De beste NH boeken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

De beste NH boeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 19:02

Ik ben wel benieuwd welke boeken jullie hebben over NH, of gelezen hebben, en welke je daarvan de beste vond

Lees namelijk erg graag over paarden, en dit is natuurlijk een super onderwerp Heb er al enkele in de kast en vele gelezen, maar wat lezen de bokkers graag?

Achterom

Re: De beste NH boeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:02

Ik heb het boek natuurlijk paardrijden van Hempfling gelezen, de boekjes van parelli level 1 en freestyle training fase 2 van Emiel Voest. Oh ja, en het boek van Johan Miesen (gratis vanaf zijn site).
Wat ik het beste vind weet ik eigenlijk niet. Het zijn heel verschillende boeken, allemaal op hun manier weer goed...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:43

ah het boek over natuurlijk bekappen van frans en ilona en ook die van strasser heb ik gelezen.

Hempfling schrijft vreselijk, ik heb zijn boek jemig die man zwetst vier pagina's vol om iets simpels te vertellen. Kom er amper doorheen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:54

Emiel Voest, Hempfling, het boek van Inge Teblick en "wat beweegt de ruiter" van Anne Muller.
oh ja, het boek van Frans en Ilona ook natuurlijk

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:38

Ik ben ook wel erg benieuwd want wil mijn boekenkast weer wat bij gaan vullen .
Ik heb gehoor dat de boeken van Mark Rashid erg goed zijn. Je kan ook eens gewoon bij Bol.com naar natural horsemanship zoeken en dan kijken welk boek goede reacties heeft.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:41

Mark Rashid - Considering the horse, was ik nog vergeten
Wel een leuk boek, maar 'k vind het niet echt een eyeopener, leest wel heel gemakkelijk weg. Eigenlijk meer een verhalenboek en als je je al een beetje verdiept hebt in NH liggen veel dingen wel voor de hand wat mij betreft.
Het boek "wat beweegt de ruiter" vind ik echt top. Eigenlijk niet specifiek NH maar een boek wat iedere ruiter moet hebben gelezen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:22

Ik heb heel veel aan de boeken van Nathalie Penquitt gehad, om paarden in te rijden.
Dit deed ik naast de info van Voest.

Momenteel leren we Parelli , ook heel erg leuk en een zeer welkome aanvulling op Voest. Daar liep ik toch wat in vast.

Op hoeven gebied heb ik dat gruwelijke boek van Rob v Nassau, vol vieze plaatjes. Hij houdt er een wonderbaarlijke natuurlijke manier op na! Zo promoot hij buiten lopen en veel beweging!
Verder het boek van Pete Ramey, over bekappen.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:29

mark rashid: horses never lie. Zijn beste boek! (vind ik)

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 11:26

Tja... ik heb een boeken tic !

Hier een kleine selectie van mijn boekenkast:
* Natural Horsemenship - Pat Parelli
* Persoonlijkheid van uw paard - Linda Tellington-Jones
* Communiceren met dieren - Carol Gurney
* De man die naar paarden luistert - Monty Roberts
* Basisrijkunst. Wat beweegt de ruiter? - Anne Muller
* Verlichte rijkunst - Heather Moffet
* Centered Riding 1 & 2 - Sally Swift
* Paarden persoonlijkheden - Hempfling
* Boeken van Richard Maxwell en Nathalie Penquitt

Daarnaast heb ik ook vele boeken over voeding (interessegebied van mij ):
* Voedingshandboek paarden - Ruth Bishop
* Wild health - Cindy Engel
* Heleboel studieboeken van mijn HAS-opleiding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:55

Verlichte rijkunst ligt bij mij ook regelmatig open. Maar vind het niet echt NH (ivm met het bitgebruik)
Kan het van Heather wel heel goed hebben trouwens, maar dat is omdat ik weet hoe ze rijdt en wat ze mensen vertelt over de pelham.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:29

Emiel Voest Freestyle training fase 1 en 2. (vond het eerste boek veel beter dan het tweede)
Boek van Mens en paard.
Monty Roberts de man die naar paarden luistert (ben tegen de join up maar vind het erg knap wat hij allemaal heeft bereikt)
En de boeken van Linda tellington Jones en Nathalie Penquit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:44

Arabesk schreef:
Hempfling schrijft vreselijk, ik heb zijn boek jemig die man zwetst vier pagina's vol om iets simpels te vertellen. Kom er amper doorheen.

Hahaha, daar vidn ik em dus ook totaal in terug. Hij banketstaaf veel en zegt bar weinig en hij zet mega simpele informatie om het makkelijk te maken maar even in megavage schema's die echt nergens op slaan. Ik vdin Hempfling echt een lachertje. HIj zal best iets met paarden hebben hoor en sommige dingen die hij zegt begrijp ik ook wel. De basisboodschap is egwoon dat je je erg bewust moet zijn van je iegen lichaamstaal en emotionele gesteldheid rondom je paard en dat er best diepere vromen van communicatie kunnen ontstaan tussen jouw lichaamstaal en dat van je paard, maar dat gezever eromheen van paarden di alleen maar dneken aan de wind in het oosten en maanlicht.... misselijkmakend. Oh ja en dan zijn veruit de meeste paarden enit eens geschikt om te rijden...

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 18:12

Dan denk ik dat ik maar geen boeken van Hempfling ga kopen want ik heb een vreselijek hekel aan mensen die overal omheen l*llen

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:39

Wat ik wel goede boeken vind zijn:

Grondwerk boek van Inge Teblick
Alle 4 de boeken van Mark Rashid
De boeken van Klaus Hempling
True horsemanship through feel
De waarheid over paarden
naturalhorsemanship van Pat Parelli
Horse follow closely

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 04:50

Kinke schreef:
Verlichte rijkunst ligt bij mij ook regelmatig open. Maar vind het niet echt NH (ivm met het bitgebruik)
Kan het van Heather wel heel goed hebben trouwens, maar dat is omdat ik weet hoe ze rijdt en wat ze mensen vertelt over de pelham.

even voor de geinteresseerden:

NH wil niet zeggen dat bitloos rijden het einddoel moet zijn. er word in het begin bitloos gewerkt maar later gewoon met bit gereden. OOK PARELLI DOET DAT.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:50

En ook voest doet dat, Hempfling ook...

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 11:28

Jossie schreef:
Tja... ik heb een boeken tic !

Hier een kleine selectie van mijn boekenkast:
* Natural Horsemenship - Pat Parelli
* Persoonlijkheid van uw paard - Linda Tellington-Jones
* Communiceren met dieren - Carol Gurney
* De man die naar paarden luistert - Monty Roberts
* Basisrijkunst. Wat beweegt de ruiter? - Anne Muller
* Verlichte rijkunst - Heather Moffet
* Centered Riding 1 & 2 - Sally Swift
* Paarden persoonlijkheden - Hempfling
* Boeken van Richard Maxwell en Nathalie Penquitt

Daarnaast heb ik ook vele boeken over voeding (interessegebied van mij ):
* Voedingshandboek paarden - Ruth Bishop
* Wild health - Cindy Engel
* Heleboel studieboeken van mijn HAS-opleiding

Hoi Jossie

Even een vraagje:
Dat boek van Linda Tellingjones over de persoonlijkheid van je paard. Is dat het karakteranalyse boek? Heb jij hem in het Nederlands en waar heb je die dan vandaan?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:55

Ik vind het boek van Monthy Roberts heel mooi, de man die naar paarden luisterd.
Ik vind het meer een leesboek dan een 'doeboek' (zoals van Emiel voest enzo) Het is het eerste boek wat ik gelezen heb over NH en daardoor ben ik heel anders naar de omgang met paarden gaan kijken.
Eerst vond ik NH onzin, maar door dat boek niet meer.

Verder heb ik het boek van natuurlijk bekappen en van Hempflink. Dat laatste boek vind ik niet zo super.

Ik heb ook nog een heel leuk boek over paardenmassage, maar dat is niet echt 'natural'

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:18

Tsja, maar wat is dan eigenlijk natural? Moet je daar nou een methode voor volgen?
Volgens mij mis je dan de essentie als je alles volgens een bepaalde methode of volgens bepaalde regels wilt doen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:21

Ik vind 'natural' dat je omgaat met je paard vanuit zijn natuurlijke gedrag. Of je daat nu een methode voor volgt of niet, dat maakt denk ik niet uit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:00

jackie schreef:

NH wil niet zeggen dat bitloos rijden het einddoel moet zijn. er word in het begin bitloos gewerkt maar later gewoon met bit gereden. OOK PARELLI DOET DAT.

'k weet het Jackie,
maar Heather is wel heeeel erg verliefd op de pelham

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:09

Mijn paardenbibliotheek bezet een drietal meters boekenplank. De meest informatieve zijn m.i.:

1. De Kikkuli-tekst: - vertaling plus toelichting v. Caracol
- wetenschappeljk experiment door Ann Nyland

2. Xenophon

3. 'L'Art' v. Gaspard de Saunier

4. Grondwerk v. Teblick

5. 1ste en laatste (4de) boek van Solinski over Freizeitreiten

- Een informatief boek in het algemeen is: Afbeelding

- Het tijdschrift Freizeit im Sattel is zonder meer de moeite waard.

Voor míj is paardgericht rijden het dwangloos rijden, dus ook met dwangloze- of zonder optoming.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:59

Ik ben nu begonnen in het boek van Inge Teblick, grondwerk.
Heb net het eerste hoofdstuk uit dus die ga ik nu nog 3x lezen (ik hou info maar heel eventjes vast, moet het echt vaak lezen voor ik weet wat ik gelezen heb ) dus ik ben daar nog wel even in bezig maar wat ik er nu van heb gelezen is het erg goed bruikbaar voor alle viervoeters hier.
Boek van Monty heb ik ook, vond ik wat minder maar die moet ik ook weer eens gaan lezen want dat ben ik ook alweer kwijt

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:39

Kinke schreef:
jackie schreef:

'k weet het Jackie,
maar Heather is wel heeeel erg verliefd op de pelham

wat zegt Heather over de Pelham? overigens heb ik haar gezien op de clinic van Pete Ramey in Engeland. Ze was er met een van haar paarden. heb haar niet gesproken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:30

jackie schreef:
wat zegt Heather over de Pelham? overigens heb ik haar gezien op de clinic van Pete Ramey in Engeland. Ze was er met een van haar paarden. heb haar niet gesproken

Weet niet wat mevrowu Moffet zegt doch een pelham werkt als een westernbit als je de teugel in het onderste oog hangt en anders als een ongebroken trens.
Ideaal voor iemand met een lichte hand.
Met een tussenleertje werkt het niet coherent en zéér onduidelijk voor het paard.

Weleke teugelbevestiging je ook kiest echter, de korte bovenste hefboom geeft een signaal achter de oren en dat is erg duidelik voor het paard. Iets wat een trens niet heeft en een stang of een westernbit wel.
Het nadeel is dat het paard moet leren hiermee om te gaan omdat de richting van bit en druk achter het oor niet coherent zijn zoals bijvoorbeeld bij een bitlessbridle.