[AR] [lo] Het longeren wil niet meer *helpt*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

[lo] Het longeren wil niet meer *helpt*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 13:38

haai,

Sinds vorig jaar herfst kan ik mijn haflingerruin niet meer longeren. Hij zat toen vast en is behandeld door de fysio hierna kwamen de problemen. Van de fysio moest ik een week longeren 5 min. linkerhand (hier zat hij vast) 10 min. rechterhand.

Maar hij begon ineens zich om te draaien op de rechterhand. En ging dan recht voor m'n neus staan. Als ik hem probeerde te pakken liep hij achteruit. Als hij dan toch weg liep stond hij binnen 5 sec. weer voor m'n neus.

Ik kan hem ook niet voor zijn, hij loopt gewoon door de zweep heen. Met z'n tweeen hebben we het ook geprobeerd dit ging goed totdat diegene weg liep.
2 lijnen hebben we het ook geprobeerd maar lukt het hem nog.

Maar nou zijn we bezig hem te beleren voor de kar dat ging zo'n 6 x keer goed. De laatste keer gingen we in de bak en zodra ik volte doe draait hij zich om omdat hij denkt dat hij moet longeren.

Heeft iemand tips voor?
En misschien dan ook tips om rustig te blijven want ik word nogal pist hiervan daarom hebben in een jaar tijd maar 5 x gelongeerd. (ik weet het neit goed )

gr sandra

*ps we doen ook aan natural horsmanship hier doet hij het niet.

Pluttersput

Re: [lo] Het longeren wil niet meer *helpt*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:42

Hallo,
Ik snap nu even niet meer om welke problemen het gaat, maar over het longeren kan ik je wel vertellen wat ik had gedaan. toen mijn pony niet rechtsom wilde gaan, en die van jouw linksom, heb ik hem heel kort gepakt, aan de longe. Zo liet ik hem eerst even lopen. Toen dat goed ging, steeds ietsjes langer de longe geven. Tja, ik kan alleen maar zeggen dat je eigenlijk niet pissig hoeft te worden. Je kan er dan denk ik niet zo snel iets op verzinnen, en het heeft geen haast toch? Veel suucces

paardenmeisZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:36

Haaj,
jah ik ben het met pluttersput eens,, het korterpakken en zonodig een paar rondjes met je haffiej meejlopen is makkelijker dan zelf gefrustreeerd te raken. ook als het niet in een keer lukt...rustig blijven...das moeilijk..weetik kep zelf oowk zown paardje.
het ging bij mij het zelfde maar t komt goewd zowlang jij geduld hep. steeeds iets meer longe geven,, zodra hij omdraait,, wir longe bijpakken. korter en korter totdat hij op houd met om draaien. gwoon aan de 5 minuutjes houwe maar wel doorzetten. dit een tijdje doewn en hij is er geheel vanaf.
suc6
XxX Nala

paardenmeisZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:38

oowjah hier ben k nog ffies.... het is miss handig om uit t zoeke waarom hij t bij t grondwerk(natural horsemanship) niet doet. hoe longeer jij hem,, met een bit in zijn mond. zowjah met een dingetje met 2 haakies zowdat je bit recht blijft zitten..of zow de longeerlijn erdoor? probeer eens uit te vinden wat de oorzaak is,, als je vragen hep...j mag m altijd mailen... lufjitze@hotmail.com

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:44

@ paardenmeisZ: Zou je aub op je spelling willen letten?

ontopic: mijn paard doet precies hetzelfde, naar binnen draaien en dan alleen nog maar van je wegdraaien, achteruit lopen. Wat ik dan doen is hem terug op de volte zetten en opnieuw beginnen, meestal geef ik eerst druk van voren en dan wil hij ook nog wel eens zelf terug op de volte gaan. En heel erg geduldig blijven, als hij door blijft drammen zet ik hem wel eens een heel stuk achteruit en begin ik weer opnieuw.
Ik neem hem dan eerst ook weer korter om hem goed op te sluiten tussen de longe en de zweep. Als hij dan weer braaf loopt heel uitbundig belonen met je stem en elke ronde wat meer touw geven. Als hij dan een groot rondje braaf loopt stop ik helemaal met longeren, zodat hij onthoudt dat dat het goede was.
Probeer ten allen tijde te vermijden dat je stopt op het punt dat hij uitbreekt, want dan wint hij, krijgt zn zin en zal het dus weer doen de keer erop.

Ik ben al maanden bezig met die van mij, heb al problemen vanaf het begin (paard is nu 3.5) Ik heb ook een paar maanden niet gelongeerd en hem toen eerst ingereden, maar met rijden krijg ik dus ook problemen rechtsom met inbuigen, hij zit vast op rechts. Dus ben nu sinds een maand 1 keer in de week weer aan het longeren. Ik neem gewoon hele kleine stapjes en elke stap in de goede richting ben ik al heel blij mee.
Veel succes ermee!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 21:59

dank je voor de tips. Maar let aub op de spelling! Ik kon het haast niet lezen.

@Brendageene Kort opsluiten lukt juist niet dat is probleem dat ik niet verder kom... Ook al sluit ik hem kort op hij draait zich dan nog om. Maar ik ga het weer proberen. Er is geen aanleiding voor dit gedrag. Hij heeft een paar x zijn zin gehad en weet dat nu...