Als ik mijn bijrijd paard longeer, dan gaat het linksom goed. Maar als ik rechtsom ga longeren luisterd ze niet meer. Ze gaat alleen maar kei hard, en reageerd niet meer op mijn stem commando's. Dus stoppen doet ze pas als zij er zin in heeft en ik heel lang hooo heb gezegt. Dit is erg lastig met het longeren want als ik rechtsom heb gelongeerd is ze zo goed als op, en als ik daarna weer linksom wil longeren is ze moe en sloom. Met rijden doet ze het rechtsom juist weer beter dan linksom. Iemand een oplossing? Of tips om haar weer te laten luisteren als ik rechtsom longeer.
Ehmm.. Misschien moet je iemand eens naast hem laten lopen als je op de rechterhand ga, die dan ook een halstertouw heeft vastgeklikt en heel rustig laat stappen en draven.. Khoop dat dit werkt.. verder weet ik het ook niet..
Nadeel is dat er verder niemand is. Een vriendin van mij wil me best helpen, maar zij zit ten 1e met haar eigen paard. En daarnaast is ze de laatste tijd erg moe.
Probeer eens te longeren met 2 lijnen, dan heb je iets meer controle. Of netjes bijzetten of met een pessoa.....weet niet of je het dier alleen maar aan een halster rondslingert want dan kan het gewoon naaierij zijn omdat het moeilijker is.
@ Marrietje: Maar dan zou ze tijdens het rijden toch ook moeilijk moeten doen rechtsom? @ElCamino: Ik longeer haar altijd met hoofdstel en met elastiek of touwtjes.
Aan je reactie te lezen heeft ze dus geen problemen met rijden rechtsom. Werken met dubbele lijnen is wel iets wat ik ook zou aanbevelen. Als je hiermee onbekend ben dan wel met iemand die er wel ervaring mee heeft.