[AR] veilige broekriemensluiting

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[AR] veilige broekriemensluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:08

Ha menners,

Ik heb mijn tuig zo ingericht dat het veiligheid ten top is, zeg maar.
Safety-lichtogen, strengogen die het leer niet laten slijten, marathon/snelsluithaken aan de zweng,haakje bij de rugriem die dat weer aan de schoft verbind, een zeer scherp mes op zak, langzaam verkeerdriehoek, enorm lelijk maar 't mot!

Maar heeft er iemand hier een idee voor de broekriemen? Die bind je nog steeds, gewoon, aan de kar. Is daar ook niets op te bedenken dat het sneller los kan in het geval dat??

Uiteraard zijn deze hulpmiddeltjes ook heel handig met het 'gewone' in- en uitspannen, aangezien ik, denk ik, het meest brave dier voor de wagen heb, zou zonder leidsels kunnen rijden b.w.s.

Dus heeft iemand hier een oplossing voor bedacht, en zoja, hoe zit het eruit?

malle_pietje

Re: [AR] veilige broekriemensluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:13

Ik weet natuurlijk niet hoe lang je broekriemen zijn maar je zou de zelfde sluitingen kunnen nemen als voor de strengen en dan de riemen op maat maken en zo aan het oog van je lamoen hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:17

je bedoelt de snelsluithaken?
broekriemen zijn nogal lang, dus broekriemen gewoon op de zelfde maat, haak om de lus en vasthaken.. T'is een idee, vind die haken alleen zo enorm groot, en dan de hele tijd dat kleng-kleng van die haak tegen het lamoen...
maar het is te proberen...

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:22

broekriemen zijn niet zo stevig dus die snijd je gewoon door als er paniek is.

malle_pietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:25

Bitch schreef:
je bedoelt de snelsluithaken?
broekriemen zijn nogal lang, dus broekriemen gewoon op de zelfde maat, haak om de lus en vasthaken.. T'is een idee, vind die haken alleen zo enorm groot, en dan de hele tijd dat kleng-kleng van die haak tegen het lamoen...
maar het is te proberen...

Je kan ze ook aan de broek hangen de hoor je geen kleng-kleng denk ik en je kan de riemen nog om het lamoen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:29

ja, is ook een idee! maar, dan ben je nog iedere x bezig met die broekriemen vast te doen... ik wil graag efficient en snel...
Maar ik ga dit zeker proberen, als ik heb gekard, zal ik even de conclusie neertypen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:47

Door de broek met een snelsluiting aan de schoft vast te maken kan je alsnog bij paniek snel uitspannen.
Bijkomend voordeel: als het paard ligt kan je altijd bij de schoft, maar vaak kan je de broekriemen niet bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:29

@Ilindra, ik heb al idd een haakje aan de rugriem, dus indirect aan de broek.
Ik ben gewoon op zoek naar makkelijk en snel vbw het in- en uitspannen. Ik vind het gespjesverhaal in de ruitersport zo enorm vermoeiende en achterhaald. In elke sport wordt erg gewerkt met snelsluitingen, superclipjes en andere handige hulpmiddeltjes, dus waarom in de paardensport niet?

Maar, enfin, ik ga de optie snelsluithaak proberen!

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:31

Je kunt ook snelsluitingen krijgen die een slag kleiner zijn dan die voor de strengen, ik heb ze ook, werkt prima. 't Rammelt alleen wel een beetje ja....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:17

ja, ik heb ze gezien, alleen, die dingen zijn nogal prijzig. Nu heb ik vorig jaar een nieuwe wagen gekocht, waar een 2-spanboom bij zit en dus ook 2 zwengen met 4 van die haken. Ik had al 2 haken, dus heb nu 3 paar haken waarvan ik er 1 gebruik. Vind het dus een beetje zonde om van die kleintjes te gaan kopen, terwijl ik dus nog grote heb liggen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:26

zo veel werk is het vastmaken van een gespje toch niet?
daarbij wisselen de meeste paarden nog al wat in gewicht door het jaar heen waardoor het zomaar kan dat je broek een gaatje losser of strakker moet.
Ook de meeste strengen worden ietsje langer als je ze een tijdje gebruikt dus moet je daar je broek weer op aanpassen. Daarbij is het wel een extra controle die je elke keer uitvoert als je de broek vast maakt en die heb je met zo'n snelsluiting niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 09:13

je kan ook een zelfde sluiting erop doen als bij die safety lichtogen, je zal hem altijd nog vast moeten maken...

en als je maar met 1 paard rijd, dan weet je toch ongeveer wel waar hij moet zitten neem ik aan, dan is dat zo gebeurt. al moet je telkens bij een ander paard kijken hoe strak hij moet zitten zou het een ander verhaal zijn..

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:53

Ehm, jullie maken de broek dus iedere keer helemaal los van het schoftje?
Ik laat dat aan elkaar zitten, maar heb het ook maar op 1 paard zitten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:28

als je nu rond de lamoen waar die gespen zouden tegen kletsen een stukje schuimrubber of stof oid bindt?
in dezelfde kleur als de lamoen, in het kletsen al heel wat vermindert, ne het vlat niet op.
wij laten de broek ook aan het schoftje zitten, behalve als ik het schoftje gebruik om te longeren.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:28

Ik heb ook die kleine panieksluitingen sinds gister gebruikt voor de broek. Ik vond het ideaal. Wel heel vaak gecontroleerd of alles goed zat. Ik vond het getik niet storend, eerlijk gezegd niet gemerkt, maar ik lette er ook niet op. Nadeel is idd de prijs. Ik heb eerst voor de strengen die grote gekocht en een maand later de kleine voor 19 euro per stuk.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:12

Seksueel getinte opmerkingen zijn niet toegestaan. Die heb ik dus ook verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:32

Sjoert schreef:
Seksueel getinte opmerkingen zijn niet toegestaan. Die heb ik dus ook verwijderd.

Maar oke, ik dus mijn pony nog steeds niet voor de wagen gezet...maar als ik de reacties hier zo lees zijn de snelsluithaken dus wel een optie!
Iemand nog interesse in grote snelsluithaken, 2 stuks?

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:36

Bitch schreef:

Misschien kun je ze op marktplaats zetten? Beetje onder de divozaprijs gaan zitten, kun je ze zo verkopen volgens mij. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:05

Spetter schreef:
Bitch schreef:

Misschien kun je ze op marktplaats zetten? Beetje onder de divozaprijs gaan zitten, kun je ze zo verkopen volgens mij. Succes!

bij divoza kostten ze nieuw €58, wat een geld he.. die kleintjes kosten dus € 19? Mmm, wat zal ik vragen € 30? ze zijn nog wel heel nieuw...

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:15

Vind ik een mooie prijs hoor voor 2 he. Ik heb ze voor 19 euro per stuk, de grote en de kleine ook. Dus totaal 4 keer 19 euro