[AR] [LO] Bonita @ longeerwork, loopt ze zo ontspannen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laska

[LO] Bonita @ longeerwork, loopt ze zo ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 19:46

Hoi,

Ik heb vandaag voor de 3e keer met mijn verzorgpony Bonita gelongeerd met de dubbele lijnen. Ik wilde jullie vragen of het nu goed ging.

Hier het filmpje

http://www.zippyvideos.com/6676638281756476/p1090245/*laska

Een tic van mij is wel dat ik veeel tegen haar praat excuses hiervoor

Alvast bedankt voor het kijken!

groetjes Arlette

Laska

Re: [LO] Bonita @ longeerwork, loopt ze zo ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 11:21

Wil niemand tips geven...

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:50

Heey,

Ik heb er niet vreselijk veel verstand van, maar ik vind het er wel lekker ontspannen uit zien

xxx

linda_davino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:14

hey
ze liep best ontspannend zover ik zie,
maar waar heb je al die touwen hangen? haha heb ik nog nooit gezien. kun je uitleggen waarvoor het dient?
ik zag dat je ook een touw achter haar benen door had?
groetjesss

Laska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 13:23

Hoi Linda,

Dat noem je longeren met dubbele lijnen. Het geeft ongeveer hetzelfde effect als met de pessoa, alleen daar zit dan nog een bontje omheen.

Het is de bedoeling dat ze dan meer de achterhand eronder gaan zetten. Maar het verschil met de pessoa is dat je kan toestaan en aannemnen wanneer ze niet ontspannen of wel ontspannen lopen.

Ik hoop dat je het zo een beetje snapt en dat mijn uitleg goed is.

groetjes Arlette

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 00:09

ziet der goed ontspannen uit en tegen je paardje praten is alleen maar goed joh !

linda_davino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:05

ja ik snap t

haha groetjess

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:34

Ziet er wel redelijk ontspannen uit hoor, en van dat praten, ga zo door zou ik zeggen, praten tegen je dieren geeft vertrouwen in jou. hihi, t klinkt alleen wel heel erg alsof je paard een baby zoals je tegen er praat, best wel lollig.
Maar 1 ding, ik zou haar niet te hele tijd opjutten met dat drrrrraf en prrrrrrt enzo, want dat zorgt ervoor dat je straks altijd de hele tijd je paard zal moeten aandrijven, probeer dit eens; je laat je paard aandraven, en niet aandrijven ofzo als ze zachter gaat, MAAR als ze in stap teurg valt, dan laat je haar meteen weer opnieuw aandraven. geloof me het gaat werken

Laska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 13:08

Dankje El_vis! ik ga het proberen. Het klopt ik zit de heletijd maar te klikken en drrrraf te zeggen, goede tip!

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:39

best ontspannen als je het mij vraagt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:52

Ontspannen is het wel, maar of het nut heeft is mijn vraag?

Je lijnen hangen namelijk allemaal helemaal los, dus naar mijn idee doe je niet veel meer dan uitlaten...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:51

Sjonniej schreef:
Ontspannen is het wel, maar of het nut heeft is mijn vraag?

Je lijnen hangen namelijk allemaal helemaal los, dus naar mijn idee doe je niet veel meer dan uitlaten...

Amen! En zoals al is gezegd, niet de hele tijd aandrijven, ze loopt hartstikke mooi en dan ben je nog bezig met prrrrt drrraf kom op. Dat is nergens voor nodig.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:21

ziet er zeker ontspannen uit, maar van longeren met dubbele lijnen heb ik verder ook geen verstand,..
praten is goed, maar idd niet de hele tijd opjutten, maar ik denk dat je dat zelf verder ok niet door hebt.. (ik doe het zelf namelijk ook wel eens). Misschien dat je er nu wel op gaat letten, goed dat je het filmt!
succes verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 01:04

Ik vind je enorm leuk met het paard bezig zijn.Heel lief.Verder vind ik wel dat ze enorm op haar voorhand sjokt,ik weet niet hoe haar normale manier van lopen is.maar als ze mijn paard was zou ik haar actiever houden ,want ik vind eerlijk gezegd dat ze haar achterhand helemaal niet gebruikt.

Laska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 18:11

Silvana, ook amen! Dat klopt als een bus dat ze op haar voorhand loopt. De eigenaresse vertelde mij dat ze haar voor haar dochter had gekocht, maar die dochter doet er al een half jaar niets mee! Ze loopt denk ik zo op haar voorhand omdat ze gewoon daar geen sprieren heeft.

Ik probeer de lijnen los te laten omdat ze ontspannen naar beneden loopt, mijn beredenering was dat ik haar dan beloon voor het ontspannen lopen..... Is dit goed, zoniet wat moet ik dan doen?

Heel goede tips, bedankt!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:55

Ik ga met Silvana mee. Ze loopt opzich wel ontspannen, maar ze zet haar achterhand er niet goed onder, waardoor ze bijna haar hele gewicht op de voorhand draagt.

Je kan dit denk ik oplossen door haar meer voorwaarts te laten lopen en van voor meer tegen te houden. Dit kan je doen door haar aan een elastiek of aan touwtjes te zetten en verder aan 1 lijn, wel met een longeerzweep. Of met een dubbele longe zoals je nu doet, maar dan in 1 hand vast houden (vergt oefening) en in de andere hand een longeerzweep.

Ik heb geen geluid op de pc, maar elk paard loopt meer voorwaarts als je jezelf naar de achterhand verplaatst en minder voorwaarts als je je naar de voorhand verplaatst. Je paard kan omdraaien als je vóór het oog komt te staan.

Met de longeerzweep kan je hetzelfde effect bereiken door hem omhoog te heffen voor meer voorwaars of omlaag voor minder voorwaarts. Zorg er wel voor dat je paardje is ingesloten door de longeerlijn en de longeerzweep. De laatste moet altijd naar de achterhad gericht zijn en niet achter je aan op de grond meeslepend en dergelijke.

Belonen met stem is ook heel goed, niet brrraaf, want dat lijkt op drrraf, of prrrt, maar bijvoorbeeld "mooi" of "goedzo". Als ze haar werk goed heeft gedaan, kan je haar belonen door haar gelijk rustiger te laten lopen aan 1 longe. Moet ze in een moeilijke houding langer doorlopen, heb je kans dat ze het werk erg vervelend gaat vinden namelijk en er de volgende keer tegen gaat "vechten".

Ik denk ook dat je paardje een beetje stijf in de nek en de rug is. Probeer zelf haar hoofd eens richting haar buik te draaien. Zet ze snel een pas opzij, dan is ze behoorlijk stijf. Kan ze bijna met haar neus haar buik aanraken, dan is ze het niet. Doe dit aan beide zijden. Vóór het longeren is ze altijd wat stijver als na het longeren als het goed is.

Misschien dat je kan informeren naar het longeren volgens Lammert Haanstra...

Groetjes Dianne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:21

Een hele goede uitleg vanTeuntje.Zelf zou ik ze iets minder diep laten lopen.ik heb van mijn instructrice geleerd ,eerst een actief paard en dan pas naar beneden.Dat bij zetten is heel goed als haar achterhand actief is,maar in dit geval zou ik haar eerst wakker maken en dan pas bij gaan zetten.
Voor spieren in haar achterhand en een goed acterhand gebruik heb ik heel veel overgangen gemaakt aan de longe en onder zadel.Stap ,draf.weer een paar stappen draf en dan weer een paar stappen stap.zo krijg je een wakker en actief paard op de achterhand.zo heb ik het geleerd teminste.En de mijne heeft een kont van hier tot yesterday , dus zal het wel werken

iknicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:19

Ik vind dat ze ontspannen loopt maar ze moet met wat meer tempo lopen, dan komt ze ook met haar achterhand eronder. En wat al gezegd werd, als jij draf zegt dat ze blijft draven, en als jij hoo zegt dat ze dan pas terug komt.
Succes dr mee

Laska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 20:22

Ik heb vandaag de tips opgevolgd, het ging harstikke goed!!( Ik ben zó blij met bokt...)

Ze liep veel beter, ik heb de longeer lijnen beter aangepakt, een steeds een licht contact gehouden. Nu liep ze naar mijn mening veel beter verdeeld over haar benen. Ook kwam ze ,nadat ik haar had gelongeerd, tijdens het ( erop) uitstappen al wat meer naar beneden.

Ik denk maar zo, goed oefenen en het komt vast wel goed! En ook dat je maar plezier in het rijden blijft houden he

Ik had wel nog 1 vraagje, de 1e rondjes op haar stappen deed ze steeds haar hoofd heel hoog, terwijl ik er écht goed op lette of ik goed mee was in haar beweging en niet trok etc. Toen heb ik gewoon mijn teugels op maat gehouden ( niet eruit laten trekken) en been gegeven, toen was het over.
Is dit een goede manier?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:15

Ik zou m hoger instellen met de touwtjes en altijd met een zweep longeren (ik kan niet goed zien of je die vast hebt) meer van achter naar voren drijven met de zweep en voor opvangen en hoger instellen.
Als je m voor hoger hebt kan ze achter ook beter ondertreden, nu loopt ze met haar voorbenen haar achterbenen in de weg, die kunnen niet ver genoeg worden ondergeplaatst en daarom kan ze haar rug ook niet genoeg loslaten.
Je paard is zeker ontspannen, maar niet los door het lijf.

Ow ja als ze haar hoofd omhoog doet in de stap hoef je idd niet gelijk de teugels te laten vieren. Het is gewoon een manier van onttrekken. Zoals je het opgelost lijkt mij een goede manier. als ze eens en keer tegensputtert wil niet zeggen dat jij het fout doet. Ze probeert gewoon een beetje onder het werk uit te komen.