moet de broek bij het mentuig eraan of niet.. ?? want bij de shets van me vriendin kruipt die op naar boven toe dus zeer irritant telkens stoppen enzo.. dus kunnen we hem eraf halen of mag dat niet.. ?
Als je stophaken aan het lamoen heb en een rem op de wagen kan je de broek eraf halen. Het is niet handig als je in heel heuvelachtig terrein rijd. Ik snap niet dat de broek omhoog kruipt, ziet hij wel op de goede hoogte (ongeveer een hand onder de zitbeenknobbel) en voldoende strak (wanneer hij gewoon stil staat max een vuist ertussen)
Niemand verplicht jou om het het gehele tuig te rijden recreatief dan. In wedstrijd verband is dat weer anders, daar zijn regels voor. Ik zeg veiligheid staat voorop. Ik ken paarden die absoluut niet tegen de rugriem en staarriem kunnen en dan beginnen te meppen en of bokken. Waardoor het zooitje al eens op de loop is gegaan. Dus nu rijden we zonder rugriem, staartriem en broek bij die paarden.
Een broek is inprincipe je rem, heb je op je wagen een rem dan is er al geen probleem meer dan rem je zelf tijdig mee. Heb je op je wagen geen rem, dan moet je gewoon rekening meehouden als je een heuvel afgaat, anders krijgt de pony of het paard de wagen op de hakken en dat vinden de meesten ook niet zo leuk.... Denk er wel aan dat je dan wel goede stophaken hebt op je lamoen en je je buitsingel goed hebt vast zitten!
Je gaf aan dat de broek bij de shetten van je vriendin naar boven kruipt. Waarom??? Hebben jullie hem wel goed hangen??? Normaal gesproken blijft het netjes liggen. Ligt de broekriem tehoog? Hij zou een handbreedte onder het zitbeen. Soms is het tuig erg stug als het nieuw,en ligt daarom nog niet helemaal lekker, een keer goed invetten helpt vaak.
heb je geen foto? ik denk inderdaad ook dat je broek te hoog zit. haal er anders iemand bij die er verstand van heeft zodat die je tuig eens goed op maat kan maken.
Dat denk ik idd ook anders heeft de broekriem geen ruimte om te gaan schuiven..tenminste niet zo ver. Goed idee om er iemand bij te halen die er verstand van heeft!!
Ja Flurk dat is wel zo maar niet iedereen geeft 200 euro uit en heeft een heleboel tijd, om te weten of de broek past. Ik denk dat de TS echt wel zelf kan mennen.
Aan een broek die niet goed zit heb je evenveel als geen broek. Vraag eens aan een ervaren menner of hij goed zit, dat kan ik vanaf hier niet zien.
Iemand van de manege rijd wedstrijden met de shet voor de kar !! (niet met deze shet hoor) en die heeft ons uitgelegt hoe je meot optuigen en die zei ook al dan heeft de shet een verkeerde kont door de broek !! maa we hebben hem nu losser gedaan (1gaatje) en nu ziet die goed .. dus ikd ekn da die gewoon te strak zat..