sandra83 schreef:thanja. weet je ook waarom je paard niet op een touwhalster reageert en wel op zo'n bitloos halster? kun je daar meer kracht mee uitoefenen?
persoonlijk zou ik niet op een paard durven te rijden die niet met een touwhalster te rijden is. Met behulp van grondwerk is, naar mijn ervaring, (bijna) elke vorm van ongevoeligheid en lompheid te verhelpen.
niet om jou aan te vallen. maar voel je je soms dan niet zwak als je naast zo'n "lomp" paard staat? lijkt mij een eng idee in elk geval.
Het is geen halster hoor maar echt een hoofdstel, ik gebruik hem ook als halster omdat er onderop ook zo'n knoop zit als een touwhalster heeft, das lekker makkelijk
(gemakzucht van mij dus)
Ik heb geen idee waarom hij er niet op reageert, er zijn wel meer paarden die dit hebben hoor, die van mij is daarin geen uniek geval
Ik heb wel een heel lomp paard, dat dan weer wel maar op de grond kan ik lezen en schrijven met hem hoor, geen enkel probleem, erop ook met verschillende optomingen maar nou eenmaal niet met een touwhalser, daar gaat hij dwars doorheen.
Het touwhoofdstel waar ik mee rij werkt zo hard in als je zelf wil maar dat is niet anders dan bij andere optomingen.
Mijn hoofdstel werkt wel op 3 verschillende punten, de neusriem geeft druk, de gekruisde teugeldelen doen ook mee en hij werkt ook in achter de oren, misschien dat dat het verschil is?
Ik kan hem ook makkelijk rijden op een gewone Engelse neusriem, teugels aan de zijkanten vastmaken en rijden maar, reageert hij ook best op maar veel minder dan op dit hoofdstel.
Ik ben dik tevreden zo, hoef niet persé te rijden met een halster maar wil wel persé bitloos dus dit was voor ons een hele goede oplossing