[AR] (LO) Hoe vaak per week max. longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

(LO) Hoe vaak per week max. longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 09:04

Hoe vaak mag je je paard maximaal longeren? Ik hoor daar zoveel verschillende verhalen over

Anoniem

Re: (LO) Hoe vaak per week max. longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:08

Het is nogal een eenzijdige belasting, dus niet te vaak en niet te lang. Alle dagen longeren zou voor het paard ook saai zijn denk ik. Ik doe het niet vaker dan 2 x in de week, maar meestal 1 keer.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:18

ik ben het eens met [***] omdat het nogal eenzijdig is. Ik doe het ook 1 of 2 keer in de week, meestal 1 keer.

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:30

Longeren is totaal nutteloos, handig om stem commando"s aan te leren enzo, het is een goede basis, maar daarna is het overbodig eenzijdig en saai.
Heel af en toe pak ik het nog op, maar dan zonder lijnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:33

Dat is wel heel kortzichtig, longeren is heel goed om een paard sterker en leniger te maken, en je eigen oog en gevoel te oefenen.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:16

Mijn paard is nu behandeld met APS en wordt in het voorjaar na 5,5 jaar wachten toch nog ingereden maar Tayga moet als het even kan elke dag gelongeerd worden om haar sterker te krijgen. En dat een aantal maanden!

Dus zolang het toch 'tijdelijk' is kun je volgens mij wel redelijk vaak longeren. Of je het zelf dan nog leuk vind ik een andere zaak, maar soms is het even niet anders.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 21:52

Ik denk dat ik 2 x verspreid over de week ga longeren bedankt voor de tips. Kan namelijk niet meer iedere dag rijden ivm gezondheid en dit lijkt mij wel een goede training. Dacht eerst aan om de dag te gaan longeren maar meende al eens vernomen te hebben dat dat niet goed is. Heb dat wel een keer tijdelijk moeten doen als vorm van therapie na boxrustperiode om spieren terug te kweken maar ben bang dat mijn ziekte niet tijdelijk is dus vandaar dat ik het even navroeg. Wil mijn paard niet kapotlongeren.

didigirl_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:39

hoi,
het ligt er natuurlijk wel aan hoe je longeert een hoofdstel in en daar je longeertouw aan vast maken en longeren maar heeft natuurlijk totaal geen zin leuk voor een keer maar daar heeft je paard niks aan. maar ga je te werk met dubbele longe, pasoa, of met de singel met de touwtjes en ga je daarmee doelgericht mee aan het werk kan het heel zinvol zijn daar wordt zn achter hand sterker van zn nek spier kan je er ook goed los mee maken. Ik longeer een paard soms wel drie keer per week de ene keer zet ik hem diep zodat het ontspanne is en de andere keer wordt ie op dressuurhouding ingesteld en geef ik hem een volledige training

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:04

JollyGood schreef:
Longeren is totaal nutteloos, handig om stem commando"s aan te leren enzo, het is een goede basis, maar daarna is het overbodig eenzijdig en saai.
Heel af en toe pak ik het nog op, maar dan zonder lijnen

dat vindt ik werkelijk nergens op slaan aangezien ik met me paard toch wel veel baad heb bij het longeren

We longeren Grace 2 soms 3 keer per week..

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 17:40

Als ik longeer longeer ik met touwtjes of pessoateugel. Soms laat ik ze los rennen in de longeercirkel maar dan kijkt ze heel erg naar buiten en dan is het eigenlijk meer rondslingeren dan longeren dus dat doe ik eigenlijk zelden.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:35

Toen mijn paard rugklachten had longeerde ik 6 7 dagen per week en dat 6 weken achter elkaar.
Het is ideaal om je paard onbelast te trainen.

Nu longeer ik 2x per week voor de afwisseling en rij ik 5 keer per week (gemiddeld)

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:22

Ik wissel af. Meestal longer ik 2 tot 3 keer per week omdat rijden m eniet altijd lukt vanwege gezondheid.

Ik wissel dan af, of alleen met halster en dan conditie trainen, of met dubbele lijn dresuuroefeningen doen, of balkjes en springen met cavalettis en tonnen.

Tot nu toe geeft mijn paardje niet aan dat hij het vervelend vindt, hij is altijd even geconcentreerd bezig.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:45

Ik Longeer Loran elke dag.
Dit omdat hij sinds kort niet meer links wil onder het zadel, en geen vertrouwen heeft in de ruiter ( ben eraf gevallen, en dat vond hij zo eng, dat iedereen op zijn rug zat, eraf moest). Dus ik longeer elke dag, soms 2x om hem de hulpen aan te leren, en om zijn achterhand eronder te krijgen ( Loran is een draver, vandaar).
Momenteel heeft hij een blokkade, en mag ik voorlopig niet longeren.
Ik Longeer elke dag met bijzet.
Zodat hij makkelijker wordt in de hand, en dat hij zijn rug leert te gebruiken.
Ik merk niet aan mijn paard dat hij het vervelend vind.
Aangezien hij na het longeren, standaard los wordt gelaten in de bak, wat meneer geweldig vind.
Ik vind dat je tijdens longeren een band creert met je paard..

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:27

jah mijn pony's vinden het saai als je het te vaak doet, maar ik doe dan gewoon simpel aan het halster longeren, dus daar zal jhet ook wel aan liggen dan.
kussies

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:40

Ik longeer heel veel soms tijden elke dag soms 4 keer aangezien mijne onder het zadel vaak niet braaf is..En ze toch beweging moet hebben

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:44

ik doe het elke keer als ik ga rijden meestal elke dag eerder toen de wei droog was. is ze ff de energie kwijt

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:18

absoluut niet vaker dan 2 keer anders vind ik dat je ze ermee overlast maar ieder zijn eigen mening