[AR] [LO]Tijdens lo niet willen ontspannen, en bij het rijden wel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Megan_

[LO]Tijdens lo niet willen ontspannen, en bij het rijden wel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 11:25

Helloww..

Ik heb een vraagje. Het rijden gaat echt goed nu met Grace alleen het longeren blijft een beetje achter. Tijdens het rijden krijg ik haar echt lekker ontspannen, ze geeft na, doet braaf de oeveningetjes etc.

Maar met longeren, dit doen we met bijzet, wil het niet lukken. Ik heb voldoende afwisseling, dus ik leg wel eens balkjes neer, veel overgangen, tempowisselingen. Zodat ze goed actief is. Maar ze blijft zich vast houden, in stap is het het beste. Dan wil ze nog wel eens loslaten, waarna de bijzet wat slapt. Maar zodra ze aandraaft trekt ze zich er weer uit en staat hij bijna constand strak. Af en toe heeft ze momenten dat ze even inbuigt en daarna drukt ze het koppie er weer uit.

Hoe zou dit nu komen?

eva92

Re: [LO]Tijdens lo niet willen ontspannen, en bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:44

brobeer de bijzet een x zo ver mogelijk onderaan vast te zetten zodat je gaat proberen om met haar neus over de grond te laten gaan hierbij ontspant ze haar rugspier of misschien heeft ze wat aan haar rug hoe rijd je der ohz altijd opgekrult of laag naar beneden misschien is ze een bijzet niet gewent het kunnen allemaal van die kleine dingetjes zijn

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 21:41

Ja idd geen bijzet ofzo, maar bv touwtjes. Die maak je dan aan het onderste ringetje aan de zijkant en tussen de benen. Wedden dat ie ontspant, mits hij goed voorwaarts, maar wel relaxed is? Succes!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 22:51

Onder het zadel begin ik gewoon lang en laag.. Dan naarmate ze losser wordt pak ik haar steeds meer op en stel ik haar hoger in. Dit pakt ze goed op want ze loopt lekker onder het zadel. alleen met longeren heb ik het nog niet ontdekt..

touwtjes, tussen haar benen, naar bit en dan de zijkant van de singel?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:59

Tijdens het rijden kun je op het juiste moment ontspannen in je handen. Met bijzet is dat onmogelijk.

Ik denk dat de spanning in haar lichaam voornamelijk in haar koppie zit Daar ze met rijden wel ontspant.

Ga is proberen geheel los te longeren, dus zonder enige bijzet of iets om en zonder longe in de helft van de bak of liever nog kleiner. Zorg wel dat het vierkant is.
Laat haar nu op jouw positie aandraven en terug komen. Dus achter de kruis drijvend en voor de kruis remmend. Bijde kanten op veel overgangen en natuurlijk heel consequent zijn. Hier moet ze gaan ontspannen als het inderdaad in haar koppie zit.

Is dat niet zo dan heeft ze waarschijnlijk moeite met haar evenwicht in de wending. Gevolg vast houden van de rug. Als dit zo is dan is het bewust maken wat het makkelijkste en beste houding is voor de wending waarop het paard zich kan ontspannen.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:25

josien schreef:
Ga is proberen geheel los te longeren, dus zonder enige bijzet of iets om en zonder longe in de helft van de bak of liever nog kleiner. Zorg wel dat het vierkant is.
Laat haar nu op jouw positie aandraven en terug komen. Dus achter de kruis drijvend en voor de kruis remmend. Bijde kanten op veel overgangen en natuurlijk heel consequent zijn. Hier moet ze gaan ontspannen als het inderdaad in haar koppie zit.

In haar koppie is ook zo

Want met los longeren is ze lekker ontspannend en gelijktijdig lekker ondeugende.

Met bijzet teugel is ze meer bewust dat ze moet gaan werken en gaat gelijk in de houding staan voordat ze uberhupt een stap heeft gemaakt.

We longeren haar in een klein longeerkraal dat handiger is om mee te werken ipv in de rijbak. Hiermee kunnen we voorkomen dat ze alle kanten gaat uitzwaaien...

Maar ze is en blijft een draak.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:31

Ik ben zelf tegen hulpmiddelen, maar denk is na. Als ze zonder bijzet beter loopt, waarom dan bijzet als dat enkel maar spanning enz op leverd waarbij je verkeerde spieren traind.

Mijn paarden lopen allemaal compact en verzameld zonder enige bijzet. Natuurlijk zit er wel heel wat training achter, maar heb zo wel blijvend resultaat en niet enkel als het paard gedwongen word tot een zogenaamde verzamelde houding.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 12:47

josien schreef:
Ik ben zelf tegen hulpmiddelen, maar denk is na. Als ze zonder bijzet beter loopt, waarom dan bijzet als dat enkel maar spanning enz op leverd waarbij je verkeerde spieren traind.

Mijn paarden lopen allemaal compact en verzameld zonder enige bijzet. Natuurlijk zit er wel heel wat training achter, maar heb zo wel blijvend resultaat en niet enkel als het paard gedwongen word tot een zogenaamde verzamelde houding.

Die bijzet was er juist voor dat ze rond ingesteld onspant, dus over die hele boven lijn. Met voldoende impuls opgewekt door ons als we haar longeren. En dan de bijzet die haar inweze wat opsluit zodat ze zich niet onwijs uitrekt. Het was de bedoeling die lange boven spier te trainen. Maar die bijzet werkt op moment averechts omdat ze zich onwijs verzet. Nu is mijn vraag hoe kan dat, en hoe kan ik het anders trainen aan de longeerlijn?

Asward

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:07

Citaat:
Met bijzet teugel is ze meer bewust dat ze moet gaan werken en gaat gelijk in de houding staan voordat ze uberhupt een stap heeft gemaakt.

We longeren haar in een klein longeerkraal dat handiger is om mee te werken ipv in de rijbak. Hiermee kunnen we voorkomen dat ze alle kanten gaat uitzwaaien...

Maar ze is en blijft een draak.

Hoezo is het paard zich met bij zet meer bewust van het feit dat ze aan het werk moet????
Je omschrijft het zelf al mooi ze gaat gelijk in de houding staan. Dat is het dan ook in de houding......... welke houding??? In iedergeval geen dressuurmatige arbeidshouding.

Citaat:
Die bijzet was er juist voor dat ze rond ingesteld onspant, dus over die hele boven lijn. Met voldoende impuls opgewekt door ons als we haar longeren. En dan de bijzet die haar inweze wat opsluit zodat ze zich niet onwijs uitrekt. Het was de bedoeling die lange boven spier te trainen. Maar die bijzet werkt op moment averechts omdat ze zich onwijs verzet. Nu is mijn vraag hoe kan dat, en hoe kan ik het anders trainen aan de longeerlijn?

Je geeft het zelf een aantal keren aan waar het probleem zit. Ze verzet zich. Waarom verzet een paard zich..., omdat zij het niet aan kan. Dus jullie paard is geen draak...
Jullie denken, zoals ik het lees, verkeerd om. Eerst de bijzet en dan voldoende impuls door jullie opgewekt. Het werkt echt andersom, net als bij auto's eerst moet de moter aan anders doet ie het niet. Dus eerst impuls vanuit de achterhand, constant tempo en constante druk voorin. Dan kan je pas gaan werken aan nagevelijkheid.
Dit berijk je niet aan een enkle lijn met bijzetteugels. Verder moet je er rekening mee houden dat een paard ook spierpijn kan hebben van de vorige training onder het zadel...

Ik zou zeggen aan de dubbelelongeerlijn. Dan kun je zelf de druk voorin schakelen en ook het tempo controleren. Als je de buitenlijn achterlangs de billen naar je hand laat gaan kan het paard ook niet uitzwaaien. Je kunt zelfs meer stelling aan vragen, contrastelling enz. En nog veel belangrijker je kunt veel beter reageren op het paard.
Als je nooit aan de dubbelelonge hebt gewerkt en je paard ook niet, laat je dan een keer helpen door iemand die het wel gedaan heeft. Suc6!!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 16:40

Ik had daar inderdaad al een advertentie voor neergezet bij Commercieel. Maar ik mag dan toch wel dit topic openen om eens te vragen hoe het kan dat het met bijzet niet werkt

Overigens gaat de bijzet er niet meteen aan. We werken eerst los, veel tempowisselingen, kleinere/grotere volte en lekker actief maken voor dat de bijzet er uberhaupt op gaat.

Bedank voor je reactie.

Asward

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:24

Citaat:
Ik had daar inderdaad al een advertentie voor neergezet bij Commercieel.

Over hulp bij dubbelelonge?? En, al reacties gehad?

Citaat:
Maar ik mag dan toch wel dit topic openen om eens te vragen hoe het kan dat het met bijzet niet werkt

Hoe bedoel je?? Zeg ik van niet dan??

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 18:56

Nee dat zeg je nietr Maar je reageert gelijk heel fel dat we daar niet mee moeten longeren en zo, daar was ik ook achter. Maar nu nog waarom eigenlijk niet

Nee, nog geen reacties gehad op het topic.

Asward

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:50

Ohh okey. Dat was niet mn bedoeling!!
Voor sommige paarden is het wel een oplossing, maar naar mijn idee bij veel paarden niet. Dit omdat je het paard nauwelijks kan begeleiden voorin. Tijdens het rijden voel je wat er onder je en inje handen gebeurd toch? De ene keer iets meer been daar en een ophouding zo. Dit kan je met de dubbele longe veel meer nabootsen. Je paard heeft inprincipe meer vrijheid en jij ook.In de zin dat als het even moeilijk wordt, bijv bij volte sluiten zij iets meer ruimte heeft om in verzet tekomen, maar jij meer mogelijkheden hebt om dat verzet te negeren en weer aan het werk te krijgen. Nu als ze zich verzet tegen de bijzet blijft ze de druk voelen, met de dubbele longe kan je even toe staan met je hand bijdrijven met de zweep/stem en weer naar je hand toe rijden.
Daarnaast vind ik het leuke van dubbele longe dat je doordat je ernaast staat echt kan zien wat voor een effect een inwerking van jou heeft. Als je haar bijv. bijtikt li-achter en je daardoor meer druk krijgt re-voor je ook het verschil ziet in de hoofd-hals-beenwerk.
Ik hoop dat je nog reactie krijgt en anders een keer naar een clinic van lammert haanstra of Riny rutjens? En nogmaals het was niet de bedoeling om fel te reageren je hebt tenminste door dat dit niet werkt en zoekt wat anders.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 20:02

Ben heel blij met je reactie. Je heb ook gelijk en ik wil het zeker leren om met dubbele longe te longeren. Ik hoop echt een reactie te krijgen. Wellicht kan ik ook eens een clinic bekijken! Dankje

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:38

Megantjuh schreef:
touwtjes, tussen haar benen, naar bit en dan de zijkant van de singel?

Dan werkt t een beetje als een gogue. Als zij der hoofd omlaag doet is ze van alle druk af. Daardoor weet ze dat hoofd naar beneden ontspanning betekend. Als je zorgt dat ze daarbij natuurlijk lekker actief blijft lopen, laat ze heel fijn der rug los.
Ik bedoelde: Je maakt het touwtje aan de zijkant onderaan vast, gaat door het bit, dan tussen de benen door t ringetje, weer naar het bit en weer onderaan de zijkant van de singel.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:43

Zo dus:
Afbeelding
Zet de touwtjes vooral niet te strak, dat werkt alleen maar averechts ivm over-aanspanning van de rugspieren!!!!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 20:56

Okeee...

Bedankt voor je tips. Ik heb iemand gevonden die me gaat leren t longeren met dubbele lijnen dus dat wil ik eerst proberen

Asward

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 07:36

Suc6!!!

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:05

Ja dubbele longe is erg fijn, maar met touwtjes kun je minder snel fouten maken, maar je moet zelf kijken wat je het fijnste vind succes!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 14:23

Hee heee...

Ik heb haar nu op advies van Bets eens helemaal los gelongeerd. Aan het halster, en toen haar op de kleinere volte gezet en het binnenachterbeen gestimuleerd het beter onder de massa te zetten zodat ze haar buikspieren aan trekt en haar rug kon loslaten.. En tadaaaaaaa Ze ontspande en werd er onwijs heet van. Na 20min stond schuim tussen d'r billen en was ze lekker bezweet.

Ik wil alleen nu proberen dit punt nog te bereiken wanneer ik haar van voren ronder maak

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:13

Megantjuh schreef:
Ze ontspande en werd er onwijs heet van. Na 20min stond schuim tussen d'r billen en was ze lekker bezweet.
Hoe wil je dat dan doen?
En dat ie het warm krijgt en gaat liggen stressen op de kleine volte is logisch, want het is onwijs moeilijk om dan nog in balans te blijven! Resultaat is dus dat ze idd heet wordt en waarschijnlijk der hoofd in de lucht steekt om rechtop te blijven. Kdenk niet dat dit echt de methode is om jou paard ontspannen en nageeflijk te krijgen.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 14:45

Jaa in dit geval wel..

Eerste instantie werd ze heet en erg voorwaarts, waarschijnlijk omdat het moeilijk was. Maar uiteindelijk ontspande ze en liep ze met haar hoofje vlak boven de grond, lange nek & lange rug. Ze stapte goed met haar binnenbeen onder de massa en ze liep lekker soepel. Was dus wel zeker te vreden...

Heb gister wat nieuws uitgeprobeert met een stalgenoot. Dit werkte bij haar paard super dus even kijken hoe het bij Grace ging.

We hadden na het loslongeren de bijzet zo laag mogelijk (en wat los) er aan gezet, en vervolgens de longeerlijn door de binnenste bitring en dan tussen haar benen vast gemaakt.

Opgave voor mij: Druk geven om moment dat ze omhoog komt, ontspannen als ze lang en laag loopt...

Gracy had het heel snel door en uiteindelijk liep ze braaf rond, ze ontspande, knabbelde op het bit, liet haar rug los, had lekkere ruime gangen en zette haar kont er braaf onder! Doel bereikt dus... Zo wil ik voorlopig beetje doortrainen..

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:10

Gelukkig fijn dat t goed werkt

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 20:24

Jaa ben er heel blij mee, nu heb ik haar toch lekker aan het lopen terwijl ik alle controle heb over haar hoofd/hals houding!