[AR] welk tuig voor beginner?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zwartepaerd

[AR] welk tuig voor beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 11:13

Na 9 jaar volgehouden te hebben dat ik absoluut niet achter 1 van onze shetlanders zou gaan zitten op een karretje, gaat het er nu toch wel van komen We hebben al een tweewielertje gekocht, het enigste wat we nu nog nodig hebben is een tuig. Maar aangezien we helemaal niet weten of het ook echt iets wordt, willen we niet zomaar honderden euro's uitgeven voor een tuig met het risico dat we het straks weer voor weinig van de hand moeten doen. Zadelmarkt kwaliteit lijkt me niks,heb gehoord dat dat nogal "kartonleer" is, nu kwam ik op marktplaats deze tegen voor 140 euro.
Afbeelding
Iemand ervaring hiermee, is het "zadelmarkt" kwaliteit, valt volgens mij weinig van te verwachten voor dit geld of heb ik het mis?
Tweedehands ben ik ook al naar op zoek geweest, maar ik kan via een foto niet zien wat voor kwaliteit het is.
En dan nog maar meteen een vraag het is de bedoeling dat ook ons hengstje voor de kar gaat, hij is 85cm, maar het gaat eerst om onze merrie van 99cm. Het zit er zeker weer niet in dat 1 toch voor beide geschikt is? Heb voor haar een shetlanderhoofdstel gekocht, maar die is eigenlijk iets te groot.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [AR] welk tuig voor beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:24

Op foto's kun je niet zien of de riem waaraan de lichtogen zitten een losse doorlopende riem is of dat ie vast zit. Als deze vast zit is dit tuig ongeschikt voor een sulky.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 14:26

Ja, dat had ik al begrepen, maar gezien de prijs (=een nieuw tuig), zou die kwalitatief goed zijn om een sulky te trekken?

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:32

Leuk dat je toch op de kar wilt gaan zitten! Altijd moeilijk om van een plaatje uit te gaan. Is t niet mogelijk dat je eens gaat kijken, dan zie je mss met eigen ogen of het een beetje degelijk is. Zijn de strengen met nylon versterkt?

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 15:01

Er zit inderdaad nylon in verwerkt, op welke plekken precies weet ik nog niet, ik heb er nog niet op gereageert omdat ik eerst jullie reacties af wil wachten maar is inderdaad weer iets om na te vragen.
Ik ben twee weken geleden naar aanleiding van een foto op internet naar een tuig gaan kijken, zag er op de foto redelijk uit, maar bij bezichtiging zat er eigenlijk meer los dan vast. En meteen mijn hele middag naar de knoppen, wat dat betreft zitten we hier in een uithoek, alle tweedehands tuigen staan ettelijke kilometers hiervandaan te koop.

En Jellie, ik HOOP dat het inderdaad leuk wordt om op de kar te gaan zitten, gaat nog heel wat worden aangezien ze liever op twee dan op vier benen lopen

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:04

Dat is idd balen zwartepaerd. is er misschien geen ruitersportzaak bij je in de buurt die ook in 2e handstuigen doet?

Hihi, je hebt dan iig wel een hoop te oefenen

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 15:10

Alleen nieuwe te vinden in ruitershops, zucht.......
Kan je nagaan, het hele mengedoe levert nu al problemen op, en ik heb ze nog niet eens in het tuig gehad, het moeilijkste moet nog komen

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:15

Misschien eerst eens rondkijken en vragen op wedstrijden.....
Lijkt mij ook leuk, maar ik kom amper toe aan het rijden van mij paarden, dus laat staan nog eens de shet inspannen..
Ooit ga ik het ook doen

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:13

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:23

Het ziet er op de foto wel aardig uit. Maar foto's kunnen behoorlijk vertekenen.

In principe zou 1 tuig wel moeten kunnen passen voor je beide pony's. Wij hebben ook 1 tuig voor een pony van 1.38 en 1.46, voor de kleine wel een extra gaatje moeten prikken. Maar voor de grote zit hij perfect (overal middelste gaatje ongeveer).

Op zich denk ik wel dat je dit tuig kunt proberen. Zolang je er geen marathons mee gaat rijden moet dat wel lukken. Hier aan de kust heb je toch ook geen zware bospaden of dat soort gekkigheid.

Voor kwaliteit betaal je, dus je kan gewoonweg geen kwaliteit verwachten van dit tuig. Maar is dat zo erg?

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:28

weet dat Clever sinds kort ook tuig heeft, dat is eigenlijk ook het enige wat ik er op dit moment over kan zeggen. Begin november krijg ik daar zelf een tuig van....

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:04

Ik heb mijn tuig voor ong 250 euro nieuw bij de ruitersportzaak gekocht.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 19:48

laura2span schreef:
zadelmarkt is baggerkwaliteit.

Daar ben ik het mee eens, daarom wil ik die ook niet

laura2span schreef:
kijk eens op http://
http://www.marathonwagen.nl[/url]
daar heb je voor het zelfde geld een leuk tuig!

Bedoel je dan ook die van 140 euro of die duurdere?

SjonnieJ, bedankt voor je reactie, dat scheelt ook weer als er 1 op beide zou passen. En nee, kwaliteit betaal je, dat begrijp ik, maar ik wil absoluut geen tuig die na twee keer uit elkaar scheurt, of de hele pony openschuurt, maar net zoals ik al zei, eerst maar eens kijken of ik het wel leuk vind om te rijden met onze shetjes, daarna wil ik dus wel degelijk een kwalitatief goed tuig.

Mriekie, wie of wat is Clever?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:38

Clever is een wagenmerk dat sinds kort ook tuigen verkoopt.

Ik denk dat wanneer je dit tuig eerst een paar keer invet voor je het gebruikt dat dat echt wel goed komt. Het zijn (zo te zien) geen onwijs dunne lapjes leer.
Het is gewoon een kwestie van in het echt kunnen zien, hoe de stiksels etc. in elkaar zitten.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 14:04

Het lijkt op de foto inderdaad geen zadelmarkt kwaliteit. Waarschijnlijk is het inderdaad na een paar keer invetten geschikt voor het beleren van de shetjes.
In ieder geval bedankt voor al jullie adviezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:10

Ik heb indertijd ook een zo'n (goedkoop) tuig gekocht voor mijn shet, lijkt op die op de foto, mocht ook niet teveel kosten, was 300 nog wat gulden. Ik heb er reuze veel spijt van want het leer is net karton, hoe vaak je het ook vet en in de olie zet. Bovendien is de pasvorm slecht, de maat van het borstuig is ook prima voor een c of d pony, de strengen ook, en het hoofdstel is te klein. Ik men niet vaak met de shet en vind het dus eigenlijk te gek om wel een duur tuig te kopen, en ik heb deze al, maar met slecht materiaal is mijn aardigheid er snel af.
Tuigje kopen?