[AR] Mendurance? (men-endurance)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

whoopylover

[AR] Mendurance? (men-endurance)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 10:41

Hallo,
wie kan mij meer vertellen over mendurance?
Ik zou dit namelijk graag met mijn welshje willen doen omdat ik niet meer op hem kan rijden, en hij aangespannen helemaal het einde vindt.
Groetjes Manon

muildier

Re: [AR] Mendurance? (men-endurance)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:53

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:56

viewtopic.php?f=29&t=419402

Dit is een topic over endurance.
Verder is er volgens mij niet veel meer te vinden. Heb jou vraag namelijk ook al eens gesteld in een topic.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:57

Wat wil je weten? Zelf zijn wij op dit moment onze Welsh A aan het trainen voor de mendurance kootwijkerbroek 2006. Hij doet het tot zover erg goed. Vandaag wil ik hem op een echt lange afstand meenemen en kijken hoe hij zich daarop houdt.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 11:02

aha, bedankt voor je reactie.
Jammer dat er niet zoveel info is.
Ik hoop dat mendurance nog van de grond komt, in verschillende klasses (pony's paarden ed.)
Want ik las dat die Kootwijkerbroek (ofzo) heel zwaar was, en ik denk dan niet dat ik met mijn welsh-A er doorheen kom...

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 11:05

Faas schreef:
Wat wil je weten? Zelf zijn wij op dit moment onze Welsh A aan het trainen voor de mendurance kootwijkerbroek 2006. Hij doet het tot zover erg goed. Vandaag wil ik hem op een echt lange afstand meenemen en kijken hoe hij zich daarop houdt.

Cool!
Ik wil weten of er veel animo voor is enzo. Lijkt me wel leuk om met mijn pony zo'n mendurance te rijden, omdat hij aangespannen heel leuk vind.
Ik ben nu aan het kijken voor een 2wieler (een goeie) en wil dan daarmee vaak naar het bos/strand toe.
Nu rijd ik alleen maar op de weg, en dat vind hij ook saai worden.
Mag je dus met zo'n tweewieler een mendurance rijden?
Of moet je echt een "marathon" wagen hebben?
Want zelf zou ik zo'n kolosaal ding te groot vinden, en zou ik het liever met mijn tweewieler doen

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:17

heb je een pb gestuurd...

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:20

whoopylover schreef:
aha, bedankt voor je reactie.
Jammer dat er niet zoveel info is.
Ik hoop dat mendurance nog van de grond komt, in verschillende klasses (pony's paarden ed.)
Want ik las dat die Kootwijkerbroek (ofzo) heel zwaar was, en ik denk dan niet dat ik met mijn welsh-A er doorheen kom...

Ik heb ook een Welsh A. Daarbij komt dat ik ook wat forser gebouwd ben en er gaat nog een groom mee. Ik denk, nee ik weet, dat ik er wel met hem doorheen kom.

Laat je dus niet ontmoedigen. Ik heb al heel snel geleerd dat klein niet beteketn dat je geen grenzen kunt verleggen. Ik train met hartslagmeter. (zie mijn fototopic in horses at work) en hij heeft erg nette waarden. Vooral belangrijk is het herstel. Hogere waarden tijdens het rijden worden vanzelf lager, soms ook niet. Maar het herstel moet uiteindelijk snel gaan.

Verder moet je het als endurance zien. Dus de informatie kun je ook uit endurancetopics halen. Ik heb zelf ervaring met endurance dus ik heb wel een voorsprong maar vraag gerust. Iedereen zal je hier willne helpen.

Mijn advies: trainen en gewoon ervoor gaan!!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:21

whoopylover schreef:
Faas schreef:

Cool!
Ik wil weten of er veel animo voor is enzo. Lijkt me wel leuk om met mijn pony zo'n mendurance te rijden, omdat hij aangespannen heel leuk vind.
Ik ben nu aan het kijken voor een 2wieler (een goeie) en wil dan daarmee vaak naar het bos/strand toe.
Nu rijd ik alleen maar op de weg, en dat vind hij ook saai worden.
Mag je dus met zo'n tweewieler een mendurance rijden?
Of moet je echt een "marathon" wagen hebben?
Want zelf zou ik zo'n kolosaal ding te groot vinden, en zou ik het liever met mijn tweewieler doen

Wij hebben een concourswagentje. Speciaal ervoor aangeschaft. Voor zover ik weet mag je met alles rijden. Ik heb zelf ook geen marathonwagen. A te duur voor het feit dat ik begin en B het concourswagentje is lekker licht.

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:25

Op een artikel in de mensport staat ook een foto waarbij mensen volgens mij rijden met een sulky.
Mensport augustus 2005 nr.5

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:26

hoe lichter hoe beter volgens mij ze mogen max. 1x hun eigen gewicht trekken op zwaar terrein.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:29

Hoe lichter, hoe meer voordeel. Dat is absoluut waar. Maar vergis je niet in de kracht van een pony. Overigens heb ik gelukkig bij lange na zijn gewicht niet . Hij trekt het ook makkelijk. Zelfs heuvelop. Bovendien gebruik ik mijn gewicht als voordeel, ik kan hem namelijk extra trainen. Dat betekent dat hij zowel op afstand als kracht getraind wordt. Daarmee ben ik van plan ver te gaan nu ik na een aantal testritten weet wat hij in zijn mars heeft. Ik wil die dingen gebruiken om hem zodanig te trainen dat over een jaartje de afstand geen probleem meer is. Hij fris over de finish komt en fit 2 continue is.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:30

Whoopi, ik zou overigens een concourswagentje overwegen ipv een sulky. Vergis je niet op die lange ritten. Dan is een sulky niet altijd prettig. Bovendien moet je soms scherpe bochten, bobbels etc. Je komt alles tegen. Ons concourswagentje (zijn we al achter) kan heel veel hebben. En het is fijn dat je nog iets achterop kan binden. Dat biedt voordele op de lange afstand want je kan bv. water mee nemen zodat je hem op eigen momenten kan koelen. Tuurlijk heb je je grooms onderweg maar dit is net even dat beetje extra.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:33

Ik moet er niet aan denken dertig kilometer op een concourwagen te zitten, dan hou ik geen rug meer over.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 11:37

Afbeelding
Deze heb ik serieus op het oog om mee te gaan mennen, het is niet echt een sulky, zonder leuning (dan zou ik ook half dood gaan denk ik) maar een bankje, met leuning.
Ook heb ik onder het bankje de ruimte om zelf een soort tasje/zakje te maken, zodat ik idd dingen mee kan nemen. (ik was al voorbereid )

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:39

napie schreef:
Ik moet er niet aan denken dertig kilometer op een concourwagen te zitten, dan hou ik geen rug meer over.

Nou wij hebben het afgelopen weekend gedaan inclusief hobbels, bobbels, kuilen etc. Geen probleem. En ik heb een behoorlijk zwakke rug.

Wel zijn wij zelf heel creatief en maken het ons gewoon comfi. Dus het kan best zijn dat ons wagentje straks andere rugleuningen of iets dergelijks krijgt. MAar dat is ook endurance. Zelf creatief zijn.

Persoonlijk zou ik op zo'n marathonbok niet kunnen zitten. Ik denk dat het ook per persoon verschillend is. Ons wagentje is overigens super geveerd.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:39

whoopylover schreef:
Afbeelding
Deze heb ik serieus op het oog om mee te gaan mennen, het is niet echt een sulky, zonder leuning (dan zou ik ook half dood gaan denk ik) maar een bankje, met leuning.
Ook heb ik onder het bankje de ruimte om zelf een soort tasje/zakje te maken, zodat ik idd dingen mee kan nemen. (ik was al voorbereid )

Dit lijkt me inderdaad wel een hele mooie!!!

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:39

wat voor een wagen heb jij Faas?

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:54

whoopylover schreef:
Hallo,
wie kan mij meer vertellen over mendurance?
Ik zou dit namelijk graag met mijn welshje willen doen omdat ik niet meer op hem kan rijden, en hij aangespannen helemaal het einde vindt.
Groetjes Manon

Volgend jaar komt er zeer waarschijnlijk een serie mendurance wedstrijden. De kalender (endurance/mendurance) voor 2006 zal dan rond december/januari op de website van de KNHS Endurancevereniging worden geplaatst. De regels zullen iets langer op zich laten wachten.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:15

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:16

Arabendu schreef:

Volgend jaar komt er zeer waarschijnlijk een serie mendurance wedstrijden. De kalender (endurance/mendurance) voor 2006 zal dan rond december/januari op de website van de KNHS Endurancevereniging worden geplaatst. De regels zullen iets langer op zich laten wachten.

Hey dat is goed nieuws Barbara. Zijn er ook locaties bekend? Of meer waar de intentie heerst om er een te houden?

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 13:22

Dat is idd goed nieuws!!! zelfde vragen als Faas.

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:32

23 oktober www.peelrand.tk (reacreatie rit) Ga een kijkje nemen...
Eind van het jaar (december) wordt meer bekend over de wedstrijden in kootwijkerbroek

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 13:34

Aaargh 23 oktober heb ik mn wagentje nog niet
Ik denk dat ik m pas in jan. ofzo ga hebben, dus kan die rit nie mee doen

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:40

Faas, hoe train jij je pony?Waar begin je mee?Momenteel wandel ik om de dag een uur. Omdat ik nog geen wagentje heb en hij ook nog niet verkeerd mak is. Heb wel een schema gezien om te trainen in 13 weken start klaar maar ik bouw dat toch liever langzaam op.Bij mij in de buurt is weinig bos en op kort termijn beschik nog niet over mijn trailer rijbewijs. Kan ik voorlopig ook prima langs de weg oefenen en op landweggetjes?Ben heel erg benieuwd.