo min mogenlijk maatverschil nemen. Zeker bij deze maat scheelt het nogal een stuk. 5 cm op 1.80 valt niet op maar bij een b pony is dat toch behoorlijk veel. Ik zou niet over de 3 cm gaan, maar het is natuurlijk ook nog belangrijk dat de gangen overeen komen.

Ik weet dat Martien v Veen regelmatig zwarte welshjes koopt en verkoopt. Hij heeft zelf een vierspan zwartjes rond jou maat en handeld ook nog wat. Als je daar koopt weet je wel zeker dat ze goed betuigd zijn. evt kun je me pb'en voor zijn tel nummer.

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 22:07

ja ik weet wie martien van Veen is, hij woont ook nog eens in den Bosch dus niet ver weg....
Als je zijn nummer wilt geven zou ik dat super gaaf vinden. Ik wist niet dat hij ook handelde. Naar wat ik begrepen heb heeft hij niet zo veel ruimte, en ik neem aan dat hij ondertussen toch een goed vierspan bijeen heeft....
Maargoed is alleen maar fijn, misschien vinden we bij hem wat we zoeken.
3cm wordt wel echt heel erg moeilijk. Die zwarten is echt verschrikkelijk zo weinig die er zijn, en dan ook nog de gangen idd..... Soms denk ik van we kopen er gewoon een schimmel bij!!!! Maar ja das ook niet leuk.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:42

Ik had bij mijn eerste span (shetten) 5 cm verschil (zie eerste foto's in het profiel Hero/ Jimmy) Nu heb ik nog een verschil van 2 cm. Ik had er geen problemen mee, maar je zag het wel wat. Je kan er ook een andere kleur bij zetten. Het belangrijkste is dat het samen spant, dus zelfde hoofdhouding, passen, temperament.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [AR] Uiterlijk verschil in maten tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:26

Wat ook veel uitmaakt is of een pony zichzelf groot maakt of niet en het aanpassingsvermogen van een pony. De pony in mijn onderschrift was denk ik wel de beste 2-spanpony van Nederland bij de hackney's, hij is een keer Brabants Kampioen geworden samen met een pony van 1.21 m (zelf was ie 1.32 m), en heeft ook in een span gestaan met een grote maat hackney van 1.45 m zonder problemen, dan maakte hij zich extra groot en was er tijdens het lopen niks te zien van maatverschil.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:25

Het belangrijkste is, dat de beide pony's ongeveer dezelfde manier van lopen hebben. Dat is gewoon je voor pony's heel belangrijk. Als de ene namelijk 3 stappen doet en de ander moet er in diezelfde tijd 5 maken, is dat voor de pony's niet lekker lopen en voor jou ook niet lekker rijden.

Daarom kan het bij grotere paarden vaak wel, een groot verschil Die verschillen minder in de manier van lopen dan pony's.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:25

Maar heel vaak is het geen gezicht. Ik zou toch willen gaan voor geen of bijna geen verschil in hoogte. Er zijn best veel zwarte A-welshjes of kleine maat hackneys te vinden. Ik heb ff niet meegekregen wat voor type pony je zoekt maar bij mij in de buurt rijdt ook iemand (Andre Ebbers) met zwarte welshjes van die maat en bij mijn weten handelt hij er ook wel wat in....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:08

Aline4 schreef:
Maar heel vaak is het geen gezicht. Ik zou toch willen gaan voor geen of bijna geen verschil in hoogte. Er zijn best veel zwarte A-welshjes of kleine maat hackneys te vinden. Ik heb ff niet meegekregen wat voor type pony je zoekt maar bij mij in de buurt rijdt ook iemand (Andre Ebbers) met zwarte welshjes van die maat en bij mijn weten handelt hij er ook wel wat in....

Mag jij me vertellen waar die zwarte hackney's van net boven de 1.20m te vinden zijn! Rond de 1.30m weet ik ze ook wel te staan. Meeste hackney's zijn boven de 1.28m, er zijn wel kleinere maar dat zijn uitzonderingen. We hebben er eentje van 1.21m staan, die hoort bij de 5 kleinste die ingeschreven staan bij het NHS.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:29

Wij hebben eentje van 1.07 en een kort lichaam heeft en eentje van ong 1.15 die een lang lichaam heeft... die samen in het dubbelspan lopen. (shetlanders)
Die grote is dus eigenlijk een 'grof type' en de kleine een 'luxe type'.
Maar het verschil valt niet zo erg op, omdat die van 1.07 nogal een 'shower' is, dus zich wel groot maakt en die andere absoluut niet.
Verder gaat het heel goed, ook al verschillen ze allebei nogal. Ze lopen op dit moment M dressuur. Wel maakt die kleine veel meer passen dan de grotere, dit omdat de kleine nogal kort in de pas is van achteren. Maar zolang ze samen netjes lopen geeft dit niet echt problemen.
Dus het maakt niet zoveel uit wat je naast elkaar bindt, als het maar geen chaos is

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:46

Als je genoeg uit wil geven heb jij volgende week een zwart welshje staan, dat weet ik zeker. Maar vaak is, wat er niet veel is extra duur en willen mensen er dat niet aan uit geven.

Martien heeft niet heel veel ruimte maar wel meer dan 5 boxen. Hij heeft een goed vierspan maar is nog steeds wat aan het schuiven en wisselen enzo. Op bijna geen enkele nationale wedstrijd heeft hij hetzelfde span. Er moet altijd wel een jonge pony mee.

betweetertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:28

volgens de groom van martien rijd hij altijd met het zelfde span wat in 1 keer is gekocht in hedel
jonge ponys zat maar niet in de wedstrijden
dus volgende keer meer informatie verzamelen voordat je wat schrijft

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:50

@aline 4: ik ben groom bij andre ebbers en hij heeft momenteel geen pony's te koop zijn, wel rijd hij inderdaad me zwarte welshe's (allemaal van rond de 1.25)

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:25

Betweetertje, Ik krijg wekelijks les van Martien dus als hij me zegt dat hij in Dronten een nieuwe pony mee had en daarom zijn dressuur verknald geloof ik dat wel
Zo krijg ik van vrijwel elke wedstrijd te horen ja ik had die en die nieuwe pony mee op wedstrijd en hij deed het goed/slecht.

Dus de volgende keer meer informatie verzamelen voordat je wat schrijft.
(beetje aardiger zou ook niet verkeerd zijn)

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:18

nou ik denk dat de groom van martien het echt wel beter weet als iemand die Wekenlijks les van hem krijgt en ik denk dat de groom ook wel meer dan het vierspan weet dan jij dus hij kan ook maar 1 jonge pony hebben en hij zal echt niet elke wedstrijden op dat nivo een ander span meenemen

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:22

Zullen we dit topic niet laten verzanden in een welles nietes over de jonge pony's van Martien? Graag on topic: uiterlijk verschil maten in tweespan.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:08

Allemaal leuk en aardig, maar het komt er dus op neer dat hij wel regelmatig een welshje van de goede maat weer kwijt wil

Maar als ik jou was zou ik toch echt wat zoeken wat dichtbij die 1.20 zit.

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:17

Ik heb weer een aantal off topic berichten verwijderd. Nogmaals: On topic graag!

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 19:59

We hebben gelukkig geen haast.
Kijk als ik per se een zwarte van rond de 120 wil weet ik ook wel dat ik er zo een heb volgende week, maar dan betaal ik idd de hoofdprijs. Er stond een super leuke op internet bijvoorbeel, voldeed hellemaal aan onze eisen maar daar vroegen ze wel 2000 euro voor. Tuurlijk als ik het wil heb ik het, maar mijn budjet is ook beperkt en ik vind ook dat er een limiet zit aan de prijs die ik ga betalen voor een B-tje, die geen z- pony hoeft te zijn.

Ik moet erbij zeggen dat degene die zeggen dat er veel zwartjes zijn van rond de 120 het goed mis hebben. We zijn ondertussen als zeker 4 maanden aan het rondkijken en echt waar, het zijn er niet veel die voldoen aan de eisen ( om nog maar niet eens over aftekeningen en gangen te praten).
Mijn pony heeft erg veel hackney bloed, maar haar vader ( overigens niet gekeurd) was een hele rustige en dus is mijn beestje niet zo'n hittepetit, en dat vind ik wel fijn aangezien mijn weigenoot met nog niet erg veel ervaring er ook mee moet kunnen mennen.
Maar dan nog al zou ik voor de hackney gaan ( want ik vind ze wel echt stoer) dan zijn er vrijwel geen van rond de 120.
Welshes zijn er zat rond de 120, maar vind maar eens een zwarte!!!

Nogmaals we hebben geen haast en dus willen we nog even langer zoeken naar een geschikte en niet meteen overgaan op een andere kleur omdat we perse tweespan willen rijden....

Morgen gaan we trouwens naar de paardenmarkt in Nuth om eens een kijkje te nemen of er buiten het internet circuit meer zwartjes zijn.

Maar goed, waar ik mijn topic mee begon blijkt dus best een moeilijke vraag te zijn.
De ene zegt wat meer verschil kan wel, maar liefst zo klein mogelijk, tja dat is natuurlijk altijd het streven he....
Erg moeilijk hoor zo'n spangenoot vinden.....

_Cindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:25

Tsja, dat is inderdaad erg moeiljk. Ik rijdt recreatief aangespannen met een zwart Welshje met hackneybloed, 1.18 en loopt geweldig voor de kar. Loopt altijd heel graag, maar wel mak, ik men zelf ook nog niet zo lang dus precies goed.
Als je in de buurt woonde, zou je hem best eens mogen lenen, lijkt me geweldig.. Nog heel veel succes verder, is inderdaad best lastig zoeken..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:50

Ik heb even in je profiel gekeken, maar waarom zoek je een zwarte pony als spangenoot bij een bruine? Dat is geen gezicht! Ik zou voor een donkerbruine gaan, en dan wordt je zoektocht al een stuk makkelijker.

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 22:44

Doorjte is niet bepaald bruin, ze is echt zwart, oke in de zomer door het zonlicht iets wat bruinachtiger, maar ze is verder echt zwart hoor.....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 08:23

Pff, als dat zwart is ben ik paars. De hackneymerrie in mijn profiel die met mijn merrie en veulen in de wei staat is zelfs bruin, ziet er een stuk zwarter uit als die van jou.
Ik wil alleen maar zeggen, als je rond aan het vragen en aan het bellen bent en je vraagt voor een zwarte, dan zal het zeker niet lukken. Die donkerbruine kleur van jouw pony, die zijn er wel meer.

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 15:18

Nou oke als je in mijn profiel kijkt ziet ze er idd erg donkerbruin uit, ik geef het toe. Maar dat hebben zeker drie kwart van de zwarten als ze dagelijks het zonlicht zien!
Dan nog donker bruin of zwart,welshes zijn er haast niet in die kleur en hackneys zijn er haast niet in die maat, bovendien komt er bij de hackney nog eens bij dat we extra nauwkeurig op de gangen moeten letten aangezien mijn hackney niet zoveel knieactie heeft.
Dus hoe je het ook went of keert, het blijft verschrikkelijk moeilijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:47

Kijk eens op de paardenmarkt, ik zie er ieder jaar (Hedel en Lottum ga ik altijd naar toe) zeker een stuk of 10 die eraan voldoen.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:42

Rosie, het is altijd verschrikkelijk moeilijk om een span bij elkaar te vinden. Of je nou op zoek gaat naar shetten, haflingers of kwpn'ers het is een heel gedoe. Geen elke pony is hetzelfde en dat maakt het lastig.
Als je dan ook nog geplaagd wordt door het beperkte aantal pony's die ongeveer hetzelfde zijn wordt het pas echt lastig.