[AR] bitloos, kleploos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jamil

[AR] bitloos, kleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 18:07

Hallo,
Zijn er hier ook mensen die bitloos rijden en daarnaast bitloos mennen?
Of alleen bitloos mennen?
En wanneer wel/niet oogkleppen gebruiken?
Mijn arabier wordt nl. bitloos gereden (weinig), en wordt heel vervelend, onrustig als ik met mennen een bit gebruik. Als ik het bitloze hoofdstel gebruik is ze veel rustiger, maar hierop zitten dan ook geen oogkleppen. Ze is nog niet zo heel ver wat beleren betreft. Maar de onrust die ze vertoont, als je met een echt menhoofdstel, met alles erop en eraan, dan durf ik er geen kar achter te zetten. Mischien moet ik gewoon doorgaan met uitproberen en dan maar bit- en klep-loos. Er is in Amerika wel een hoofdstel te krijgen bitloos en met kleppen. Maar als die niet echt nodig zijn? Het blijft wel een arabier en die ziet alles, is wat kijkerig.
Gr. Elly

tamary

Re: bitloos, kleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:31

Een reden om kleppen te gebruiken bij het mennen is zodat een paard in meerspan de tik van de zweep niet ziet die een spangenoot krijgt omdat die niet meewerkt. Dit voorkomt onnodige reactie bij de andere paarden die wel meewerken. Een andere reden is omdat ze dan de kar niet achter zich aan zien komen.
Als je alleen enkelspan rijdt heb je om reden 1 al geen kleppen nodig. Reden 2 is een kwestie van meer tijd besteden aan dit onderdeel in de africhting. En hangt verder van je paard af.
Ik ben nu langzaam ook bezig met het beleren van mijn paard, daar komen ook geen kleppen op. Hij is nl rustiger als hij kan zien wat het rare geluid maakt. Daarnaast voel ik mij veiliger als hij kan zien wat er gebeurt en weet waar de sloot is als hij schrikt.

Bitloos ben ik nog niet over uit voor hem, ik werk nu wel bitloos, maar ben er niet geheel tevreden over bij hem.

Hoe oud is dit paard trouwens? Kan het zijn dat ze nog aan het wisselen is? En hoe staan haar ogen in haar hoofd? Hoeveel oog zie je als je voor haar staat? Er bestaan trouwens ook halve klepjes, die blokkeren alleen het zicht van de kar.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:22

Over bitloos rijden is al een heel topic met een erg nuttige discussie.

Ik heb zonder oogkleppen gereden maar ik rij nu weer met. De ene pony loopt zonder gewoon lekkerder. Toch ben ik er wel voor om eerst uitgebreid met kleppen te testen, het is toch weer een stukje veiliger. Maar als je paard zonder lekkerder loopt waarom dan vasthouden aan regels?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:59

Ik men altijd zonder oogkleppen zowel in enkelspan als in tandem, dit gaat prima. Het is maar net wat je ze leert en waar je je zelf prettig bij voelt. Verder men ik bijna altijd met een gewoon dubbelgebroken trensje, vind ik fijner dan een liverpool stang. Niet iedereen vindt dit veilig maar goed het gaat bij mij prima (rij ook wedstrijden op deze manier). Helemaal zonder bit vind ik niet zo verstandig aangezien je dan echt niets meer te zeggen hebt als je paardje gaat hollen. Mijn advies probeer een bitje met lichte inwerking, voor het meest gevoelige paard is wel een geschikt exemplaar te vinden. Beperk je niet tot de standaard menbitten. Succes

Jamil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 20:13

Ze is 9 jaar, een echte merrie. Er zijn dagen dat ik niets met haar kan, vanwege dr hormonen, zeg maar. Een goede duidelijke foto heb ik niet en deze heeft ze zelfs haar ogen een beetje dicht.
www.mijnalbum.nl/Album=TGEWBCNX

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:39

Je zou eens naar die bontjes opzoek kunnen gaan die ze in de rensport gebruiken. Die doe je om het bakstuk heen waardoor ze niet achter zich kunnen kijken en dus de wagen niet zien. Don't look back heten ze.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:49

manie schreef:
(rij ook wedstrijden op deze manier).

Vind ik knap, is namenlijk helemaal niet toegestaan dan met een ander bit te rijden, als je samengesteld rijdt tenminste?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 23:15

ik rij samengesteld op een dubbel gebroken trensje en dat mag!!
In het reglement worden geen specifieke bitten genoemd waarmee je wel of niet mag rijden. Er staat alleen dat het gebruik van een hoofdstel zonder bit (hackamore) niet is toegestaan, ook niet in combinatie met een bit. Dit kun je nalezen in het reglement mennen artikel 8.2.2 en artikel 16.5 (als je tenminste een reglement hebt anders had je het waarschijnlijk wel geweten)

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:00

8.2.2 staat iets over onaanvaardbare bitten. Mij is ooit verteld dat dat alle bitten zijn die niet tot men bitten behoren. Daar hoort een dubbel gebroken trens dus niet bij. Maar ik kan het mis hebben, als je mag starten moet je gewoon doen.

regelementen staan gewoon op internet hoor

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:40

Zo staat het er niet, alleen dat een hoofdstel zonder bit niet is toegestaan en dat de stewards daarop controleren. Zoals ik het lees is het niet verboden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:55

Er staat in het reglement niets over bitten. Inderdaad alleen dat bitloos of een hackamore incl. bit verboden is. En dat er controle op de bitten is toegestaan en dat je verplicht bent daaraan mee te werken.

Bij mij in de rubriek rijdt ook iemand haar pony op een trensje, zowel dressuur als marathon.

betweetertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:44

bittencontrole is er dat je bv geen prikkeldraad of iets dergelijks om het bit hebt gedaan

gebeurd echt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 07:50

Sjonniej schreef:
Je zou eens naar die bontjes opzoek kunnen gaan die ze in de rensport gebruiken. Die doe je om het bakstuk heen waardoor ze niet achter zich kunnen kijken en dus de wagen niet zien. Don't look back heten ze.

Can't see back.
Afbeelding

Jamil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 08:32

Toch raar dat bitloos hier niet toegestaan is, als je op www. bitlessbridle.com kijkt zie je genoeg argumenten waarom het beter is om wel zo te rijden of mennen en je wel genoeg controle hebt. Je hebt juist geen controle als het paard moeite heeft met het bit, er continu mee omklooit, tong erover heen probeert te krijgen enz.

Gr. Elly

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:58

Jamil;
Schrijft u een brief naar de KNHS en overtuig ze ervan

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:40

Uhm, weet niet of ik daar nou zo blij mee zou zijn, bitloze menners op een wedstrijdterrein of met een rit.......

betweetertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:19

discussie is al uitgebreid gevoerd NIET WEER HE

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:29

Sorry? Ben jij niet lekker ofzo?

betweetertje

Re: [AR] bitloos, kleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:41

10 augustus is hier een eideloze discussie over gevoerd 3 paginas lang zoek het daar dan eens op

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:59

betweetertje schreef:
10 augustus is hier een eideloze discussie over gevoerd 3 paginas lang zoek het daar dan eens op

Zelf vooral niet teveel doen hoor, wordt je moe van.

Dit is het topic:
viewtopic.php?f=21&t=450452

betweetertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:09

dit slaat als een tang op een varken

moeten we dan iedere discussie gaan herhalen terwijl er al zoveel over geschreven is

heeft niets met moe worden te maken alswel met dat deze discussie nooit tot ieders tevreden heid word opgelost

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:47

betweetertje schreef:
dit slaat als een tang op een varken

moeten we dan iedere discussie gaan herhalen terwijl er al zoveel over geschreven is

heeft niets met moe worden te maken alswel met dat deze discussie nooit tot ieders tevreden heid word opgelost

Heel jammer dat je daar moe van wordt want niet iedereen op bokt weet precies uit z'n koppie welke discussies er wel en niet zijn gevoerd... Zij kan dat niet weten dus zij plaats een opmerking die te begrijpen is, ik ben voor bitloos rijden maar mij lijkt bitloos mennen toch wel wat enger, je zit natuurlijk achter je paard en niet op je paard, dus je hebt alleen contact via de teugels. Tuurlijk zijn er paarden die 't goed doen zonder bit maar het gaat mij toch om het idee dat je iets meer te vertellen hebt.

Je moet het per paard bekijken vind ik, als de TS het gevoel heeft dat het beter gaat zonder bit kan ze dat gewoon proberen.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:08

Je hoéft hier niet te lezen hoor, bedwatertje, en als het je niet aanstaat hoéf je niet persé zo irritant te gaan lopen doen. Tsjongejonge, spuit elf geeft modder......

En nu even on-topic (sorry hoor.....):
Als iemand bitloos wil mennen heb ik daar geen enkel probleem mee. Ik zou het zelf niet doen, snap de achterliggende gedachte wel, maar voor mijn gevoel zou ik dan te weinig houvast hebben. Wat ik alleen bedoelde te zeggen is dat je moet uitkijken dat je door dit soort experimenten (want dat zijn het in mijn ogen toch wel een beetje) niet een ander in gevaar brengt. Ik zou het persoonlijk niet waarderen als iemand met zijn bitloze aanspanning op de mijne zou knallen.......

betweetertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:21

ik zei alleen dat je nooit uit deze discussie kunt komen omdat wat de een verstandig vind de ander dat onverstandig vind laura 2span verwees ook al naar deze discussie dus lees anders eerst voordat je de mening van koekoek overneemt
deze begon met modder gooien

ik vind het best wat iedereen doet ik hoop ze alleen nooit in het verkeer tegen te komen niet aan gespannen en ook niet met de auto
het is je eigen verantwoording ik hoop alleen dat als er wat gebeurd dat het alleen jezelf dan overkomt en niet dat je een ander in je ongeluk meeneemt

ik word echt niet moe van discussieren het is alleen zo dat je sommige discussies toch nooit tot ieders tevredenheid kunt eindigen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:09

waar kan je die can't see backs halen?

Mijn pony heb ik net beleerd voor de kar, maar terwijl ze normaal helemaal niet schrikkerig is, reageert ze nu op elk innimini geluidje, verschrikkelijk. Zo is ze gister tegen een trailer aangelopen, ze hoorde wat en sprong debiel opzij, maar zag die trailer natuurlijk niet.
Ik snap het wel, dat dier ziet niks, maar als zo'n can't see back ook zou werken...

Kan ik dan een gewoon hoofdstel ervoor gebruiken?