[AR] Clever wagen rijders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

[AR] Clever wagen rijders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 12:19

Omdat mijn wagen even in reparatie is, heb ik gisteren de Clever wagen van mijn vriendin gebruikt (Solo Cob). Ik had echter steeds dat de zwengetjes van mijn tweespan tegen de wielen aanlopen met name in de wendingen maar ook als 1 van de twee even iets minder trekt. Gevolg: strengen beschadigen. Nou zou dit bij langdurig gebruik wel op te lossen zijn door snelslluitingen maar volgens mijn hoort dit niet. Ik heb mijn disselriemen en strengen al verkort maar dit hielp niet.

Hebben jullie hier ook last van of doe ik iets niet goed?

Daarnaast:
het ombouwen van enkel naar tweespan heeft me een uur werk gekost. Mijn vriendin heeft de zwengetjes eraf. Kunnen deze eraan blijven hangen met het rijden in enkelspan en lopen ze dan niet steeds tegen het wiel? Of moet je ze dan weer vastbinden?

Dennis

Re: [AR] Clever wagen rijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:17

Ik heb met een marathon-wagen voor enkel en 2span gereden waar de zwengetjes konden blijven zitten. Binnen 5 min had je het lamoen er af en de langboom er aan of andersom.

Het andere probleem heb ik geen ervaring mee.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 13:21

Bij mijn eigen wagen is het ook een kwestie van mijn lamoen eraf halen door er een stang uit te trekken en de langboom eraan te hangen. Zwengen zitten vast aan de wagen met een bout en hangen niet in de weg.
Bij de Clever wagen kreeg ik het lamoen er niet in mijn eentje aan en daarna moet je ook nog inder de wagen een ketting vastmaken die voorkomt dat de lamoen terug slaat omhoog. Als de zwengetjes eraan kunnen blijven is het nog niet zo erg maar anders.....

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:22

Ik ben me een beetje aan het orienteren op een marathon wagen en was dus ook aan het kijken voor een clever wagen.. maar zo geweldig is het dus allemaal niet?

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:38

Ik zelf rij met een wagen van F.H Kool, maar op dit moment rij ik zeer regelmatig met nieuwe Clever wagens.
de problemen die jij omschrijft zijn voor mij eigenlijk niet herkenbaar, zou het kunnen dat de zwengetjes te los zitten (zou trouwens kunnen dat ik nu iets zeg wat niet klopt )
verder kan je de zwengetjes gewoon er aan laten zitten. Want als het goed is lopen ze niet tegen de wielen aan

Het wisselen van enkel na 2span is met handigheid een kwestie van minder dan 5 min

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:45

Heb zelf op de clinic in Deurne met de Clever watgen van een vriendin gereden maar vond t wel een leuke kar voor recreatief werk... voor wedstrijd of gewoon sportieve recreatie vind ik t ten eerste geen mooie kar (te lomp vind ik) en t is ook niet erg ergonomisch gemaakt allemaal...

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:48

nou ik ben eigenlijk bezig om mijn geldschieter zo ver te krijgen voor een clever wagen ( in iedergeval een marathonachtig wagentje)
hij moet dus ook makelijk recriatief gebruikt moeten kunnen worden..
en makelijk onschakelen van enkel naar 2-span..

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:52

maar eeuh... de meeste marathonwagens rijden heerlijk recreatief... daarentegen rijden niet alle recreatie wagens heerlijk in de marathong

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:56

de oude Clever wagens zijn idd minder ergonomisch, terwijl ik de nieuwe wagens erg mooi vind

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:57

ik niet ahah... misschien afwachten of ze op paard en koets met iets spectaculairs komen!

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:03

Afbeelding
heb nu een aantal keer met een zelfde soort gereden. Met een pony van 1,38 en 1,43. Als het aan mij ligt wordt dit mijn nieuwe wagen...
nu nog de vraag of mijn geldschieter het daar mee eens is

trouwens behoorlijk offtopic

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:29

offtopic? waar

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:32

Afbeelding
deze vind ik wel leuk voor baron.. mijn geldschieters zijn denk ik alleen nog niet uitgevonden..

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:39

ik bedank voor merk clever, NOOIT EN NOOIT MEER.
kreeg garantie tot de dam, wielen zaten slagen in, en lak vloog er af.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 18:04

Je kan ook zien op de foto van Buxy hoe dicht de zwengen bij het wiel zitten. Bij een hobbeltje zitten ze tegen het wiel aan. De zwengen aan een Clever wagen zitten met van die banden en kettingen vast. Ik had het allemaal goed bevestigd.
Ik vind de Clever kar ook iets te zweverig en hij klapperd erg in de veren. Als je er met 3 personen op zit heeft hij wel een goeie wegligging. Verder vind ik het vervelend dat je alleen twee zakken in heb om spullen op te bergen. Met een halster en een fles drinken is hij vol.
Het gaat om deze wagen:
Afbeelding

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:30

ik heb eigenlijk nog niet verdiept hoe de zwengen er aan zitten.. maar bij de wagen die we nu hebben trekken de paarden de zwengen zeg maar nog een beetje onder de wagen vandaan..
de geringe opruim bergte had ik bij het bekijken van de wagen ook al opgemerkt..
scheelt wel dat je niet zo'n hoop troep mee kan nemen.. ik neem het liefst de hele stalkast mee..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:15

ik vind het opzich wel aardige wagens om mee te rijden, heb (ook met de solo cob) er ongeveer 4 keer mee gereden over verschillende soorten terrein.
bij onder de kastanje hebben we er 4 staan zo uit mn hoofd. de solo hebben we voor onderzoek, wij kijken of het wat is.
de zwengen zitten idd wel wat dicht op de wielen, naar mijn idee verschilt dit ook wel per type.
wat ook wel aardig is wat je hier goed kan zien, is dat mensen sneller een vd heuvel wagen pakken dan een clever. er zijn een paar mensen die een voorkeur voor een clever hebben, al is het maar voor de wat beter verende bok kussen.

ik heb zelf niet echt last van klapperen ofzo, maar ik rijd er niet heel vaak mee dus. ben wel benieuwd hoe de rest erover denkt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:25

zo even naar boven halen weer...

vroeg me af of er nog meer mensen zijn die wat te zeggen hebben hierover...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:21

@ Napie, waarom heb je de strengen buiten het lamoen om zitten
Dat rijdt toch voor geen meter.
Dat moet je dan niet op de wagen gooien..........

Ik heb verschillende keren met de Clever van jantina gereden en vind het een hele redelijke wagen.
Wat ik een groot nadeel vind is de gebogen open schulp maar dat hebben steeds meer wagens.
Heb een keer gezien dat een paard naar achter sloeg en er muurvast met zijn achterbeen in zat.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 11:49

De foto is al wat ouder en is van mijn vriendin met haar pony. Pony was hier net terug van het beleren en mijn vriendin vond dat hij een beetje teveel reageerde op de strengen op zijn lijf. Hij was ook zonder broek beleerd en dus durfde ze het ook niet aan om de broek erbij te doen (anders zorgt die er wel voor dat de strengen omwijd blijven) De broek hebben we er heel snel wel aan gedaan dus we rijden al lang niet meer zo. Helaas was mijn vriendin wat slecht voorgelicht door degene die de pony heeft beleerd en was dat ook weer moeilijk uit haar hoofd te praten dus niet letten op strengen, tuig en bit, dat zit allemaal nu wat vriendelijker.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:19

Geen problemen met de Clever van mijn kant. Het lamoen halen we er heel vaak af en dat is binnen een paar minuten gedaan. (hij moet zonder lamoen in de trailer)
De beide zwengen van het tweespan zaten er in het begin gewoon nog op, ook al reden we enkelspan en daar hebben we nooit last mee gehad. Die zaten helemaal niet in de weg.
Afgelopen zomer hebben we ze voor de wedstrijden afgehaald, lijkt wel wat netter natuurlijk. Ze waren er zo af, maar zijn er ook zo weer op te zetten.
Misschien zit er verschil in jaargangen of types ofzo? Ik heb al een boel clevers zien rijden en er is altijd wel iets anders.

De wagen voldoet prima voor wedstrijden.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 16:37

De zwengen aan deze wagen zitten vast met een soort van autogordelband welke je los moet schroeven en dan op een bepaalde manier moet vouwen om de schroef er weer door te steken. Daarna moet je ook nog een ketting vastzetten onder de wagen.

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:17

Bij ons is dat ook zo met dat band, maar volgens mij hebben wij geen ketting
Het band wikkel je er wel zo omheen, zit bij ons binnen een mum van tijd vast. Het is misschien niet zo makkelijk als een of ander kliksysteem, maar voor ons maakt dat niets uit, we wisselen dat niet veel. Straks misschien wat vaker als we ook eens dubbelspan gaan rijden, maar dagelijks zal het niet zijn

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:48

de wagen waarvan ik hier boven een foto plaatste is een enkelspan wagen en dan heb je het probleem niet. Ook rij ik wel eens met een andere Clever wagen, waar ook regelmatig een 2span voor staat. Dan blijven de zwengentjes gewoon los zitten.

Ilindra schreef:
Wat ik een groot nadeel vind is de gebogen open schulp maar dat hebben steeds meer wagens.
Heb een keer gezien dat een paard naar achter sloeg en er muurvast met zijn achterbeen in zat.

Ken ook iemand die dat heeft gehad... Haflinger zat vast met de uiteinden van het hoefijzer. Zonder hoefijzer was het dus niet gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:50

Ik zag met een KWPN'er, de hoef werkte als een wig en schoof er dus mooi muurvast tussen.
Mijn wagen heeft eigenlijk ook een open schulp maar ik heb er een schot op laten zetten.
Vind ik ook nog eens mooier staan