[NH] Ik heb een zigeuner! (paardenpersoonlijkheid/hempfling)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

[NH] Ik heb een zigeuner! (paardenpersoonlijkheid/hempfling)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 12:27

Ik heb het boek paardenpersoonlijkheden van Hempfling liggen. Die had ik eens tijdens een vakantie uitgebreid doorgelezen, ik vond het erg interessant, sommige dingen herkenbaar, maar heb toch wel zo mijn twijfels.

Nu dacht ik laatst: kom laat ik eens mijn nieuwe paard analyseren... Nou ik heb dus een 'Zigeuner'... Prachtig, want dat vond ik toen ik het boek de eerste keer las één van de mooiere karakterschetsen... wellicht heb ik bij het uitkiezen van een paard toch op bepaalde kenmerken geselecteerd? Of ik ben totaal niet objectief

Wat vinden jullie nou van het analyseren van karakters op kenmerken van het hoofd en de bouw van je paard?

En mocht je zelf je paard geanalyseerd hebben... vertel eens Wat voor persoonlijkheid is jou paard?

Equira

Re: Ik heb een zigeuner!! (paardenpersoonlijkheid / hempflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:37

Mijn oude pony, Daisy (zie profiel), werd door mijn oude hoefsmid ook altijd een zigeuner genoemd als ze haar voeten niet op wilde tillen.... Misschien is Daisy ook wel een zigeuner (al bedoelde de hoefsmid het geloof ik niet zo aardig )

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:48

Ik heb dat boek ook. Mijn twee huidige pony's heb ik toch nog niet helemaal kunnen plaatsen. Twee pony's die ik ook gehad heb (zie profiel) heb ik duidelijk wel kunnen plaatsen. Malutki was duidelijk een "gebruikte" en Raffo een "scepticus" (als ik het goed schrijf). Tenminste zo zag ik het.
Misschien dat jij mij huidige pony's wel zou kunnen plaatsen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 13:30

Nou ik ben er ook niet zo goed in hoor maar ik bij sommige paarden is het ook niet zo duidelijk... dan zijn ze een combinatie van twee persoonlijkheden, maar ach, er zijn ook zat mensen met twee persoonlijkheden

De arabische kruising van een vriendin van me was duidelijk een 'halfgeborene' (even uit m'n hoofd). En het paard van een andere vriendin is duidelijk een 'minister'. En een stalgenoot heeft duidelijk een 'kind'. Maar dat zijn paarden waar ik wat verder vanaf sta... en ook wel heel duidelijk in een persoonlijkheid passen.

Maar mijn vorige paard heb ik nooit goed kunnen plaatsen. Misschien een 'overwinnaar', maar dan zeker in combinatie met een ander karakter... Misschien sta ik er te dichtbij ofzo, of wellicht is zij een onduidelijk geval... Want mijn nieuwe paard vind ik wel weer heel duidelijk en 'zigeuner'.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 13:31

Maar geloven jullie dat je paarden echt in 26 persoonlijkheden / karakters in kan delen, gebaseerd op hun lichamelijke kenmerken?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:52

Ik weet niet zozeer of ik er echt in geloof. Ik ben er wel in geinteresseerd laat ik het zo zeggen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:49

Ik het boek ook en ik doe ook karakter analyses.

Het is heel erg moeilijk om een paard en een bapaalde groep te plaatsen en of dat wel zo is dat je ze kunt plaatsen in de groepen die Hempfling heeft gemaakt weet ik niet.

Wel herken ik veel van de trainings tips die bij dat bepaalde karakter paard hoort.

Wees gerust ik kan mijn paarden ook niet plaatsen in een bepaalde groep. Ik ken ze zeer goed en daardoor passen ze nooit in een bepaalde groep.
Paarden die ik minder ken, herken ik sneller als dat lijkt er op. Zo heb ik een duif in training. Extreem angstig en hele bouw enz duidelijk de duif.

Ik ben meer voor om het per paard te bekijken wat het karakter is. Geen enkel paard is het zelfde en daarom moet je ze ook al individu zien. Vandaaruit kan je dan een heel specifiek trainings programma maken voor je paard.

_Tiara

Re: [NH] Ik heb een zigeuner! (paardenpersoonlijkheid/hempfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:17

Waar kun je dat boek kopen en hoe duur? Lijkt me wel leuk om eens te lezen!
Kunnen jullie zo dan ook ongeveer zien wat voor paardje Santos is? (profiel)

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:43

Voor zover ik het zelf goed kan beoordelen bij mijn paardje is ze voor een groot deel de Prins en ik herken ook de Hoeder van het Vuur in haar.
Ik vind het bij dit boek trouwens best lastig om goed te analyseren... Het boek van Linda Tellington-Jones vind ik makkelijker, daar deel je een paard niet echt ergens in maar kan je erg veel dingen herkennen aan het uiterlijk van je paard.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:36

Ik heb het boek wel liggen, maar tot op heden nog steeds niet kunnen lezen helaas.
Hmmm, moet ik toch maar eens aan gaan beginnen dan, zo te lezen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:09

UZ -> NA

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:19

Javayo schreef:
Maar geloven jullie dat je paarden echt in 26 persoonlijkheden / karakters in kan delen, gebaseerd op hun lichamelijke kenmerken?

Een gedeelte is natuurlijk een open deur, want bouw wordt natuurlijk ook beinvloed door het ras van het paard en bijbehorende trekjes

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:29

Ik vind het hardstikke interessant en het klopt mestal wel.
Maar ik heb geen boek en geen idee hoe ik dat moet doen...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:37

Wat is de exacte titel van het boek, als ik vragen mag?

Ik heb hier laatst ook al van gehoord en ik vind het zeer interessant!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 17:30

"Paardenpersoonlijkheden"

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 17:32

Dank je!

Ik ga het denk ik ergens bestellen! Zou Bol.com het hebben? Of paardendrogist.nl?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:20

hey leuk, ik heb het boek ook, maar analyseer nu al een aantal jaar de karakters van paarden via de methode van linda tellington jones
mijn site staat in mn onderschrift

wat josien zegt vind ik helemaal kloppen, ik ken mn paard ook goed genoeg waardoor hij voor mij niet in 1 groep past
hij heeft kenmerken van het kind, ook van de pelgrim, en nog wat types
was te snel met naar de karakers kijken dus lees het boek nu van voren af aan
mijn vorige paard was duidelijk een dikke, nou als ik lees wat daar allemaal bij staat, jeetje klopt gewoon precies hihi

vind het echt een zeer interessant boek maar omdat ik zo bezig ben geweest met de methode van Jones, en daar zijn nooit 2 dezelfde karakters uit voortgekomen, vind ik het erg moeilijk om het paard toch zo'n stempel op te drukken zeg maar...
lastig uit te leggen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:11

Ik heb het overigens besteld hoor, dus heb het van de week al in mijn bezit! Ben echt benieuwd...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:17

leuk zeg leon, t is echt een gaaf boek, denk dat je dr veel uit kunt gebruiken, je hebt in ieder geval lekker denkwerk ff

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:26

Ik heb dat boek ook en vind het heel moeilijk om te bepalen in welk hokkie mijn beestjes mogen komen.

ik vind het gebrek aan objectiviteit een enorm probleem met zulke boeken. Je ziet toch snel wat je wilt zien met een karakter.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:15

Ik heb het boek binnen en als ik het gelezen heb, ga ik het eens uitproberen op de pensionpaarden op stal. Over het algemeen ken ik die toch minder goed als mijn eigen paarden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:01

Overigens kom ik tijdens het doorbladeren al direct een grappige (vertaal)fout tegen!

Blz 36, in de korte brief gaat het over de hond Amanda en in de bijbehorende teksten daarna gaat het steeds over het paard Amanda

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:30

Ik heb het ook liggen. Veel herkenbaars, maar of we het allemaal voor waar moeten nemen is de vraag. Hij schrijft wel dat de kenmerken niet ras-gerelateerd zijn, maar dan vraag ik me af. Zijn het nu net niet de uiterlijke kenmerken die een paard typeren. Zo herkennen we allemaal de mooite zwarte gestroomlijnde bouw van de Fries, het Belgische trekpaard, de Fjord, de haf, de Arabier ... Dus ergens wel rasgerelateerd ?
Je paard herkennen aan de hand van de 26 paardenpersoonlijkheden is inderdaad niet zo evident, omdat het lijkt dat sommige paarden meerdere kenmerken in zich hebben.
Als ik het goed heb zit ik met een duif en een 'oorsprong' paard opgesolferd.
Maar misschien, moet ik mijn mening herzien ... daarom zijn we er om te leren ... inderdaad niet zo evident.
Groetjes,

Sabrina

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:00

Ik weet niet of je wel of niet van waarheid kan spreken. Het is een visie van een persoon. Hoe HIJ het ziet en ervaart. Hij kan ons er alleen maar in mee delen, met die zienswijze en ervaring.

Je moet het willen zien. En hij geeft zelf ook al aan dat een paard enkele kenmerken van een ander karaktertype kan hebben, maar van een bepaald karaktertype zal het overheersen.

Overigens zie ik denk ik wel wat hij bedoeld in dat er in een ras veel diverse karakters verschuilen achter kleine verschillen in uiterlijkheden. Alleen de hoofden kunnen al zo veel verschillen, maar ook bovenlijnen en stand van de benen etc.

Per ras zal de een wellicht wat vaker voorkomen dan het andere, maar je moet niet gelijk ALLE 'leden' van een bepaald ras over één kam scheren.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:22

Ik heb het boek zelf ook (paardenpersoonlijkheden)
Een erg interessant boek, maar ik vind het zelf echt heel moeilijk om een paard te analyseren aan de hand van dat boek.

Nu ik mijn pony al heel wat jaartjes ken heb ik hem zelf ergens ingedeeld, maar dat is meer mijn eigen idee ervan. Niet gebaseerd op de uiterlijke kenmerken van het paard. Ook vind ik dat je soms niet objectief naar je eigen paard kunt kijken en met een soort van rose bril naar je paard kijkt.

Ik heb nu een jaarling en ik kan hem echt helemaal nergens in plaatsen.

Superroos heeft mijn pony geanalyseerd en hier kwam een prachtige en kloppende omschrijving uit. Mijn jaarling Ismir is de volgende die aan de beurt is!!

Dus ik geloof er wel in dat je aan de hand van uiterlijke kenmerken een karakteranalyse kunt maken. Alleen vind ik het boek van Klaus leuk, maar zelf analyseren kan ik er niet mee.

Zou je mensen ook kunnen analyseren aan de hand van uiterlijke kenmerken of een ander diersoort?