[NH] Hoe voorkom ik dat paard aanvalt tijdens loswerken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

[NH] Hoe voorkom ik dat paard aanvalt tijdens loswerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 13:29

Hallo, nou ik denk dat de titel al duidelijk maakt wat het probleem is, ik ben een keer met het paard van 'n vriendin bezig geweest met loswerken. in eerste instantie hobbelt ie nog wel aardig mee, maar op een gegeven moment is hij het zat en gaat ie over tot de aanval, d.w.z. hij komt recht op je af stuiven en geeft als ie in de buurt komt een knal, als je dus niet op tijd opzij bent gesprongen heb je een trap te pakken (een gerichte). vervolgens draait ie zich om en tadaa kill en attack! hoe kunnen we hier iets aan doen, ik begrijp dat hij totaal geen respect toont (hij stopt ook niet als jij stopt, loopt over je heen etc.).

Tips zijn welkom!

Achterom

Re: [NH] Hoe voorkom ik dat paard aanvalt tijdens loswerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:33

Lijkt me een duidelijk geval van een groot gebrek aan respect, zoals je zelf ook al zegt. Een van de belangrijkste dingen is niet aan de kant gaan! Als jij aan de kant gaat, bevestig jij je ondergeschikte positie namelijk. Zorg dat je hem voor bent, maar belangrijker nog, zorg dat iemand die het vaker doet je eens een handje helpt, want als je zo doorgaat kon dit erg gevaarlijk worden....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 13:40

mee eens, ik heb het ook verder niet meer geprobeerd hoor, eerst maar eens info inwinnen. en wat dat aan de kant gaan betreft, ik vermoedde al dat iemand dat zou gaan zeggen, maar wees nou eens eerlijk, zou jij blijven staan als je zeker weet dat je een goede knal krijgt? Ik ben wel redelijk gesteld op m'n benen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:46

Ik ook
Daarom zeg ik ook dat je er iemand bij moet halen, die hebben dit soort dingen vaak heel snel in de peiling, sneller dan het paard zelf soms
Om aan het respect te werken kun je ook met grondwerk aan de slag bijvoorbeeld. Parelli heeft daar wel leuke duidelijke oefeningen voor.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 13:53

ja, dat had ik al wel bedacht, maarja tis niet mijn paard, dus daar moet mijn vriendin zelf toch echt mee aan de slag, nou komt er als het goed is ook iemand langs, dus ik ben heel benieuwd hoe dat gaat, maar ik dacht ik probeer hier nog even wat tips in te winnen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:57

Hoe is ze eigenlijk bij dat loswerken gekomen? Heeft ze zich een beetje ingelezen?

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:02

Loopt het paard helemaal los in de bak of heb je een stuk van bijv. 15x15 meter afgezet?
Heb jij iets in je handen van een zweep of touw?

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:09

Ik werk met een leadrope van zo'n 4 meter. Als ze bij mij gaat klieren gooi ik het touw in haar richting en dan blijft ze wel uit mijn buurt. Ik gooi dus niet om te slaan ofzoiets, maar meer om af te schrikken en om de aandacht op mij te krijgen.
Dat doe ik ook als ze de kantjes eraf loopt in de hoeken. Ik stuur ze de hoek in door te wijzen, reageert ze niet, dan gooi ik het touw richting haar de betreffende hoek in, de keer daarop hoef ik alleen maar weer te wijzen. Hopelijk werkt het voor jou ook zo! Succes

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 14:16

ik ben op het idee gekomen, iemand die ik ken die heeft het me uitgelegd en voorgedaan, en ik vond het zo leuk gaan dat ik het eerts op m'n verzorgpaard heb uitgetest en toen dat best wel lekker ging heb ik het een keer bij haar paard geprobeerd. ik weet niet alle ins en outs, maar ik heb wel een aantal dingen gelezen ja.

Hij liep helemaal los, en ik had een longeerlijn (ik heb nog geen leadrope) in m'n hand. Van een zweep wordt ie helemaal aggressief!

De leadrope naar 'm toe gooien heeft totaal geen effect, zeker niet als ie al op je af komt stormen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:17

ik heb ook een soorgelijks mee gemaakt, alleen was het het geval in de stal. Mijn tweede pony viel je gewoon aan als je voor de stal langs liep. Oren in de nek, bijten, schoppen... Ik heb tot 3x toe met een zweep voor zn stal langs moeten lopen en hem een ommeunige knal met de zweep op zn kop gegeven. Het klinkt super zielig en een hele fout manier, maar het heeft super geholpen. Na een paar maand was het de grootste knuffelpony in zijn stal en hebben we er nooit meer last van gehad.

Maar ja, dan zit hij in de stal en stond iker niet bij in.. dus of het ook helpt in de bak. Een bezem is dan misschien een beter middel. Dat prikt hem en doet hem geen pijn...

succes er mee

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:19

Bezem lijkt me een beetje gevaarlijk. Stel dat hij er tegenaan loopt en de bezem prikt/duwt in jouw lijf. Of de bezem raakt tussen zijn benen,.... brrr, nee dat zie ik niet zo zitten.
Is hij altijd zo dominant? Ook aan de longeerlijn of onder het zadel?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:21

Ik zou het zeker eens proberen met die longeerlijn, maar dan niet gooien maar snel ronddraaien en goed letten op je lichaamstaal. Maak je groot, desnoods een boze stem erbij.
Als hij een stapje naar voren doet, nooit een stap terug zetten bijvoorbeeld, bovenlichaam ook iets naar voren.
Je voorste hand is de leidende hand, de achterste (waar je de longeerlijn in hebt) de drijvende. Zodra het paard afremt oid meteen 'drijven' met de lijn. Wel aan de voorkant ruimte geven zodat hij weet waar hij heen moet.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:24

Ben het met Wendy eens!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:30

heeft het paard aan het touw als je ermee loopt dan wel respect voor je? als het met loswerken zo'n draak is lijkt het me dat hij dat aan de lijn ook is.

ga daar eerst eens wat aan doen. je paard mag met zijn hoofd niet voor jouw schouder uitkomen. het liefst nog wat verder naar achteren.
als jij gaat lopen mag het paard ook gaan lopen. als jij dan weer stil gaat staan moet je paard ook stilstaan. doet hij dat niet draai je je snel voor zijn hoofd om en doe je je handen omhoog met het touw ertussen. desnoods drijf je hem met het touw weer een paar passen naar achteren (achterwaarts gaan is onderdanig)
als hij het stappen en stoppen goed kent kan je ook bochten gaan maken. zonder dat jij druk op het touw zet moet het paard netjes achter je aan de bocht gaan lopen.

pas als dit goed zit en je merkt dat het paard respect voor je krijgt kan je weer bezig met loswerken.
het touw is een verlengstuk van je arm, als je paard op je af komt doe je je armen omhoog en drijf je hem met het touw tussen je handen van je af. door het touw wat tussen je handen zit lijk je veel groter.

zorg dat je altijd achter de schouder van het paard blijft met de klos van de lijn in de hand bij de achterhand van het paard. de voorste hand houd je het uiteinde van het touw en wijs je naar de plek waar je paard heen moet.

vraag anders eens in je omgeving of iemand de DVD van emiel voest heeft, dat is echt super leerzaam!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:44

hahaha, die Lissy, ik herken idd de DVD van Emiel Voest hieruit.
Werkt echt super ja! (tenminste, bij mij wel)

Wat iemand ons op stal aanraadde werkte bij een ander paard ook heel goed om de aandacht te krijgen.
Jaag je paard eerst minimaal 4x op in het afgezette stuk bak.
Het mag dan niet naar jou toekomen of stilstaan. JIJ bepaalt dat hij loopt en ook dat dat niet naar jou toe is. Let op! Niet slaan of gooien, maar gewoon zwiepen (ronddraaien) met je touw of je armen bewegen. Dit doe je net zolang totdat het paard JOU in de gaten houdt. Dan heb je de aandacht en daarna kun je doen wat Lissy zegt. Waarschijnlijk is het zo, dat wanneer je stopt met wegjagen en je gaat stil staan, het paard ook naar jou toe komt lopen. LOPEN dus en niet op je afstormen!
Ben heel benieuwd hoe het met dit beestje afloopt.
Laat je dat ook weten?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:50

bij mij werkt het ook super! ook bij zo'n draak als hierboven beschreven

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:53

Precies wat ik zeggen wou liSSy. Hoe is hij als je gewoon met hem loopt aan het halster. Dan heb je je paard dichtbij je en heb je wat meer contole over hem pas als dat helemaal goed gaat kan je het gaan uitbreiden. Neem je iets meer afstand van het paard en laat je hem af en toe een rondje om je heen lopen, zo werk je langzaam naar het loswerken toe.

Als jij je paard met een touw aan zijn hoofd vast heb wordt het voor hem al wel heel moeilijk met zijn achterbenen jou te schoppen dus is het in iedergeval al iets veiliger voor jou. Pas als hij respect toont voor jou geeft je hem meer ruimte.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 15:53

"(hij stopt ook niet als jij stopt, loopt over je heen etc.)"
hier bedoelde ik mee wanneer ie aan een touw naast je loopt, dan stopt ie dus indd niet (mijn verzorgpaard deed alles precies zoals jullie het beschreven, voorbeeldig:D maar bij hem werkt dat niet). ik heb de dingen die jullie beschreven al wel gedaan, zoals mezelf groot maken, met het touw zwiepen, touw tussen de handen houden heb ik nog niet gedaan, ga ik proberen!

wat dat aan het halster lopen betreft, dat moeten we inderdaad maar gaan oefenen, lijkt me het slimst, als dat in ieder geval maar goed doet, dan gaat de rest al beter lukken denk ik zo.

wat eigenlijk een beetje een nadeel is, hij is echt bomproof, dus hij schrikt niet echt ergens van, ook niet als je voor z'n hoofd zwiept ofzo :S

Valina:
Met longeren doet ie hetzelfde en met rijden is ie meestal wel normaal, hoewel hij soms ook wel kan etteren, maar dat gebeurt niet zo vaak.

Rowo:
bedankt voor de tip, maar dat is niet de manier waarop ik te werk ga(heb een hekel aan de zweep en gebruik 'm dan ook vrijwel nooit), ik geloof best dat het bij jou geholpen heeft, maar ik denk dat het ook anders moet kunnen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:05

Citaat:
Rowo:
bedankt voor de tip, maar dat is niet de manier waarop ik te werk ga(heb een hekel aan de zweep en gebruik 'm dan ook vrijwel nooit), ik geloof best dat het bij jou geholpen heeft, maar ik denk dat het ook anders moet kunnen.

ik houd ook absoluut niet van de zweep, gebruik hem ook nooit met het rijden, behalve in het parcour dan heb ik er éen bij me.
T is ieder zn eigen ding, misschien had je er wat aan. wij zagen op dat moment geen andere oplossing...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:06

nu kom ik wel echt over als een dierenbeul... maar dat ben ik dus echt nie....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 16:11

haha, nee hoor! ik heb ook wel een een paard hardhandig aangepakt, soms weet je gewoon ff niet wat je anders moet. Voor hetzelfde geldt had ik er wel wat aan gehad, maar zoals ik al eerder zei, hij heeft echt de schurft aan een zweep, dus als ik daarmee aan kom lopen dan doet ie helemaal niets meer ! Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken !

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:18

okee dan... de paarden die ik nu heb zijn ook nie zo blij met een zweep.. gelukkig begrijp je dat sommige het wel nodig hebben...

succes ermee he!!!!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:23

tja, als het paard echt totaal niets op het touw uit doet zou je hem toch een keer moeten raken... dan krijgen ze er meestal wel respect voor.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:23

Als je hem zijn gang laat gaan raakt hij jou toch ook, dan vind ik dat je hem ook wel een keer mag raken.
Als hij jou raak met een hoef ben je verder van huis.
Wat denk je dat er gebeurd als hij een ander paard zo zal aanvallen dan krijgt hij waarschijnlijk ook wel een trap terug hoor en dat komt harder aan als dat jij ooit kan slaan.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:49

Klinkt als een gezellig tiepje, dit paard. Ik zou dit dier overlaten aan iemand anders (want het probleem zit veel dieper). Waarschijnlijk heeft een ervaren Horseman weinig problemen met dit dier, omdat de rolverdeling in lichaamstaal al duidelijk zal zijn.