Van veulen tot rijpaard-R.Maxwell: NH of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Van veulen tot rijpaard-R.Maxwell: NH of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 20:08

Heey naturals!
Ik heb zojuist het boek 'Van veulen tot rijpaard' van Richard Maxwell en Johanna Sharples geleend van de bieb.
Ik heb het alleen nog maar even globaal doorgekeken, maar het was toch niet echt wat ik verwachtte: Ik had het boek meegenomen omdat ik de join-up op de kaft zag staan, wat dus (voor mij) inhoud dat het vrij agressief is (join-up is een agressief teken voor een paard), maar wel via Natural Horsemanship is, en dat vind ik wel goed.
Maar nu zag ik in het boek dat er gebruik wordt gemaakt van dwang, bijvoorbeeld door een hengstenketting. Dit vind ik dan alles behalve NH. Ook is er bijvoorbeeld een plaatje van een stijgerende merrie te zien die voor het eerst in haar leven een longeersingel om heeft. Ze geven haar wel de ruimte om te stijgeren, maar dat paarden onder deze omstandigheid stijgeren vinden ze heel normaal. Dat vind ik raar, want stijgeren is toch altijd een teken van verzet.

Dus: is dit boek volgens jullie NH of zit het tussen NH en normal in, wat vinden jullie?

Browny2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:30

Ik heb het boek ook en vind het absoluut niet NH...

De voorbeelden die je aangeeft, kunnen perfect op een andere manier aangebracht worden

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:27

Ik heb het boek ook liggen, ik vond zelf dat het wel op een fijne manier werd gedaan; ik zou niet alles hetzelfde oppakken, maar er stonden zat nuttige dingen in.

Maar ik ben ook niet 100% nh, ik probeer gewoon vanuit de verschillende optieken datgene op te pikken dat bij mij en mijn paard past, en of dat dan uit de nh-hoek komt of de meer traditionele hoek, dat maakt mij niet uit. Ik ben er zelf nog altijd degene die de methodes toepast, dus dat het paardvriendelijk gaat heb ik zelf in de hand

Dit boek hangt volgens mij tussen nh en traditioneel in; maar wel op een paardvriendelijke manier.

dorientjuh

Re: Van veulen tot rijpaard-R.Maxwell: NH of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 16:03

Ja, ik vond het boek en dus de trainingsmethode wel paardvriendelijk, gezien uit de normal hoek dan. Er is hier meer aandacht besteed aan de psychologie van het paard dan bij het ''traditionele'' zadelmak maken en doorrijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:41

Het si enit zo gek, ook bij NH neit dat een paard wel eens steigert bij neiuwe dingen. Maar in het boek is inderdaad behalve de join-up weinig NH te bekennen.