[AR] [LO] wel of niet bijgezet longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jjs

[LO] wel of niet bijgezet longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 00:25

Even wat discussie hier:

een paard wat veel gespannen loopt en moeilijk, eigenlijk heel moeilijk ontspannen over de rug loopt, longeer je daar zonder touwtjes e.d. net zo lang mee, totdat hij losser wordt, of zet je hem juist bij, evt met pessoa, om hem juister losser te krijgen?

Wat zijn de meningen hierover?

sharonaollie

Re: wel of niet bijgezet longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 00:30

ik Zou hem longeren met pessoa.Komen ze lekker los door een lijf .en onspannen.Je kan ook longeren met elastiek..

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 00:38

Zelf heb ik ook het idee dat dat het beste is, maar enkele 'tegenstanders'hier zeggen: nee, je mag je paard pas bijzetten als hij over de rug loopt, zolang die nog stijf loopt en niet over de rug mag je niet bijzetten want dan dwin je hem wat het nog erger maakt.

Zit ook wat in, of niet?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:37

je spreekt jezelf tegen... is het paard stijf of is het gespannen? dat zijn 2 totaal verschillende dingen.
een paard moet je altijd zonder bijzet loswerken. zelf werk ik eigenlijk altijd met de pessoa.
zodra het paard het longeren snapt gaat de pessoa eraan. de eerste 15 rondjes op beide kanten zit hij van voren niet vast, het bontje ligt dan al wel achter de kont.
dan zet ik hem van voren vast en ga ik verder met longeren. zet je paard nooit te strak vast, de bijzetteugel is een begeleiding voor het paard geen middel wat hem in de houding trekt!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:38

nog even een toevoeging: longeren zonder hulpteugels is IMO rondslingeren. dan kan je je paard net zo goed losgooien in de bak.

Nanss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:27

Hey

voor mij ook een vraagje,
mijn shetlander die ik net terug heb gekocht loopt ook voor de kar, maar het is een shetlander, ze draagt haar hoofd wel erg hoog bij longeren, maar is een shetlander bij zetten nou ook een goed idee en wat voor bijzet kan ik gebruiken want ik heb nergens een shetlander hulp gevonden,. Ook is ze vrij dominant met longeren en zelfs met dubbelle longe probeert ze te hard te gaan,maar ze luisterd verder perfect, als ze energie te veel heb laat ik der altijd even gaan. dan gaat het super.

en met een stoot tussen de benen? is dat ook een goede hulpteugel om een paard los te werken? ik doe het nu bij mij welshje met pesoa, dat werkt, maar de shetlander kan er niet in.

groetjes nancy

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:25

stoot tussen de benen zou ik nooit doen... het moet altijd minimaal van de singel via het bit naar het zadel lopen.
je kunt dus gewoon strotouwtjes gebruiken.

Anoniem

Re: [LO] wel of niet bijgezet longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:51

Lissy....jouw opmerking over longeren zonder hulpteugels dat je hem dan beter los kan gooien ben ik het zekr niet mee eens..
Je kan ook zonder die dingen longeren om een paard mooi en ontspannen te laten lopen..je kan ook met de dubbele longen longeren om een goed effect te krijgen!
Verder ben ik niet tegen hulpstukken met longeren mits ze goed gebruikt worden! ( alleen ik gebruik ze niet meer )

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:37

dubbele longe is imo een hulpteugel...

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:21

Ik zorg altijd eerst dat ik mijn paard goed loswerk. Dus eerst 5 minuten elke kant op zonder pessoa (wel met het bondje achter de kont). Dan doe ik de pessoa vast.
De laatste 10 minuten doe ik ook weer 5 minuten met de passoa aan de voorkant los. Dat vind ze echt heel lekker want ze strekt ook echt der hals naar voren. Lekker even die neus eruit.
De pessoa vind ik echt de ideale hulpteugel. Imo eigenlijk ook de enige goede.
Het paard kan er niet op handen, word niet echt vást gezet dus kan er best vrij in bewegen, en je trekt niet alleen het hoofd in de goede houding maar neemt ook de achterhand mee, die juist heel erg belangrijk is.
Zonder hulpteugels longeren is idd gewoon rondslingeren (met dubbele longe uitgezonderd Je kan een paard met één longeerlijn nooit mooi rond laten lopen. Tenzij je paard het uit zichzelf doet en dat zonder aanleuning kan. Aan één longe krijg je namelijk nooit een goede aanleuning en je kan de achterhand ook niet activeren.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:26

En vraag je af waarom hij zo loopt, er kan ook iets niet goed zitten in zijn lijf! (Praat uit ervaring) Dan kan je wel met hulpteugels aan de gang gaan, maar als er iets mis is doe je hem alleen maar pijn door hem in een houding te forceren.
Dus kijk eerst of er een oorzaak in zijn rug is, een paard wat lekker in zijn vel zit zal ook met zijn neus over de grond willen (voorwaarts-neerwaarts) aan de longe, en daar ontspannen ze van. Doet 'ie dat niet, kan het op een probleem duiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:42

bij mij is het handiger op mijn manege is een longeerbak , dus ik doe het zonder touw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:53

Jiehaa dat is wat ik ook probeerde te zeggen inderdaag je hoeft een paard echt niet in een *houding * te zetten met toeters en bellen zodat ie goed over zijn rug etc gaat lopen.
vroeger dacht ik het ook hoor maar sinds ik les heb van een ontzettende goede instructrise ben ik heel anders gaan denken over bepaalde dingen en zie ik ook hoe het anders kan wat vaak nbog beter werkt ook
Zonder hulp teugels is dus ECHT niet alleen rond slingeren..je kan je paard zo ook hard laten werken..heb het met mijn ogen gezien hoe dat met mijn paard werd gedaan

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:58

Cinnepin schreef:
Jiehaa dat is wat ik ook probeerde te zeggen inderdaag je hoeft een paard echt niet in een *houding * te zetten met toeters en bellen zodat ie goed over zijn rug etc gaat lopen.
vroeger dacht ik het ook hoor maar sinds ik les heb van een ontzettende goede instructrise ben ik heel anders gaan denken over bepaalde dingen en zie ik ook hoe het anders kan wat vaak nbog beter werkt ook
Zonder hulp teugels is dus ECHT niet alleen rond slingeren..je kan je paard zo ook hard laten werken..heb het met mijn ogen gezien hoe dat met mijn paard werd gedaan

Niet helemaal denk ik, ik ben namelijk niet tegen het gebruik van hulpteugels, maar vind wel dat er voorzichtig mee omgegaan moet worden. Een paard wat niks mankeert, kan je rustig aan het werk zetten aan bijzetteugels of een pessoa (ik gebruik zelf de gogue nu mijn paardje weer fit is, en die werkt voor ons heel prettig!).
Maar als je het ZONDER toeters en bellen ook goed kan, nou petje af dan! Dan zou ik dat zeker doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:40

mijn paardje loopt dus heleaas niet goed over de rug ':'( staat nog wel ergens een topic over..hoe hij kapot is gemaakt door voige eigenaren............

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:57

Ik heb net een artikel geplaatst over rechtrichten met grondwerk. In het artikel heb ik het v.b. van een arabiers volbloed merrie die al 6 jaar verkramt loopt. Dus ook in de wei enz.
Je ziet hoe ik dat "opgelost" heb. We zijn er nog niet, maar ze gaat heel erg goed.
http://www.clerx.nl/jvdpoel/rechtrichte ... n_gron.htm

Een paard loopt niet zomaar gespannen. Zoek de oorzaak en pak die aan en ga niet het probleem bestrijden met hulpmiddelen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:37

jiehaaa schreef:
En vraag je af waarom hij zo loopt, er kan ook iets niet goed zitten in zijn lijf! (Praat uit ervaring) Dan kan je wel met hulpteugels aan de gang gaan, maar als er iets mis is doe je hem alleen maar pijn door hem in een houding te forceren.
Dus kijk eerst of er een oorzaak in zijn rug is, een paard wat lekker in zijn vel zit zal ook met zijn neus over de grond willen (voorwaarts-neerwaarts) aan de longe, en daar ontspannen ze van. Doet 'ie dat niet, kan het op een probleem duiden.

Dat is natuurlijk wel het eerste wat je moet doen ja.
En als je een paard hebt wat lekker met de neus over de grond loopt is dat mooi mee genomen, maar er zijn er zat die dat niet uit zichzelf doen.
Die van mij is gewoon stijf voordat je gaat rijden. Die moet echt eerst goed los komen. Met longeren (ook als ze los is) drukt gewoon der neus naar voren zegmaar in een houding die het minste werk vereist.
Dan kan ik der wel voorwaarts laten lopen maar dan is het een beetje vliegen. Als ze met der neus over de grond gaat is het meestal om een verdwaald grassprietje te plukken waardoor ze dus ook weer erg terug komt in tempo. De pessoa is voor mij echt een uitkomst. Ze stapte ook nooit in der voetstappen zegmaar, nu wel. Je kan ook aan der zien dat ze de goede spieren gaat gebrúiken, en dus niet alleen een beetje wandelt.
Mijn vorige paard hoefde je echt niet bij te zetten. Die liep eigenlijk konstant met zijn neus over de grond en ging zich juist verzetten tegen hulpteugels (al heb ik daar nooit een pessoa op gehad).
Maar die wilde ook echt werken en probeerde er niet onderuit te komen.
Maar ik ben van mening dat als je een stijf paard hebt (zonder lichamelijke problemen) een hulpteugel uitkomst kan bieden omdat het paard veel meer gestimuleerd word (dat is het voordeel van de pessoa, het paard word niet gedwongen) om op de goede manier aan het werk te gaan. Zonder hulpteugel is het bij zo'n paard echt rondslingeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:22

@ allegra.... ik zeg : amen +:+ kan het zelf niet beter kunnen verwoorden

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 12:36

Josien, dat is interessante info. Ga ik zeker beter bekijken.

Cinnepin: hoe heb jij dan je niet goed over de rug lopende paardje, wel weer goed laten lopen zonder hulptoestanden?

bij mij is het zo dat het aanvankelijke probleem waarom die stijf/gespannen (ik kan het verschil niet echt) is nu weg.

Maar dat niet makkelijk los lopen heeft ie hier nog aan over gehouden denk ik. Is gewoonte geworden of zo.

We doen maar steeds longeren zonder hulpmiddelen, maar daar wordt het dus niet echt beter van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:29

Mijn paard is kapot gereden vroeger. Mijn instructrise leert mij er goed mee om gaan nu. Ik knoop hem dus niet op
Ook mijn fjord ga ik zo min mogelijkk opknopen met beleren.
mijn instructrise werkt volgens antoine de both. Maar ze gaat zelfs nog verder dan hem...want met alleen recht richten ben je er niet
Balou word nu getraind...hij kon niet eens normaal open...hetw as een blok beton. We hebben er nooit een hulp teugel aan gehangen ( mijn instructrise en ik samen ) en hij gaat steeds betre lopen..hij gaat steeds meer met zijn neusje naar beneden ( richting het zand ) en strekt zijn hals heel mooi! Zonder hulpteugels! terwijl hij vroeger altijd sterren liep te kijken
De pessoa vind ik wel ok..die dwingt niet echt....maar verder??? nee alles eruit!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:49

Ik vind de meeste hulpteugels ook teveel vast zetten. En slof daar in tegen kan ook een hele goede zijn omdat het paard alle kanten op kan met zijn hoofd behalve naar boven. Maar je moet dus wel weten hoe je er mee moet rijden. En de meeste kunnen dat helaas niet. Die zetten het paard veel te diep vast. Maar het kán ook een hele goede aanvulling zijn.

Maar cinnepin, in een ander topic zeg je dat je Balou nu een jaar hebt. En dat je nooit eerder gevoeld hebt dat er iets mis met Balou was. En je bent nog niet zo lang bezig met lessen...
Maar als hij een blok beton is voel je dat toch? En sterren kijken zie je ook lijkt me(coorect me if I'm wrong)...
Of heb ik iets gemist in je uitleg?:)