[AR] [VD] leren buigen lukt niet ! tips/ hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

[VD] leren buigen lukt niet ! tips/ hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 16:25

Hallo, ik wil mijn opa's shetlandertje Steffie leren buigen, alleen het lukt voor geen ene meter.. Ik doe met een snoepje tussen haar benen, maar ze loopt gewoon naar achter of iets dergelijks, ook probeer ik haar een beetje naar beneden te ''trekken'' aan het halstertouw, naar tussen haar benen dus.. Wie heeft er tips.. Het lukt me echt niet!

ILOVETARO

Re: leren buigen lukt niet ! tips/ hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:26

ik heb precies hetzelfde probleem !! als je
meer weet pp me !

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 17:23

haha ik zal je op de hoogte houden gelukkig ben ik niet de enige zie zooooveel mensen waarvan hun paardjes zoo mooi buigen haha

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:43

Hmm heel veel verstand van vd heb ik niet.. Daarom doe ik het ook niet!

Vrijheidsdressuur,
Dressuur: je leert je paard wat
Vrijheid: Je paard doet het uit eigen wil.

Dus het is echt wat anders dan je paard met snoepjes 'lokken' of aan het halster 'trekken'..

Het staat heel goed uitgelegd op www.pink-horizon.nl (sorry dat ik je site even 'jat') Je moet alles dus echt goed stap voor stap doen en niet zomaar beginnen hoewel je niet echt precies weet (ook al denk je van wel) waar je aan begint.

Als je weet waar je mee bezig bent, alles stap voor stap (dus echt bij het begin beginnen en alle stapjes doen) doet heb je veeel meer kans dat het lukt, je pony het leuk vind en niet bijv gaat bijten door alle snoepjes, etc.

Dat dan toch liever, al kost het wel een stuk meer moeite. Heel veel mensen beginnen zomaar.. Heb ik ook eerst weleens geprobeerd, dat ga ik liever niet nog een keer doen, het lukt namelijk niet. Het kan dat je later ergens tegen aanloopt als je zo begin, hoeft niet. Bij jou is dat dus nu al..

enoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:27

je moet het je paard wel leren door snoepjes hoor..(door beloningen sorry, maar ik ben het niet met je eens!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:02

Het moet niet zo zijn dat je paard alleen buigt omdat hij een snoepje wil. Dan krijg je een enorm vals happerig paard.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 07:50

Ja, tuurlijk het moet ook vrijheids dressuurblijven. Maar ik heb zelf ook gelezen en geleerd dat je een snoepje tussen zijn benen moet doen enz. Waarom zou een paard anders buigen? uiteindelijk zal hij toch altijd hopend op een snoepje buigen

Amable

Re: [VD] leren buigen lukt niet ! tips/ hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:50

Allereerst moet je paard de basis kennen en dat is oa stil staan op commando. Da's al erg handig voor de buiging want dan voorkom je dat hij achteruit wandelt. Ten tweede begin jij waarschijnlijk met je target (in dit geval het snoep) veel te diep en te ver naar achteren te houden. Overigens een target kan dus ook iets zijn wat hij op commando heeft leren aanraken, zoals het handvat van je zweep. Je houdt je target eerst terhoogte van zijn borst en rustig aan ga je steeds verder naar beneden. Hij moet het bijv tussen zijn koten aanpakken voordat je hem uberhaupt vraagt om werkelijk te buigen. Een keer links en rechts van hem houden, naast zijn schouder werkt ook om hem duidelijk te maken dat hij zijn hals moet buigen en er niet achteraan moet lopen. Als hij de target tussen de koten aanraakt dan kan je rustig aan je target wat verder naar achteren halen. Maar nooit te ver in 1x, als je paard ineens te diep buigt kan hij zijn buikvlies scheuren en dat gebeurt vast niet zomaar, maar hij kan dus ook spieren verrekken enzo omdat het een niet getrainde houding is. De uiteindelijke positie tijdens een correcte buiging daar mag echt wel een aantal weken op getraind worden. Hij moet uiteindelijk zijn gewicht naar achteren verplaatsen en zijn voorbenen gestrekt houden. Succes ermee!

Elamor

Re: [VD] leren buigen lukt niet ! tips/ hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:30

pb me maar

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 00:23

Ik heb het van de week met mijn paard voor het eerst geprobeerd!
De andere dingen doet hij wel goed zoals blijven staan op commando enzo.
Alleen is mijn paard met het buigen te lomp. Hij doet zijn hoofd een stukje naar beneden en kijkt me dan zo aan van... he wat wil je nou van mij voor dat snoepje doe ik het echt niet en doet zijn hoofd niet meer naar beneden (ja hij is koppig) terwijl hij normaal niet anders wil dan eten????
Vrees dat hij net zo lui is als mij....

*editje ik had er nog wat spelfouten in staan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:04

Als je paard de link tussen stilstaan en het hoofd naar achteren doen neit begrijpt, kun je in het begin de target/het voer ook via zijn borst naar achteren laten bewegen. Op die manier komt je paard minder snel op het idee om achteruit te stappen en leert hij eerder dat zijn hoofd tussen zijn benen door past. In feite doe je niets anders dan wanneer je je paard het voer boven de grond naar achteren tussen de benen laat gaan: Nu houd je je target eerst direct onder de neus. Raakt je paard dit aan, dan beloon je. Vervolgens hou je hem onder de kin en dan laat je hem centimeter voor centimeter verder naar achteren bewegen richting de borst waarvoor je steeds weer beloont. Dan laat je de target op de borst aanraken. Dan onder de borst. Dan onder de borst tussen de voorbenen, dan achter de voorbenen en vervolgens achter de voorbenen steeds verder omlaag totdat je de target achter de voorbenen op de grond aan kunt bieden. Je paard leert zo dat hij zijn hoofd tussen zijn benen door kan brengen en nu is het alleen nog een kwestie van trainen om een goede, diepe buiging te krijgen.

Veel succes!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:06

Ik gebruik ook geen voer hoor. Ik gebruik mn zweep. Hij moet met zn neus het handvat van de zweep aanraken en dan krijgt hij pas een snoepje. We hebben het pas een paar keer geoefend en zijn al een heel eind. Neem anders een keer les.