[AR] (AR) Vraagje aan de mensen met een 2-wieler!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

biewie

(AR) Vraagje aan de mensen met een 2-wieler!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 16:37

Ik heb een hele leuke 2-wieler voor mijn pony. Ik heb er nog niet vaak mee gereden omdat hij helemaal opgeknapt is, maar nu vraag ik me iets af.

In principe moet je natuurlijk zorgen dat het gewicht op de wielen rust, maar toch houd ik dat er nog wel gewicht op de rug/schoft ligt. Ik denk dat je daar niet aan ontkomt maar wat is nu normaal?? Hebben alle 2-wielers dat? Je moet natuurlijk ook niet hebben dat als je gaat zitten de wagen naar achter kiept...maar is er een richtlijn voor?

Dennis

Re: (AR) Vraagje aan de mensen met een 2-wieler!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:42

Als er niet een beetje gewicht op het schoftje leunt klappert hij bij beweging van je pony of kiepert achterover.
Hij moet dus een tikkeltje(maar uiteraard niet te veel) op het schoftje leunen.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 16:58

Hij mag inderdaad niet achterover kieperen, en voor m'n idee hangt het wel aardig maar ik denk dat ik een keer op de weegschaal ga staan terwijl ik dan de bomen op de goede hoogte houd. Dan weet ik hoeveel kilo er op z'n schoft drukt. Of is dat een erg gek idee???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:00

Van een goede 2wieler kun je het bakje naar voren en naar achteren verstellen zodat hij altijd in evenwicht hangt.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 17:01

Maar ook dan blijf je gewicht op de schoft houden, en daarvan vroeg ik me af wat 'normaal' is.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 20:30

Ik heb het gewogen en het is 'maar' 8 kilo. Dat lijkt me wel in orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:43

Een schoftje van een tuig voor een 2 wieler is ook breder dan een schoftje voor een 4 wielige wagen.
Op deze manier wordt de druk beter verdeeld.
Afbeelding
Onze 2 wielige tandemkar met het achtertuig van het tandem.
Hier kun je redelijk zien dat het schoftje breder is dan een "normaal" schoftje.

betweetertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:55

ieder schoftje met lichtogen zijn geschikt voor 2 wielers brancardbeugels zijn voor 4 wielers
het is een vraag of iedereen zich wel een zgn. breder schoftje kan veroorloven anders kan het ook met een ander schoftje met lichtogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:07

[quote="betweetertje"]
het is een vraag of iedereen zich wel een zgn. breder schoftje kan veroorloven /quote]

Tja, of je het kan veroorloven is voor mij geen vraag hoor
Ik geef alleen maar aan dat er speciale 2 wielerschoftjes bestaan, niet meer en niet minder.
Wat je daar mee doet moet je vervolgens geheel zelf weten........

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 10:35

Ik vind het wel een goede tip, dankjewel. Ik rijd nu met een schotbontje eronder. Ik moet in de praktijk even ervaren hoe alles blijft zitten. Wel een prachtige foto trouwens!

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 20:10

Ilindra, hoe kan het dat je wagen niet achterover kiept met iemand achterop? De bomen komen dan toch omhoog aan de voorkant, of heb je daar nog een extra bevestiging? Bij mij hangen ze 'los' in de ogen, en is er dus ruimte om een beetje te kiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:23

Het bakje van deze kar staat op rails en kan door de groom naar voren en naar achteren gedraaid worden dmv een "slinger" aan de achetrzijde van de kar.
Op deze manier kun je de kar dus altijd in evenwicht stellen.
Zit ik er alleen op gaat het bakje meer naar achteren en staat er oemand achterop gaat het bakje meer naar voren.
Een groom achterop een 2 wieler is ideaal omdat die heel snel het evenwicht kan regelen dmv zijn gewicht.
Ga je bijv. heuvelaf gaat hij iets naar achteren hangen.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 08:19

Ik snap het. En dat kan dus helaas niet bij de mijne, en het is dus een kwestie van uitdokteren hoe hij het beste hangt.
Dankje.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:18

betweetertje schreef:
ieder schoftje met lichtogen zijn geschikt voor 2 wielers brancardbeugels zijn voor 4 wielers
het is een vraag of iedereen zich wel een zgn. breder schoftje kan veroorloven anders kan het ook met een ander schoftje met lichtogen

Dat is dus helemaal niet zo. Tegenwoordig zie je erg veel schoftjes met lichtogen voor een 4-wieler in de handel. Ieder schoftje met een doorlopende losse riem waaraan de lichtogen zitten is geschikt voor een 2-wieler. De meeste schoftjes die je tegenwoordig ziet hebben een vaste riem en lichtogen.