rijden met touwhalster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 18:54

af en toe wil ik voor de verandering met een touwhalster rijden, maar mijn paardje luisterd er niet altijd na, ze kan "plots" draaien en keren bij de ligste aanraking als het richting uitgang bak is, maar anders werkt ze tegen en gaat het touw in haar oog ....
ik heb al echt schapenbond om de bovenkant van de neusriem gedaan (van touwhalster) zodat het niet duwd(mischien dat ze daarom tegenwekt) maar ze doet hetzelfde.

heeft iemand tips voor haar te laten wennen hieraan? ik bedoel voor mij ook, het is raar om aan het onderkant van het halster twee teugels te maken zo kan je het touwhalster toch niet "evenredig" houden (dat de andere kant omhoog gaat)?

ze doet het wel geod in galop!
hier een foto van ons:
Afbeelding

alleen hier heb ik een band om haar nek, en niet vast aan het touwhalster.

AUB ZO VEEL MOGELIJK INFO (ook voor mij wat ik moet doen!)
(ps; andere haf die op pensioen is, reed wel met de touwhalster, alleen bij haar werkt het niet zo goed)

Achterom

Re: rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:30

Doe je ook weleens 'gewoon' grondwerk met het touwhalster?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 23:10

ik vind het geen goed idee om op een niet perfect getraind paard met touwhalster te gaan rijden.

het geeft niet als je het in de bak (met omheining) doet. daar kan toch niet veel gebeuren. alleen leert het paard dat je met touwhalster niks te vertellen hebt.

ik kan al mijn paarden op touwhalster rijden en ze luisteren prima en toch rij ik zeker buiten altijd met bit.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:42

ik rijd met touwhalster en carrotstick.

Mijn paard draait (ook met bit) nogal eens om, maar sinds ik met de cs rijd, doet ie het veel minder vaak.

Ik raad je aan om eerst eens een paar maanden alleen grondwerk te doen voor je met touwhalster gaat rijden

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:17

Heb je al vaker zonder bit gereden of ben je zo van rijden met bit overgestapt op een touwhalster?

Anders is het misschien beter om eerst eens langzaam aan over te gaan op een hoofdstel zonder bit.
Er zijn zoveel verschillende modellen, de een werkt alleen in op de neus, de andere weer op 3 plaatsen, ligt er maar net aan waar je paard het best op reageert.

Mijn tank reageert dus absoluut niet op een touwhalster, niet op de grond en niet als ik erop zit.
Ik heb nu een touwhoofdstel (zonder bit dus) welke op 3 plaatsen werkt en daar reageert hij heel goed op, beter zelfs dan op een hoofdstel met bit. Dit hoofdstel kan ik ook als halster gebruiken dus dat is wel handig.

Ik zou als ik jou was gewoon net als de rest zegt eerst eens een tijd alleen maar grondwerk doen, best kans dat hij er dan wel goed op gaat reageren.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:27

thanja. weet je ook waarom je paard niet op een touwhalster reageert en wel op zo'n bitloos halster? kun je daar meer kracht mee uitoefenen?
persoonlijk zou ik niet op een paard durven te rijden die niet met een touwhalster te rijden is. Met behulp van grondwerk is, naar mijn ervaring, (bijna) elke vorm van ongevoeligheid en lompheid te verhelpen.
niet om jou aan te vallen. maar voel je je soms dan niet zwak als je naast zo'n "lomp" paard staat? lijkt mij een eng idee in elk geval.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:01

Je kunt proberen eerst in de round penn te rijden (een soort ronde bak). En als je paard omdraait, draai dan geen rondje maar zet hem terug. Dat wil nog wel eens helpen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:03

sandra83 schreef:
thanja. weet je ook waarom je paard niet op een touwhalster reageert en wel op zo'n bitloos halster? kun je daar meer kracht mee uitoefenen?
persoonlijk zou ik niet op een paard durven te rijden die niet met een touwhalster te rijden is. Met behulp van grondwerk is, naar mijn ervaring, (bijna) elke vorm van ongevoeligheid en lompheid te verhelpen.
niet om jou aan te vallen. maar voel je je soms dan niet zwak als je naast zo'n "lomp" paard staat? lijkt mij een eng idee in elk geval.

Het is geen halster hoor maar echt een hoofdstel, ik gebruik hem ook als halster omdat er onderop ook zo'n knoop zit als een touwhalster heeft, das lekker makkelijk (gemakzucht van mij dus)
Ik heb geen idee waarom hij er niet op reageert, er zijn wel meer paarden die dit hebben hoor, die van mij is daarin geen uniek geval Ik heb wel een heel lomp paard, dat dan weer wel maar op de grond kan ik lezen en schrijven met hem hoor, geen enkel probleem, erop ook met verschillende optomingen maar nou eenmaal niet met een touwhalser, daar gaat hij dwars doorheen.
Het touwhoofdstel waar ik mee rij werkt zo hard in als je zelf wil maar dat is niet anders dan bij andere optomingen.
Mijn hoofdstel werkt wel op 3 verschillende punten, de neusriem geeft druk, de gekruisde teugeldelen doen ook mee en hij werkt ook in achter de oren, misschien dat dat het verschil is?
Ik kan hem ook makkelijk rijden op een gewone Engelse neusriem, teugels aan de zijkanten vastmaken en rijden maar, reageert hij ook best op maar veel minder dan op dit hoofdstel.

Ik ben dik tevreden zo, hoef niet persé te rijden met een halster maar wil wel persé bitloos dus dit was voor ons een hele goede oplossing

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 19:15

ik doe heel vaak grondwerk! en ze reageert wel, maar als ZIJ zegt dat ze niet meer wilt, dan luisterd ze niet meer!!!
(sorry mischien vergeten te zeggen) met bit doet ze dit niet? waarom ?? ik denk dat ze bijna niets te zeggen heeft met een bit, en met touwhalster wel!
ik rij vaak met halster en dan doet ze hetzelfde....
dus ze luisterd alleen tot ze zegt "nee kwil nie meer"
en haar 'laten' luisteren werkt alleen averechts, en gaat ze volledig staken

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:27

als ik dit zo lees, denk ik dat je paard weinig respect voor je heeft.

Het zal je gebeuren dat ze midden op een druk kruispunt ineens vindt dat er niet meer geluisterd hoeft te worden, ik moet er toch even niet aan denken.....

Mijn paard luistert met bit stukken beter dan zonder bit, maar het gaat om het idee erachter, ik wil hem niet meer met pijn onder controle hebben, maar met resect, wederzijds wel te verstaan!

Ik raad je nog een keer aan om veel gestructureerd grondwerk te gaan doen, koop of leen in de bieb een boek en ga gestructureerd te werk!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 19:16

ik heb vele boeken (9 van mezelf) en regelmatig leen ik er
ik rij NIET met een touwhalster over straat (ik weet niet of je dit bedoelde )
maar met bit luisterd ze wel op straat. ze wijkt als ik tegen haar zij duw (ze geeft geen wederdruk) en volgt mij wanneer ik het vraag (ik heb level 1 van parelli gedaan)
daarom dat ik raad vraag, ik weet niet waarom ze het doet, ik denk dat ze gewoon weet van "als ik het genoeg vind, dan stop ik want ik weet dat ik geen bit in heb"

in die aard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:25

Met de mijne doe ik ok veel grondwerk met touwhalster en hij kan bitloosrijden met verschillende soorten (hackemore en een vriendelijker weet niet hoe hij heet tis zeker geen bosal, een soort crosse rope bridle maar dan van leer) Maar naar het touwhalster luisterde hij ook niet. Wat bij hem heel erg helpt is neck-reining. Zegmaar wijken voor de teugel ik als ik naar rechts wil leg ik de linkerteugel tegen zijn hals net zolang tot we genoeg gedraait zijn. Het werkt verbaasingwekkend goed!

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:51

Met Santos rijd ik altijd bitloos. Sinds begin augustus dit jaar ben ik gewoon pats boem overgestapt en niks aan de hand. Ik rij altijd en overal met touwhalster, sinds juli heeft Santos geen bit meer in haar mond gehad.
In Zwisterland reed ik steeds op Elliot (paardje van de buurman van mijn tante ) en dat was zo'n koppige Mérens die heel vaak ook niet luisterde. Ik heb geleerd gewoon te trekken en dan bijdrijven met je buitenbeen. Misschien dat je het schapenbond er beter af kan halen zodat je paardje het beter voelt?
Of misschien kan je eens proberen het bit in te doen (alleen met de bakstukken ofzo) en dan touwhalster eroverheen en dan kijken of ze dan nog draait. Want misschien denkt ze ook wel zoiets van: AAH GEEN BIT! Lekker doen waar ik zin in heb!
Nouja, ik weet het ook niet, maar succes iig.