[AR] hoe oud beginnen met mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jimmy_love

[AR] hoe oud beginnen met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 17:14

ik heb een verzorgshet en we(de eigenaar en ik) willen hem voor dekar zetten, maar op welke leeftijd kan dat? hij is nu 2 jaar en 7 maanden dus kan dat nu al? ik heb ergens gehoord dat het al kan op 2 1/2 jarige leeftijd is dat waar? alvast bedankt!!

Allejandro

Re: hoe oud beginnen met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:41

Op 2,5 jarige leeftijd kan je em best es een paar keer voor een kar zetten ja, maar niet meteen elke dag urenlang.

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:41

Wij hebben een merrie van 2.5 en die loopt nu voor de kar. Je kan 2.5 jarige makkelijk voor de kar zetten, maar er zijn verschillende meningen over. Gewoon rustig aan alles doen en dan kan het makkelijk

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 12:01

Hangt in mijn ogen af van de last (het gewicht) dat getrokken moet worden en de volwassenheid van het paard/pony.

Ik heb er nu een van 2 jaar en 9 maanden en daar ga ik nu een beetje mee beginnen. Dwz, hij kent de basis dingen zoals netjes meelopen aan het halster, poetsen voetjes geven, trailer etc etc. Qua mennen moet ik dus nog helemaal beginnen. Voorzichtig longeren, wennen aan het tuig, etc.
Dat houdt dus in dat hij dit voorjaar voor het eerst voor de wagen gaat. Dan is hij 3. Ik vind dat een fijne leeftijd. Dan doen we dat eerste jaar lekker kalm aan. Kleine lichte ritjes en dan met 4 jaar pas een beetje aan het werk.

Ik persoonlijk heb er wat moete mee dat alles zo jong moet en dat mensen niet het geduld op kunnen brengen om te wachten tot hun paard in ieder geval een beetje uitgegroeid is.
Pas met 5 jaar worden de paarden/ponies echt sterk en je investeert in de levensduur van je paard door in het begin niet zoveel haast te hebben. Dit even ter zijde....

_Cindy

Re: [AR] hoe oud beginnen met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:59

Het belangrijkste is ook wel dat je je paard niet in ene voor de kar zet. Daarvoor heb je zeker een half jaar trainen, dus zorger dat hij netjes meeloopt (maar dat kan hij waarschijnlijk al lang al) dan beginnen met aan de lange teugel lopen, longeren, aan het tuig wennen etc. Beter daar iets meer tijd voor nemen, dan in ene overhaasten en meteen voor de kar zetten.

BabsieJana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:22

indd linny2;)

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:13

Als je rustig aan doet moet het wel gaan. Je begint toch eerst met tuig opdoen,erachter lopen, slepen etc. Voor ze echt voor de kar staat ben je zowiezo een paar maanden verder. Ik ben met mijn shet ook begonnen toen ze 2,5 was. Pas toen ze 4 was is ze echt gaan werken (langere ritten voor de kar).

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:46

Wij beginnen ook altijd met een 2.5 jarige om die voor de kar te zetten.
Meestal doen we wel eerder het tuig aan enzo... Als ze 3 zijn dan gaan ze pas echt aan het werk... en officieel mogen ze dan ook al dressuurwedstrijden doen.
Wij hebben nu 2 van 2,5 voor de kar lopen... spelenderwijs, niet langer dan een half uur. En volgend jaar wil mijn moeder met eentje B dressuurwedstrijden gaan doen. Nog geen vaardigheid. Dus je kunt al rustig met je pony aan de gang gaan.