hajj haaj mensen ..... ik heb afgelopen dinsdag mijn paard gelongeerd op een andre manier dan anders... hij liep daardoor heel ontspannen EN hij Zette zijn achterhand mooi eronder... de dag erna liep hij ook suoer... alleen nu is mijn vraag of het wel Goed is wat ik heb gedaan.... Ik vraag dus om tips of commentaar hoe ik dat dus beter kan doen want iik heb geen geld voor een pessoa.... daarom zal ik Proberen uit te leggen hoe ik hem op getuigd had.... Ik had een longeersingel om gedaan en een bijzetteugel vanaf zijn hoofdstel (aan bitstukje) vastgemaakt aan de singel, ook had ik een longeerlijn onder zijn voorbeen langs vastgemaakt aan de onderste ring van de singel en door zijn bitringen, een andere longeer lijn had ik had ik vastgemaakt aan de andere bitring en dan onder de singel door achter zijn achter benen langs en dan weer door de singel (zodat hij zijn achterhand er onder zou gaan zetten, ik denk dta dat nmlk precies hetzelfde effect i s als bij de pessoa)... mjah hij liep dus erg ontspannen alleen in het beging vond hij de lijn achter zijn benen een beetje eng... maar nu was mijn vraag dus.... IS dit een goede manier of is het niet goed???
nouja, sommige mensen zeggen altijd dta het slecht is om je paard te "Dwingen"en vast te zetten met een bijzet oid om naar beneden te komen.. ik vind dat persoonlijk ook niet helemaal logisch, want het is voor de meeste paarden meer een hulp waardoor ze zich gaan ontspannen..... maar meer reacties zijn welkom hoor =)
Ik zie niet helemaal voor me hoe je het gedaan hebt, maar het klinkt een beetje als longeren met dubbele lijnen. Als je dat goed doet en met zachte hand kun je een paard daar erg fijn mee loswerken
Ik zou de longeerlijn alleen niet meer van het bit naar de singel(tussen de benen vastmaken) maar gewoon aan het bit vastmaken. Dan door de singen(zijkant) achterlangs. De binnenste lijn kun je direct van het bit naar je hand laten lopen of ook door de singel halen. Dat laatste is makkelijker met van hand veranderen, maar dan moet je wel een zachte hand hebben!
De bijzetteugel is in principe overbodig als je goed longeert met dubbele lijnen.
Sorry hoor, maar ik vind het paard niet echt ontspannen er bij lopen. En dat hele gedoe tijdens het longeren van jou helpt ook niet veel. Het ziet er uit alsof je het paard dwingt i.p.v. vraagt......
ik vind deze foto's dus niet er uit zien alsof het paard gedwongen word.. Je ziet juist op sommige foto's dat de buitenste lijn wat losjes hangt.. zeker op de ena laatste foto vind ik het paard erg netjes lopen.
K denk dat je die bijzetteugel goed weg kunt laten. Als k het goed begrijp heb je dus: de binnenlonge vast onderaan de singel (tussen de voorbenen) dan naar het bit en dan naar de hand. De buitenlonge vast aan het bit, door de singelzijkant, achter de kont langs, door de singelzijkant aan de binnenkant en dan naar je hand. Persoonlijk zou ik de binnenlonge vastmaken aan de zijkant, voor de stelling, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.
Het lijkt idd op de pessoa, alleen vraag k me af (bij deze manier en bij de pessoa) hoe je wilt galopperen??? Als het paard zich langer wilt maken in de galopsprong is hier toch weinig ruimte voor? Gezien de pessoa niet meegeeft, de longe kan dan nog wel meegeven. Hoe zit dat dan?
Ik longeer zelf ook graag met de dubbe lijnen, maar er word hier gezegt dat je met een zachte hand moet longeren, wat zie je als je met een harde hand longeert ( dus verkeerd)
Even om uit te sluiten dat ik verkeerd longeer, anders heb ik weer wat geleerd!
Doordat je de longe door allerlei ringetjes haalt krijg je een soort hefboomwerking. De kracht die jij uitoefend met je hand, komt veeeel harder aan in de mond van het paard. Je moet niet te veel en op het juiste moment geven en nemen, anders krijgt je paard een enorme oplawaai in zn mond en incorrecte hulpen omdat je te laat bent.
haaj sorry dat ik niet meer gerageerd heb... ik had niet gezien dat er weer gereageert was
@ woodstock, ik zorg ervoor met mijn hand die de lijn vasthoud die achter zijn achterhand langs gaat dat hij de lijn wel voelt maar wel zoveel ruimte heeft als hij nodig heeft om zijn passen te kunen maken!! ik heb helaas geen fotos maar als ik tijd heb om der eens fotos van te maken zal ik dat zeker doen!!!!
Als je naar deze foto kijkt dan zieje een klein beetje van wat ik gedaan had... alleen bij mij zat de achterste lijn weer via de singel naar voren zodat de druk telkens gelijk was.... en ik had de voortse lijn tussen zijn benen zodat hij iets dieper liep... daarvoor heb ik samen met en lijn een bijzet teugel gebruikt!!(misschien overbodig maar hij is gewent om met bijzet gelongeerd te worden dus ik d8 ik doe die der ook maar aan dan heeft hij iets wat ie al kent en is het minder eng)