Wie heeft ervaringen met Baalbergen en volgelingen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dry

Wie heeft ervaringen met Baalbergen en volgelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 07:52

Vorig jaar is het paard waar ik mee rijdt door jesse ingereden.
Ben dus benieuwd of wie dat ook heeft laten doen en wat jullie er van vonden.

R_MW

Re: Wie heeft ervaringen met Baalbergen en volgelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:27

Ik ken Jesse niet, maar heb wel ervaring met Pieter en Yvonne en ik ben erg enthousiast over ze! Ik heb een aantal cursussen bij ze gevolgd en heb er erg veel geleerd! Leuk dat je paard is ingereden door Jesse!

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:11

ik heb een vriendin die heel veel bezig is met de filosofien van PB en met zijn "methode". Ondanks dat zij erg enthousiast is over zijn leidmethodiek en zijn ideen over een kudde vormen met je paard, is zij over PB zelf weinig tevreden. Zijn ideen zijn interessant, maar in de praktijk schijnt Pieter er zelf weinig van terecht te brengen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:32

ik heb ervaring met Baalbergen en Thyrza, zij hebben op het bedrijf waar ik gewerkt heb cursussen gegeven..... het was eenmalig.
Ik vind Pieter niet uitblinken in communicatieve vaardigheden om het netjes te zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:18

heb twee jaar geleden een trektocht door de pyreneeen gemaakt met pieter en thirza, ( en nog acht anderen) Afgezien van zijn theorie over paarden, die ik wel waardeer, is pieter himself geen prettig persoon in de omgang met mensen. Laat ik het zo zeggen hij kan beter communiceren met paarden dan met mensen. Jesse ken ik ook vanuit frankrijk, ik denk dat zij zeker wel feeling heeft met paarden.
Maar als je zelf goed kijkt naar het paardengedrag in je eigen omgeving, kun je precies hetzelfde leren dan bij hem in de cursus of of reis voor een hoop centen.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 19:59

Het paard is niet van mij hoor. De eigenaresse heeft eerst samen met haar dochter een twee-daagse cursus gevolgd bij Baalbergen en toen besloten dat hij zo ingereden moest worden.
Ik ben er af en toe bij geweest toen jesse er was, maar het was vooral de bedoeling dat haar dochter er mee ging rijden. Ze vond wel dat het lang duurde maar jesse kwam ook maar eens in de week en soms nog minder. Ze heeft alleen maar in de picadero gereden en was na een jaar in staat om Jelle (het paard in kwestie) fatsoenlijk een paar rondjes te laten draven.Nou is hij niet zo snel van begrip en af en toe gaat ie overal recht tegenin.
Daarna is ze naar de pyreneen gegaan voor die trektochten en de eigenaresse vond het wel welletjes omdat het toch niet zo opschoot en het best wel duur was.
De laatste paar maanden dat Jesse kwam, ben ik ook met jelle gaan rijden om hem buiten meer ervaring op te laten doen. Volgens Jesse was dat heel goed voor z'n ontwikkeling omdat ie nog zo onzeker was.
Pieter en die andere ken ik dus niet helaas. Er was wel nog een keer iemand anders gekomen van Baalbergen en die scheen veel vlotter te zijn. Jesse was veel afwachtender, maar zij had zoiets van "komop Jelle, dit kun je makkelijk en doe maar niet alsof je het niet begrijpt".

Ik weet niet wat ik er van moet denken. Enerzijds kwam het op mij wel over alsof ze goed bezig was. In principe kan het geen kwaad dat het lang duurt, maar anderzijds denk ik dat het geld misschien ook wel een rol gespeeld heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:40

Zoals eerder gezegd, ik vondt Jesse wel een aardige meid, zonder veel woorden, maar wel met feeling voor paarden. Destijds was er ook een andere meid, haar naam weet ik niet meer, zij was inderdaad veel vlotter dan Jesse.
Wat ik ook wel nog even wil zeggen, is dat wat baalbergen probeert te zeggen met zijn cursussen, dat dat super is. echt goed zien wat een paard doet en hoe hij reageert op bepaalde dingen. Hij heeft me wel op een andere manier laten kijken naar paarden, en dat gebruik ik nog bijna dagelijks in de praktijk.
HJet laten inrijden van een paard door een van zijn leerlingen, lijkt me ook een aparte zaak, kan me voorstellen dat de eigenaresse het te lang vond duren. Het kan ook op een paardvriendelijke manier in een korte, misschien intensievere periode

dry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 22:01

Ik vond de manier waarop het ging wel goed, ze kijkt inderdaad heel goed naar hoe het paard is en reageert. Daar heb ik wel vertrouwen in. Maar als er maar iets verkeerd ging, moest ie meteen weer terug naar de basis want dan was ie weer onzeker. Daarom ging het ook zo langzaam. En een korte intensievere periode was voor het paard duidelijker geweest.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 01:12

Ook ik ben met PB mee geweest op trektocht in de Pyreneeen. Ben ik nu na anderhalf jaar nog erg slecht over te spreken. Hij is zeer driftig en grof, zowel tegen mensen (incluif zijn vrouw) als tegen zijn paarden. De reis die ik heb gemaakt, mag nu ook alleen nog worden gemaakt door mensen die al een van zijn cursussen hebben doorlopen.
Jesse vond ik een beetje TE rustig, bijna verdacht. Erg erg kleinzerig to de paarden. Beetje meer pit had wel gemogen, al heeft ze wel erg veel geduld.

Van de 'wilde' maar door hem op een o zo vriendelijke manier (ahum) 'getemde' paarden waar we daar op reden waren er een aantal HEEL ERG BANG van PB. Mijn merrietje ging bijna door haar knieen als hij in de buurt was. Dat lijkt me niet de bedoeling van een NH-goeroe. Ik moet zeggen dat ik zelf ook best heel erg bang kon worden van zijn gebulder..

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:09

Pieter vind ik een grote xcq!?>*& om het zo maar uit te drukken. Ook ik heb jaren geleden een trektocht gemaakt in de pyreneeën en heb daar geen goede herinneringen aan over gehouden. Ook zijn aanpak leek (toen?) nergens op. Yvonne is een topper, werkt inmiddels ook voor zichzelf

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 19:02

Hmm, bedankt voor jullie interessante reacties
Ik had al meerdere negatieve dingen over die PB gehoord.
Wel raar dat ie zo doet. Jesse is blijkbaar het tegenovergestelde van hem.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:24

Hij is inderdaad een mafkees, en wat de volgelingen nog bij m doen, is mij een raadsel. Kan nog goed herrinneren dat er op mijn vakantie in de pyreneeen, de eerste avond, zo zachtjes gesproken werd dat ik het nauwelijk verstond. Later in de week was het pieter die midden op straat te paard een van mijn reisgenoten uitschold voor alles wat er maar te bedenken was, omdat haar paard een milimeter te ver achter was.Tevens werd Tyrza met enige regelmaat gecorrigeerd, waar wij bij waren: Heb zelf na de reis nog genoeg te doen gehad met hem, vanwege een trein die ik door zijn toedoen gemist heb. Zal jullie daar niet mee lastig vallen. Maar ik vindt het knap dat hij nog steeds zijn reizen en curussen vol krijgt.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:26

Wat vervelend dat zoveel mensen onprettige ervaringen met Pieter hebben. Echt jammer dat dit zo loopt, want ik vind hetgeen waar hij voor staat, vind ik prachtig!!!

Ikzelf heb 3 cursussen bij hem gedaan en er ontzettend veel van geleerd.

Voor de mensen die twijfelen over het volgen van een cursus bij Pieter zou ik zeggen: doen!!! Het gaat toch immers om wat je er leert? Toch niet van wie je het leert?

Natuurlijk is het belangrijk dat je het kunt vinden met degene die de cursus geeft, maar ik heb Pieter gewoon met een korrel zout genomen en heb zijn soms pijnlijke opmerkingen gewoon langs mee heen laten waaien (en af en toe toch ff slikken).

Ik heb gewoon heel veel van hem en zijn 'volgelingen' geleerd. Ik snap dat het voor mij misschien makkelijk praten is, aangezien ik hem niet in een woedebui heb gezien. Ik wil dus niet zeggen dat de mensen die een vervelende ervaring met hem hebben gehad zich hebben aangesteld ofzo!!! Helemaal niet, maar ik vind het zonde als mensen zich door het imago van Pieter laten weerhouden van het volgen van zijn cursussen.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:45

Tja, als de inhoud nu altijd helemaal goed zou zijn, kan ik je volgen. Maar helaas was het destijds een zeer slap aftreksel van diverse andere 'meesters' zeg maar oa Tellington jones en Sally Swift (centered Riding). Ik heb weinig authentieke dingen bij hem gezien.Bovendien had hij die woede uitbarstingen ook bij de paarden en dan kan je afvragen wat je wilt bereiken naast geld verdienen. Want dat is mijn beeld toch wel gebleven, geld verdienen ten koste van gasten en zijn paarden. En tijdens de trektocht die ik heb gemaakt zater er diverse keren hele gevaarlijke situaties in mede door te onervaren ruiters voor zo'n tocht. dit ken ik toe aan gebrek aan voorbeiding, onzorgvuldigheid, haast enzo.

Dus fijn dat jij betere ervaringen hebt, hoewel je blijkbaar ook heb moeten slikken. Ik vind onderling respect naar zowel mens als dier zeker in kader van NH toch wel heel belangrijk.

Cilian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:16

Ook ik ben mee geweest op een trektocht door de Pyreneeën. PB viel geregeld uit, op de manieren waarop jullie al hebben kunnen lezen tegen mensen, maar ook tegen de paarden. Ook heb ik hem (en meerderen met mij) met stenen naar paarden zien gooien als ze niet door wilden lopen naar de wei. Dan ook gericht en raak gooien.
Sorry, maar zoals ik hem ken zal ik nooit een cursus bij hem gaan volgen. Ook zou hij graag een keer een van mijn paarden willen trainen (zijn verzoek) wat ik geweigerd heb.
Er zijn zo veel betere NH trainers, ik kan wel een andere keuze maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:13

Zo'n twee jaar geleden heb ik een clinic 'Communiceren met paarden' van hem bezocht. Ik had toen sterk de indruk dat hij meer gedreven is anderen te laten zien "hoe goed hij wel niet is" dan dat hij anderen wil leren hoe met paarden te communiceren. Hij legde nauwelijks uit, vertelde nauwelijks wat hij deed en ging doen en waarom en had veel weerzin om (kritische) vragen te beantwoorden. Hij kwam bij mij over als iemand die nogal prat gaat op zichzelf en menigmaal zei hij dat we - wat hij doet - vooral maar niet zelf moeten gaan doen…!
Maar goed, wanneer je zelf enige kennis en ervaring van NH en lichaamstaal hebt, kun je hem observeren, en dit op zich is erg leerzaam.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:46

Hier reactie van de hier 'n paar maal genoemde "volgeling" Yvonne
Ik ben bij Pieter volledig voor de inhoud van z'n werkwijze gegaan. En dat is wat ik nog altijd "te zoeken heb".
Ben door hem opgeleid, nu bijna vijf jaar werkzaam als trainer in zijn team, en heb er gewoon ontzettend veel geleerd. Qua inhoud heeft hij echt heel veel te bieden, alleen de manier waarop hij het overbrengt.......tsja, ik denk dat we het daarover tamelijk unaniem eens zijn..... Laten we eufemistisch zeggen dat je "ermee moet kunnen omgaan" . En dat valt niet mee. Ik ken hem in privesfeer, gewoon als menselijk mens als ie niet "aan het werk" is, ook heel erg goed, en dan valt ie echt wel mee, ik heb het altijd best goed (op af en toe explosies na maarja ik ben ook niet zo'n lieverdje) met hem kunnen vinden. Maar goed, daar heb je als cursist of bergtochtdeelnemer helemaal niks aan en dat snap ik heel goed. Ik keur z'n gedrag naar mensen dan ook niet goed, maar geef wel zelf graag les vanuit z'n werkwijze met paarden. Heb die keuze gemaakt omdat het de manier is waarop ik zelf graag met paarden om wil gaan. En heb de diepgang in het werk nog nergens anders (en ik heb inmiddels HEEL wat gezien en gedaan) gevonden. Als hij z'n eigen werkwijze niet kan waarmaken, wil dat niet zeggen dat ik het ideeengoed op zich niet juist vind, en er zelf WEL zo zuiver mogelijk (maar goed, wie is heilig, ik ook niet....) naar probeer te leven.

Het heeft mij veel tijd gekost om van blinde volgeling (kritiek accepteert hij niet) weer kritische eigen kijker met een wat evenwichtigere eigen mening en een eigen leven te worden, maar zelfs DAT proces heeft me enorm veel geleerd. Ben er op alle fronten dus een krachtiger, zelfstandiger, communicatiever persoon van geworden.... Misschien op veel fronten meer ondanks dan dankzij Pieter, welnu, dan was hij DAAR toch weer goed voor *grinnik*. Ik had qua communicatie met mensen in ieder geval jarenlang het voorbeeld van hoe ik het zelf NIET wilde, hahahahahaha ook belangrijk hoor!

Groetjes
Licorne

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:46

Leuk om eens van het andere front wat te horen! Er zijn al vele discussies geweest hier op bokt, de afgelopen jaren, je bent de eerste die reageert!
geef jij los van pb ook cursussen? Dan zou ik wel eens een cursus comm. met paarden 1 en2 willen doen.
gr

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:01

fretje schreef:
Leuk om eens van het andere front wat te horen! Er zijn al vele discussies geweest hier op bokt, de afgelopen jaren, je bent de eerste die reageert!
geef jij los van pb ook cursussen? Dan zou ik wel eens een cursus comm. met paarden 1 en2 willen doen.
gr

*grinnik* ja zeg, ik kan niet alles waar ze kritiek op hem hebben bijhouden hoor, dan had ik 'n dagtaak.... Oei da's niet aardig, nu word ik wel heel cynisch Ik zou er namelijk echt niet meer zitten als ik het echt helemaal niet naar m'n zin had. We hebben een fijn team hoor, ik zou het niet graag missen.
Volgens mij zitten er tussen de mensen die kritiek hebben ook veel mensen die echt niets begrepen hebben van wat we doen. Ik kan je namelijk andersom ook eindeloze verhalen vertellen (heb vele zomers meegedraaid in de Pyreneeen) van wat mensen tijdens de cursussen en vooral tijdens de reizen soms uitspoken.......dat wil je echt niet weten. Veel reisleiders zullen de wanhoop herkennen als je er weer zo eentje in je groep hebt zitten. Niet te geloven, mensen die denken het allemaal veel beter te weten en de soms levensgevaarlijke situaties die dan kunnen ontstaan, de stupiditeit waar jij dan de verantwoording voor moet dragen....... Sommige dingen verzin je met je gezonde verstand echt niet, echt onvoorstelbaar wat mensen soms doen en het dan ook nog op jouw bordje willen schuiven.
Aangezien we ook veel mensen hebben die jaar in jaar uit terugkomen en het karakter van de Pyreneeenreizen WEL kunnen waarderen, denk ik dat het gewoon van twee kanten moet komen, het ligt echt niet altjid aan de reisleider. Waarmee ik niet uitvlak dat veel van de kritiek nog altijd heel erg terecht is hoor!

Ik geef (nog) geen cursussen, ik heb 'n vaste parttime ochtendbaan in de paarden, geef 's middags privelessen, in de weekeinden vaak groepslessen, en heb ook nog 'n eigen paard, een parttime vriendje en iets wat op 'n huishouden moet lijken....Vrije tijd? Kun je dat eten? Er zitten te weinig dagen in een week en te weinig uren in 'n dag
Dat is ook de samenwerking, Pieter en Thirza geven de cursussen, en de trainers en docenten de daaruit voortvloeiende lessen, en zo is het een geheel. Waarschijnlijk komt de bevoegdheid om ook cursussen te gaan geven er ook ooit wel, maar momenteel zou ik er weinig mee willen en kunnen doen. Ik ben wel te boeken voor demo's, workshops en clinics......

Groetjes
Licorne

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:29

Oke, dat is dan pech voor mij!
Tuurlijk zijn er ook tevreden klanten, dat kan ook niet anders,maar ja we zijn echte nederlanders, lekker klagen he
`Zoals eerder gezegt heb ik zeer zeker wel veel geleerd, en ben dus alleen maar negatief over pb. De omgang met paarden vindt ik super, over het algemeen.
In ieder geval veel succes met de lessen demo´s en zo!

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:20

hallo!

ik zal even zeggen wat ik van baalbergen vind en ik zal het proberen netjes te houde

wat ik weet van zijn methodes is dat hij echt helemaal niks van paarden snapt, de wetenschap over paardengedrag komt niet echt overeen met de methodes die hij toepast. ik vind dat hij zelf wel de feelign heeft om met paarden om te gaan maar de theorie die hij er aan vast zet klopt volgens mij niet. zo zijn er een heleboel mensen hoor dus ik veroordeel baalbergen niet ofzo, maar ik vind dat hij gewoon ZELF lekker met paarden bezig moet zijn wat dat is wat hij kan! voor de rest ben ik het er absoluut niet mee eens.

gr navanja

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:30

*grinnik* ieder het recht op z'n eigen mening en je houdt het inderdaad heel netjes Inmiddels weet ik ook heel goed dat onze werkwijze niet bij iedereen past, maar dat maakt 'm nog niet waardeloos. Ik pas bijvoorbeeld totaal niet bij het gedoe van Parelli (zijn gedachtengoed op papier gaat nog, maar de uitvoering....brrrr), ik vind er niks aan en hier en daar zelfs compleet ridicuul, maar als het voor zovelen WEL werkt....... nou ja........dan zal het toch ook ECHT wel aan mijn persoonlijke voorkeur liggen en niet alleen aan de methode

Ik geef zelf al 'n jaar of vijf EquiLibre les, en ben daarin ook dingen anders en gaan zien en gaan doen dan Pieter. Dat krijg je als je niet met 'n cursussituatie, maar met de dagelijkse "harde" werkelijkheid te maken hebt, waarin paarden nu eenmaal niet allemaal zo ideaal reageren als hij schetst.
Toch zie ik vanuit de basis van z'n cursusinhoud nog steeds de meest prachtige dingen tussen mens en paard ontstaan in mijn lessen. Juist omdat mensen zich gaan trainen in de inhoud die ze van hem hebben meegekregen.

Wat vind je waardeloos, kun je een voorbeeld geven? Altijd leerzaam

Groetjes
Licorne

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:26

dan lees ik ook nog even mee, ben wel nieuwsgierig

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:28

@Licorne,

Ik weet eigenlijk niks van Baalbergen, maar is het waar dat hij soms naar paarden uitvalt? Als ik dat zo lees over stenen gooien naar paarden... het lijkt me moeilijk een 'volgeling' te blijven van zo'n figuur.
Handelt hij soms in strijd met zijn eigen lessen? Gooit hij geen stenen omdat hij geen zelfbeheersing heeft? Dan zou ik het nog kunnen begrijpen... maar als zijn methode zijn gedrag goedkeurt lijkt het me toch raar.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:11

Stenen gooien?

Nieuwe NH methode:

Voorwaarts: gooi een steen tegen zijn kont.
Halthouden: precies tusen de ogen mikken.

Kan me er eigenlijk niets bij voorstellen? Ben benieuwd naar de reden.