[AR] [AR]Paard 1e keer iets trekken, meteen grote kar? =\

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

[AR]Paard 1e keer iets trekken, meteen grote kar? =\

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 15:27

Hay,

Ik ken een paard en die heeft al een paar keer met tuig gelopen.
Maar nou ging het paard voor het eerst iets trekken.
En meteen een zware kar, hij kon het wel trekken, maar is dit wel goed?
Ik weet niet echt iets van het beleren voor de kar, wel het mennen zelf.
Maar meer ook niet.

Wie kan mij helpen?

xxx
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 06-10-05 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags toegevoegd

_Michelle_

Re: Paard 1e keer iets trekken, meteen grote kar? =\

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:31

Het zou niet mijn manier zijn om een paard dan meteen voor een wagen te zetten. Meestal word er eerst een autoband of een pallet ofzo gesleept zodat ze wennen dat er iets achter ze hangt. Daarna zou je iets zwaars op de pallet kunnen leggen zodat het paard went om meer te trekken. Als dat allemaal goed gaat zou ik hem voor een wagen zetten. Tuurlijk kan een paard een wagen wel trekken, dat is het niet, maar ik vind het beter om hem eerst te laten wennen dat ie iets moet trekken en er wat achter hem hangt.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:43

Ik zou hem ook eerst aan het trekken laten wennen door hem te laten slepen. De meeste paarden schrikken de eerste keer van de druk op het borsttuig. Achteruit lopen, omhoog komen of omdraaien is voor een autoband in de bak of wei niet zo erg maar voor de wagen kan het nogal vervelend zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:59

Je post staat hier niet zo handig, die hoort bij UHZ thuis. Daar zitten ook meer mendeskundigen. Heb al getemt.

De gebruikelijke volgorde is: tuig om leren, sturen in de lange lijnen aanleren, een keer 2 man aan de strengen laten hangen om aan het gewicht op de boeg te wennen, dan slepen (niet iedereen doet dat, en niet ieder paard vindt in de losse strengen staan fijn! Omdraaien voor een losse autoband die gesleept wordt kan voor drama's zorgen. Strengen onder de buik door, en tegen de achterbenen en dan maar rennen), en dan een 2-wieler. Als je paard achteruit gaat, kan je met een 2-wieler niet scharen en omslaan nl.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:04

Ibbel, daarom is het ook belangrijk dat je panieksluitingen aan de strengen hebt.
Wij laten ze juist slepen met strengen ook een keer tussen de benen door, dat dat niet voor paniek zorgt als het tijdens het rijden een keer gebeurd.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:50

Jeetje, wij doen het dus helemaal fout.
Paard leert aan de dubbele longe het stuur en de commando's. Als hij dat helemaal kent, tuig erop en daar een keer mee longeren.
Daarna gaat hij voor een 2-span paardenwagen van Kühnle...

Waarom die wagen? Omdat hij die wagen niet zomaar stuk krijgt als hij gaat meppen.

Waarom niet slepen? Wij zien er geen toevoeging in en het risico dat er iets gebeurd is vrij hoog en de gevolgen zijn dan niet te overzien.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:55

VMR -> UZ

Poenarie

Re: [AR]Paard 1e keer iets trekken, meteen grote kar? =\

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 18:24

Dat dacht ik dus ook, nou ligt het probleem niet dat ie naar achter slaat. Hij is heel rustig, gewoon heel relaxed beest.
Maar toch; het is wel zwaar zo een wagen.
Ik vond het al niet normaal, maar ik wil niet iets gaan zeggen waar ik niet zeker van weet dat ut 'fout' is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 18:36

Ik neem aan dat je niet meteen door mul zand en gras gaat rijden? Dan maakt het niet uit hoor.
Alleen met aanzetten even een duwtje meegeven, maar als een wagen eenmaal rolt hoeven ze er weinig aan te trekken.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 19:59

Ikzelf rijd niet hoor, hij gaat door gras, best hobbelig, maar niet extreem. Hij spant um voor de kar en gaat rijden.

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:34

Hoe wij het aan geleerd hebben:

* Tuig omdoen (paar keer)
* Achter het paard lopen: voorwaarts stap ect. zegen
* Band erachter: Laten slepen ook draf
* Tweewieler erachter: gewoon gaan mennen

Daarna kan je er een 4 wieler achter doen, maar je moet het aanleren met een 2 wieler: aller veiligste

Succes!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 01:13

Bij gaan gaan ze eerst aan de longe en dubbellonge en zodra ze de commando's ho en voorwaarts snappen dan voor de wagen. Ik test wel een keer de reaktie van druk op de borst (iemand aan de streng laten hangen) Ik wil niet weten wat er ook gebeurt als een paard er met een pallet vandoor gaat

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 08:10

Bij mij op stal worden de paarden allemaal beleerd door met tuig op aan de dubbel longe te gaan en daarna met de sleep.
Als ik soms de reaktie van sommige paarden ziet,ben ik blij als we ze eerst voor de sleep doen

Ik sta op een stal met allemaal proffs,waaronder Koos de Ronde,dus ik neem aan dat hun wel weten wat ze doen

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:06

Ik ben eerst aan de lange lijnen begonnen met commando's inbouwen.
Daarna aan het tuig laten wennen en daarna een band erachter gehangen.
Er heeft om precies te zijn maar 1 paniekmoment(je) geweest en dat waren de eerste stappen met de autoband erachter. Ze schrok zich kapot van het geluid van de slepende band.
Verder nooit 1 paniekmoment geweest. Een echt karrepaard !

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 16:08

Okay bedankt allemaal!
Dus ik kan zeggen dat het niet goed is om meteen een 4wielige zware kar erachter te doen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:14

Citaat:
Ik wil niet weten wat er ook gebeurt als een paard er met een pallet vandoor gaat

Ik weet dat helaas wel en was daardoor bijna mijn paard kwijt.

Citaat:
Ibbel, daarom is het ook belangrijk dat je panieksluitingen aan de strengen hebt.

Een paard wat ineens aan de kletter gaat maak je niet 1,2,3, los met paniek sluitingen. Bij mijn paard had het in iedergeval niks uitgemaakt.

Na deze ervaring laat ik het tegenwoordig doen en heb ik een hekel aan slepen.
Mijn fjord heb ik laten beleren en die is eigenlijk zo voor de marathon wagen gegaan.
Eigenlijk omdezelfde reden die sjonnie aangaf...ze slaan hem niet snel stuk en zullen er niet zo snel mee aan de haal gaan.

Nu is Fjordje braaf voor de marathon en kan ik een 2 wieler gebruiken

betweetertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:50

je hebt het over een zware kar els het gewicht in vehouding staat tot jouw paard is het geen probleem zet je echter bv een fjor voor een kar van 400kg dan is het onverstandig
dus kijk eerst eens naar de verhiudingen

betweetertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:50

sorry ik bedoel verhoudingen tik foutje

betweetertje

Re: [AR]Paard 1e keer iets trekken, meteen grote kar? =

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:51

sorry ik bedoel verhoudingen tik foutje

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:17

ArieLover schreef:
Okay bedankt allemaal!
Dus ik kan zeggen dat het niet goed is om meteen een 4wielige zware kar erachter te doen?

Nee.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:49

Mijn paardje is vorige week voor het eerst voor de wagen geweest. Als voorbereiding had ze eens een tuig om gehad en heb ik haar elke keer na het longeren aan de dubbele longe uitgestapt terwijl ik achter haar liep, zo kris kraas het weiland door. De eerste keer voor de wagen hebben we haar eerst met tuig op laten lopen in de bak, toen een stukje over straat en toen de kar er achter, een 4 wieler en ja, gewoon over straat door het dorp. Ik liep zelf naast haar hoofd mee en degene die haar beleerd liep er achter. Na een minuut of 5 is hij op de kar gaan zitten, ikzelf ben er de hele weg naast blijven lopen zodat ik snel in kon grijpen.

Vandaag is ze voor de 2e keer voor de wagen gegaan en zijn we een klein rondje gaan rijden. Deze keer waren we met zijn 3en, dus kon ik ook op de wagen meekijken terwijl iemand anders het 1e stuk meeliep. Ik denk dat dit voor haar de juiste methode was, van voorzichtig doen word ze achterdochtig, als je met vertrouwen en doortastend te werk gaat pikt ze het wel snel op...

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:10

laura2span schreef:
Wij laten ze juist slepen met strengen ook een keer tussen de benen door, dat dat niet voor paniek zorgt als het tijdens het rijden een keer gebeurd.

Helemaal mee eens Laura2span. Ik heb heel erg geluk gehad met Jorrit. Die was tijdens het beleren zo relaxt en hij had alle vertrouwen in ons. Dus toen Jacob (mijn coach) heb expres over destrengen heen liet stappen reageerde hij niet eens. Ik had het hart in mijn keel maar er gebeurde dus niets. Hij vond het wel wat spannend.

Het kan natuurlijk ook voor de kar gebeuren dat je paard/pony iets tussen zijn benen krijgt of iets tegen zijn benen aan